archiefvorig nr.lopend nr.

4 april 2024
Bezigheden > Wereldburger delen printen terug
In Ecuador Nienke Nieuwenhuizen

2004BZ In EcuadorIk ben op het ogenblik in Ecuador en slaap in een hostel in Cuenca in de provincie Azuay.
Eerder was ik al in Quito, met zijn mooi bewaarde binnenstad die op de werelderfgoedlijst staat. Daar  stond ik  op 0,0 latitude en op 2400m. hoogte met mijn ene been op het Noordelijk- en het andere op het Zuidelijk halfrond.

In het nabije Baños sliep ik ook enkele nachten. Ik zag daar vele cascades en vertoefde dagelijks een paar uur in de Termos de La Virgen, waar het water 42 graden is.
Daarna ging ik naar Rio Bamba om de hoogste vulkaan ter wereld te zien. De reis met de bus van Rio Bamba naar Cuenca ging dwars door de Andes, we zagen talloze vulkanen. Af en toe stegen we tot boven de 4000 m. om daarna weer af te zakken tot één van de kleurige Indianenstadjes, die we onderweg aandeden. Wat een prachtige kleding en verschillende hoeden heb ik gezien. Er zijn totaal 1,1miljoen Indianen in Ecuador en er zijn 14 verschillende stammen.

Alternative

In Cuenca, had ik hostel Alternative geboekt.Vanmorgen werd daar om half acht op mijn deur geklopt. Ik had heerlijk geslapen.Twee vrouwen uit Zwitserland kwamen binnen met grote rugzakken. Ze waren vannacht met de bus vanuit Peru naar hier gekomen. Ze waren erg moe. Toen ik om 9 uur het hostel verliet, waren ze in diepe slaap.
Ik ben de lange Avenida Huayna Capac afgelopen naar het centrum. Ik kwam uit bij een mooi kerkje, waar dichtbij een plein was, met een ijs- annex koffiesalon, waar ik eindelijk mijn cappuccino kon drinken! De vorige dag, zondag, was alles al gesloten, toen ik aankwam. Ik had geen trek, genoeg gegeten van al het lekkers dat plaatselijke inwoners in de bus komen verkopen. Maar ik kon een moord doen voor koffie.
Wat is Cuenca een rijke stad en wat heeft het een mooi historisch centrum. Het centrum staat op de Werelderfgoedlijst. Rijke Spanjaarden moeten hier gewoond hebben in de afgelopen eeuwen. Ik moest denken aan Inés Suarez uit Allende's boek: Inés vrouw van mijn hart.

Om elke hoek is wel weer iets bijzonders te zien.
Bij een kapper onderweg, heb ik mijn haar laten bijpunten.
Daarna kon ik keurig uit eten in het oude woonhuis van nog zo'n bijzondere Spaanse vrouw: Maria Antundilio Montesinos, die "Una Destina Proprio", schreef. Eén der eerste vrije vrouwen. Beneden is nu een restaurant en boven is het huis een museum.

Uiteindelijk kwam ik terecht op het Parque Calderon. Het centrale plein. Daar liet een kunstschilder me zijn hele map met werk zien. Er waren mooie schilderijen bij, waaronder twee houtskooltekeningen, die ik best gehad zou willen hebben. Maar dan moet ik zoiets al die tijd meeslepen, ook geen optie.
Opeens zag ik bij het plein een dubbeldekker voor een rondrit. Dat leek me een heel goed idee. Cuenca is een grote stad. Lopend kan je niet alles bekijken. Met die bus ook niet, maar wel veel meer. Hoog op een berg is een mooi kerkje. De kerk van Turi. Daar is een uitkijkpunt (Mirador), waar vanuit je over heel Cuenca kunt uitkijken. En daar ging deze bus ook heen! Een onvergetelijke tocht. En wat een uitzicht vanaf de Mirador.

De reis is nog niet beëindigd, morgen ga ik naar de resten van Tomebamba. Gesticht door de Inka-leider Tupac Yupanqui in de 15e eeuw.

-----------

De toerist is geportretteerd door Alex Verduijn den Boer.

© 2022 Nienke Nieuwenhuizen meer Nienke Nieuwenhuizen - meer "Wereldburger"
Bezigheden > Wereldburger
In Ecuador Nienke Nieuwenhuizen

Alternative

Om elke hoek is wel weer iets bijzonders te zien.
Bij een kapper onderweg, heb ik mijn haar laten bijpunten.

-----------

De toerist is geportretteerd door Alex Verduijn den Boer.