archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 18
Jaargang 21
27 juni 2024
Nummer 19 verschijnt op
11 juli 2024
Vermaak en Genot > Luister! delen printen terug
James Chance: het slangenmens is overleden Willem Minderhout

2118VG Chance BuyWas het de kwaliteit van de muziek, of was het mijn leeftijd? Het was rond 1980 en ik was rond de twintig en de muziekscene was retespannend: punk, new wave, funk, no wave. We hadden wellicht ‘no future’, maar wat hadden we een spannende ‘present’! Ik had wel enige reserves ten opzichte van de punk. Zong Frank Zappa niet op ‘Joe’s Garage’ dat punk een nieuw soort Engelse ziekte was? (‘Is that the wave of the future, oh spare me please!’)

Maar we genoten en dansten op de tonen van Britse bands als de Sex Pistols, The Clash, Joe Jackson en noem ze maar op.  En toen kwamen de Amerikanen. Blondie, Iggy and the Stooges en de New York Dolls waren fantastisch, maar in 1979 lag ineens ‘Buy’ van James Chance and the Contortions in de platenwinkels. Dat was een elektrificerende ervaring voor me. Ik heb die plaat grijs gedraaid.

'Buy'

Op ‘Buy’ roept James Chance de luisteraar op om zichzelf te verdraaien: ‘Contort Yourself’. Als een echte contortionist (slangenmens) wentelde hij de tonen van zijn sax om de nerveuze funky gitaarrifs van zijn band.  
James Chance bleek ook een andere band te hebben. Als ‘James White’ trad hij op met ‘The Blacks’. De plaat ‘Off White’ was bijna even sensationeel als ‘Buy’. Misschien wel sensationeler, want op deze plaat speelt ook het fenomeen Lydia Lunch mee. Met Lydia had James Chance eerder in de legendarische band ‘Teenage Jesus and the Jerks’ gespeeld.  

Ik heb James Chance/White één keer zien optreden. Het moet rond 1980 zijn geweest in ‘The Toys’, een nogal vage nachttent in de Haagse Casuariestraat. Ondanks het feit dat ik dat een onvergetelijk concert vond, weet ik niet meer precies wat zich die avond heeft afgespeeld.

Daarna hoorde ik lange tijd niets van hem, totdat saxofonist Luc Houtkamp me in 1913 vertelde dat James meedeed aan een project van zanger en trombonist Joseph Bowie. Met een all star band (met naast Luc, de Nederlandse saxofonisten Hans Dulfer en Yuri Honing) namen ze het nummer ‘Allergy for the US’ op.  Op de beelden die van deze opname gemaakt zijn ziet hij er niet bepaald gezond uit. Toch weet hij nog de nodige energie uit zijn sax te persen.

Nu is hij dood. He contorted himself. Moge hij rusten in vrede.


© 2024 Willem Minderhout meer Willem Minderhout - meer "Luister!" -
Vermaak en Genot > Luister!
James Chance: het slangenmens is overleden Willem Minderhout
2118VG Chance BuyWas het de kwaliteit van de muziek, of was het mijn leeftijd? Het was rond 1980 en ik was rond de twintig en de muziekscene was retespannend: punk, new wave, funk, no wave. We hadden wellicht ‘no future’, maar wat hadden we een spannende ‘present’! Ik had wel enige reserves ten opzichte van de punk. Zong Frank Zappa niet op ‘Joe’s Garage’ dat punk een nieuw soort Engelse ziekte was? (‘Is that the wave of the future, oh spare me please!’)

Maar we genoten en dansten op de tonen van Britse bands als de Sex Pistols, The Clash, Joe Jackson en noem ze maar op.  En toen kwamen de Amerikanen. Blondie, Iggy and the Stooges en de New York Dolls waren fantastisch, maar in 1979 lag ineens ‘Buy’ van James Chance and the Contortions in de platenwinkels. Dat was een elektrificerende ervaring voor me. Ik heb die plaat grijs gedraaid.

'Buy'

Op ‘Buy’ roept James Chance de luisteraar op om zichzelf te verdraaien: ‘Contort Yourself’. Als een echte contortionist (slangenmens) wentelde hij de tonen van zijn sax om de nerveuze funky gitaarrifs van zijn band.  
James Chance bleek ook een andere band te hebben. Als ‘James White’ trad hij op met ‘The Blacks’. De plaat ‘Off White’ was bijna even sensationeel als ‘Buy’. Misschien wel sensationeler, want op deze plaat speelt ook het fenomeen Lydia Lunch mee. Met Lydia had James Chance eerder in de legendarische band ‘Teenage Jesus and the Jerks’ gespeeld.  

Ik heb James Chance/White één keer zien optreden. Het moet rond 1980 zijn geweest in ‘The Toys’, een nogal vage nachttent in de Haagse Casuariestraat. Ondanks het feit dat ik dat een onvergetelijk concert vond, weet ik niet meer precies wat zich die avond heeft afgespeeld.

Daarna hoorde ik lange tijd niets van hem, totdat saxofonist Luc Houtkamp me in 1913 vertelde dat James meedeed aan een project van zanger en trombonist Joseph Bowie. Met een all star band (met naast Luc, de Nederlandse saxofonisten Hans Dulfer en Yuri Honing) namen ze het nummer ‘Allergy for the US’ op.  Op de beelden die van deze opname gemaakt zijn ziet hij er niet bepaald gezond uit. Toch weet hij nog de nodige energie uit zijn sax te persen.

Nu is hij dood. He contorted himself. Moge hij rusten in vrede.
© 2024 Willem Minderhout
powered by CJ2