De laatste tijd lees
ik weer veel over de zeventiende eeuw. Nu ik Musch en Buat van Van Tol uit heb,
ben ik weer verder gegaan met de Spinoza-biografie van Jonathan Israel. Maar
van het een komt het ander. Als je Spinoza wil begrijpen moet je je ook in
Descartes verdiepen. Ik heb dus ‘Over de methode’ weer eens uit de kast gevist.
Wat me trof was
het verschil dat Descartes tussen mensen en dieren maakt. Dieren zouden
automaten zijn, terwijl mensen, ‘hoe afgetakeld, dom of zelfs krankzinnig
ook’ redelijke wezens zouden zijn omdat mensen over een ‘redelijke ziel die
niet uit materie kan zijn voortgebracht’ beschikken. Dit ‘Cartesiaanse dualisme’
is natuurlijk overbekend. Wat me trof is Descartes’ bewijsvoering: zelfs als er machines zouden zijn
die op ons eigen lichaam lijken, dan kunnen ze ‘nooit verschillende combinaties maken om op
de betekenis te reageren van wat in haar aanwezigheid gezegd wordt’ en er ‘onherroepelijk
andere dingen zijn waarin ze tekort schieten, zodat men zich realiseert dat ze
niet uit inzicht handelen, maar uitsluitend door hun mechaniek.’
Radicale Verlichters
als Spinoza stelden dat dit onderscheid tussen ‘geest’ en ‘materie’ niet
bestaat. Chat GPT lijkt deze eenheid van geest en materie te bewijzen. Op grond
van de meest vage ‘prompts’ komt Chat GPT met een samenhangende reactie op
grond van bewerkingen van een database die onze hersenpan in inhoud verre
overtreft. Het enige dat Chat GTP van de schrijfsels van mensen van vlees en
bloed onderscheidt is de hoge mate van grammaticale correctheid en een gebrek
aan spelfouten.
Enerzijds denk ik
nu: ‘zie je wel!’ Wat sommige mensen ‘ziel’ noemen is in werkelijkheid, in de
woorden van Douglas Hofstadter, niets meer of minder dan een ‘vreemde lus’, een
‘instabiel systeem’. Anderzijds grijpt de angst me bij de keel. Wat als we
straks echt het verschil tussen de producten van de ‘menselijke geest’ en door
de computer gegenereerde teksten niet meer kunnen onderscheiden? Dichters en
verhalenvertellers die het nog ‘met hun eigen hoofd‘ doen worden dan een soort
klompenmakers in het openluchtmuseum.
Ik pleit wel voor
een keurmerk: Lees De Leunstoel! Gegarandeerd AI-vrij! ----------
Descartes komt van Wikimedia Commons
|