archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 2
Jaargang 22
3 oktober 2024
Nummer 4 verschijnt op
31 oktober 2024
Vermaak en Genot > Luister! delen printen terug
Mantje Mantje Timpete! Superstar Christian Kühn in Garnwerd. Willem Minderhout

2202VG Kuhn Fu1

Zo langzamerhand lijkt het erop dat mijn bijdragen aan De Leunstoel vrijwel geheel uit necrologieën bestaan. Dat ligt op zich voor de hand. Ik ben net de vijfenzestig gepasseerd, dus als mijn ‘jeugdhelden’ gemiddeld zo’n twintig jaar ouder zijn, dan verwisselen die in deze periode het tijdelijke voor het eeuwige. Dat geldt zeker voor mijn muziekhelden. De afgelopen weken overleden er bijvoorbeeld weer twee leden van het eerste uur van Het Willem Breuker Kollektief: saxofonist Maarten van Norden en trombonist Willem van Manen. 

Toch is er allerminst reden voor pessimisme. Sommige muziekhelden lijken niet te verslijten. Terrie Hessels viert binnenkort zijn zeventigste verjaardag, maar hij toert weer als een jonge hond van zaal naar zaal met ‘The Ex’; Han Bennink viert al jaren zijn tachtigste verjaardag op allerlei podia; de toetsenman van Zappa’s ‘Mothers of Invention’, Don Preston, toert op zijn 92e nog door de wereld. Hij deed ook Nederland aan. Hij speelde op woensdag 2 oktober in ‘De Bosuil’ in Weert. Helaas is dat ver buiten mijn doordeweekse actieradius. Marshal Allen leidt op zijn honderdste nog steeds het Sun Ra Arkestra, dus dat is een goed voorbeeld.

Vrije muziek

Belangrijker is natuurlijk dat ook jeugdigere types de vrije muziek in leven houden.2202VG Kuhn Fu2 Die zijn er gelukkig in overvloed. In mijn stukje in de vorige Leunstoel over de laatste Zomer Jazzfietstour legde ik de nadruk op onverslijtbare edoch enigszins bejaarde monumenten als Alexander von Schlippenbach, Aki Takase en Han Bennink, maar er waren uiteraard ook veel jongere muzikanten te bewonderen. Ik had mij vooral verheugd op een optreden van de relatief jonge superster Christian Kühn, die met zijn band ‘Kuhn Fu’ het slotoptreden in Garnwerd zou verzorgen.

Ik volg deze Kühn, ik heb geen idee of hij gerelateerd is aan die andere Duitse Jazz-giganten Rolf en Joachim, al een aantal jaren, maar ik had hem nog nooit live op zien treden. Dat geldt niet voor het merendeel van zijn bandleden. Hoewel geen van hen zijn wiegje in Nederland heeft staan, zijn saxofonist John Dikeman, basklarinettist Ziv Taubenfeld, bassist Esat Ekincuoglu en drummer George Hadow allemaal musici die al vele jaren (al dan niet tijdelijk) in Nederland gevestigd zijn en die in tal van combinaties opduiken.

Kuhn Fu

Kuhn Fu is in Groningen ontstaan, waar Joachim, Ziv, Esat en Lav Kovac , hun eerste drummer, op het Prins Clausconservatorium studeerden. Ook oude rotten als de saxofonisten Frank Gratkowski en Tobias Delius behoren tot de pool waaruit Joachim kan putten. Zij ontbraken tijdens het optreden op de ZJFT in Garnwerd. Hier zag ik wel voor het eerst de Argentijnse baritonsaxofoniste Sofia Salvo optreden. Samen met de pompende basklarinet van Ziv Taubenfeld en de scheurende tenorsax van John Dikeman vormde ze een geweldige blazerssectie.

Kuhn Fu doet mij denken aan een free jazz-versie van Frank Zappa’s Mothers of Invention uit de tijd van de film ‘200 Motels’. Niet alleen muzikaal: het Duitse accent van Kühn heeft veel weg van de stem van de Oostenrijkse hoofdrolspeler van die film: Theodore Bikel.  

Gitarist, zanger en spreekstalmeester Kühn leidt zijn band als een echte entertainer. Hij sleept het publiek mee in een opzwepende potpourri van geïmproviseerde klanken en strakke rock. In Garnwerd startte het concert met de tophit ‘Nosferatu’. Daarna kondigde Kühn de avonturen van ‘Bruno the architect’ aan van hun laatste album ‘Jazz is Expensive’. Met pijn in het hart heb ik het concert echter verlaten. We waren kapot van een dag ‘jazzfietsen’, moesten onze fietsen nog inleveren in Winsum en daarna nog terug langs de pikdonkere Groningse weggetjes naar ons slaapadres in de buurt van Wierhuizen. Jammer, jammer, jammer. ‘Jazz is expensive’, is waarschijnlijk het allerbeste album wat Kuhn Fu tot nu toe heeft uitgebracht. Ik vind echter dat geen van hun albums, te beginnen met hun live optreden in het Groningse Atelier ‘Il sole in cantina’ uit 2014, in een serieuze muziekverzameling mag ontbreken.

Piggelmee

Op ‘Jazz is expensive’ actualiseert Kühn het sprookje ‘Vom Fischer und seiner Frau’, dat ik Nederland vooral bekend is als ‘het tovervisje’ van kabouter Piggelmee.

‘Mantje Mantje timpe te
Buttje Buttje in de See
Meine Frau, die Ilsebill.com
Will nicht so, wie ich wohl will.’

Dit stichtelijke sprookje, uiteindelijk zitten visser Marcel the Champignon en zijn vrouw Ilsebil.com weer, net als God, in hun vissershutje, is de basis voor een extatisch muziekfeest.Ik hoop snel zo'n feest wel tot het einde toe mee te mogen maken. Tot dan doe ik het maar met de albums.

Om in de stemming te komen staat er een filmpje op Youtube.
‘Nosferatu’ in Garnwerd vind je hier >>>
De albums van Kuhn Fu zijn hier verkrijgbaar >>>

----------

De foto's zijn van de schrijver.



© 2024 Willem Minderhout meer Willem Minderhout - meer "Luister!" -
Vermaak en Genot > Luister!
Mantje Mantje Timpete! Superstar Christian Kühn in Garnwerd. Willem Minderhout
2202VG Kuhn Fu1

Zo langzamerhand lijkt het erop dat mijn bijdragen aan De Leunstoel vrijwel geheel uit necrologieën bestaan. Dat ligt op zich voor de hand. Ik ben net de vijfenzestig gepasseerd, dus als mijn ‘jeugdhelden’ gemiddeld zo’n twintig jaar ouder zijn, dan verwisselen die in deze periode het tijdelijke voor het eeuwige. Dat geldt zeker voor mijn muziekhelden. De afgelopen weken overleden er bijvoorbeeld weer twee leden van het eerste uur van Het Willem Breuker Kollektief: saxofonist Maarten van Norden en trombonist Willem van Manen. 

Toch is er allerminst reden voor pessimisme. Sommige muziekhelden lijken niet te verslijten. Terrie Hessels viert binnenkort zijn zeventigste verjaardag, maar hij toert weer als een jonge hond van zaal naar zaal met ‘The Ex’; Han Bennink viert al jaren zijn tachtigste verjaardag op allerlei podia; de toetsenman van Zappa’s ‘Mothers of Invention’, Don Preston, toert op zijn 92e nog door de wereld. Hij deed ook Nederland aan. Hij speelde op woensdag 2 oktober in ‘De Bosuil’ in Weert. Helaas is dat ver buiten mijn doordeweekse actieradius. Marshal Allen leidt op zijn honderdste nog steeds het Sun Ra Arkestra, dus dat is een goed voorbeeld.

Vrije muziek

Belangrijker is natuurlijk dat ook jeugdigere types de vrije muziek in leven houden.2202VG Kuhn Fu2 Die zijn er gelukkig in overvloed. In mijn stukje in de vorige Leunstoel over de laatste Zomer Jazzfietstour legde ik de nadruk op onverslijtbare edoch enigszins bejaarde monumenten als Alexander von Schlippenbach, Aki Takase en Han Bennink, maar er waren uiteraard ook veel jongere muzikanten te bewonderen. Ik had mij vooral verheugd op een optreden van de relatief jonge superster Christian Kühn, die met zijn band ‘Kuhn Fu’ het slotoptreden in Garnwerd zou verzorgen.

Ik volg deze Kühn, ik heb geen idee of hij gerelateerd is aan die andere Duitse Jazz-giganten Rolf en Joachim, al een aantal jaren, maar ik had hem nog nooit live op zien treden. Dat geldt niet voor het merendeel van zijn bandleden. Hoewel geen van hen zijn wiegje in Nederland heeft staan, zijn saxofonist John Dikeman, basklarinettist Ziv Taubenfeld, bassist Esat Ekincuoglu en drummer George Hadow allemaal musici die al vele jaren (al dan niet tijdelijk) in Nederland gevestigd zijn en die in tal van combinaties opduiken.

Kuhn Fu

Kuhn Fu is in Groningen ontstaan, waar Joachim, Ziv, Esat en Lav Kovac , hun eerste drummer, op het Prins Clausconservatorium studeerden. Ook oude rotten als de saxofonisten Frank Gratkowski en Tobias Delius behoren tot de pool waaruit Joachim kan putten. Zij ontbraken tijdens het optreden op de ZJFT in Garnwerd. Hier zag ik wel voor het eerst de Argentijnse baritonsaxofoniste Sofia Salvo optreden. Samen met de pompende basklarinet van Ziv Taubenfeld en de scheurende tenorsax van John Dikeman vormde ze een geweldige blazerssectie.

Kuhn Fu doet mij denken aan een free jazz-versie van Frank Zappa’s Mothers of Invention uit de tijd van de film ‘200 Motels’. Niet alleen muzikaal: het Duitse accent van Kühn heeft veel weg van de stem van de Oostenrijkse hoofdrolspeler van die film: Theodore Bikel.  

Gitarist, zanger en spreekstalmeester Kühn leidt zijn band als een echte entertainer. Hij sleept het publiek mee in een opzwepende potpourri van geïmproviseerde klanken en strakke rock. In Garnwerd startte het concert met de tophit ‘Nosferatu’. Daarna kondigde Kühn de avonturen van ‘Bruno the architect’ aan van hun laatste album ‘Jazz is Expensive’. Met pijn in het hart heb ik het concert echter verlaten. We waren kapot van een dag ‘jazzfietsen’, moesten onze fietsen nog inleveren in Winsum en daarna nog terug langs de pikdonkere Groningse weggetjes naar ons slaapadres in de buurt van Wierhuizen. Jammer, jammer, jammer. ‘Jazz is expensive’, is waarschijnlijk het allerbeste album wat Kuhn Fu tot nu toe heeft uitgebracht. Ik vind echter dat geen van hun albums, te beginnen met hun live optreden in het Groningse Atelier ‘Il sole in cantina’ uit 2014, in een serieuze muziekverzameling mag ontbreken.

Piggelmee

Op ‘Jazz is expensive’ actualiseert Kühn het sprookje ‘Vom Fischer und seiner Frau’, dat ik Nederland vooral bekend is als ‘het tovervisje’ van kabouter Piggelmee.

‘Mantje Mantje timpe te
Buttje Buttje in de See
Meine Frau, die Ilsebill.com
Will nicht so, wie ich wohl will.’

Dit stichtelijke sprookje, uiteindelijk zitten visser Marcel the Champignon en zijn vrouw Ilsebil.com weer, net als God, in hun vissershutje, is de basis voor een extatisch muziekfeest.Ik hoop snel zo'n feest wel tot het einde toe mee te mogen maken. Tot dan doe ik het maar met de albums.

Om in de stemming te komen staat er een filmpje op Youtube.
‘Nosferatu’ in Garnwerd vind je hier >>>
De albums van Kuhn Fu zijn hier verkrijgbaar >>>

----------

De foto's zijn van de schrijver.

© 2024 Willem Minderhout
powered by CJ2