archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 12
Jaargang 20
23 maart 2023
Nummer 13 verschijnt op
6 april 2023
Bezigheden > Ergernissen delen printen terug
Leeslessen Katharina Kouwenhoven

2007BZ Leeslessen
Het wordt steeds erger met het leesniveau van de Nederlandse kinderen. 15% is na de basisschool functioneel analfabeet. Dat betekent dat ze nog wel een beetje technisch kunnen lezen, maar geen benul hebben van de inhoud. Als je tijdens de leesles alleen maar bezig bent tekentjes te ontcijferen, vergaat het plezier je natuurlijk snel. Het is veel leuker als je leest over een eekhoorn of een apenbroodboom of een vliegtuigje dat avonturen beleeft.

Nu wordt deze wantoestand vooral toegeschreven aan het slechte onderwijs dat de kinders momenteel krijgen, maar in de klas is niet de enige plek waar kinderen in aanraking komen met taal. Je ziet overal teksten, op straat, in winkels, in foldertjes, in kranten, en je hoort ze op de radio en de TV.

TV-reclames blijken een rijke bron van tekstmateriaal van een onbegrijpelijk soort. Neem de tekst: 'ik gebruik mijn ogen altijd, bij alles wat ik doe'. Maar dat geldt toch voor iedereen die niet blind is of slaapt. Geen enkele informatiewaarde, een open deur. Net als 'een impuls die komt van binnenuit'. Ja, waar moet hij anders vandaan komen. Een leuke is ook 'onzichtbare voedselresten verwijderen'. Die begrijp ik zelf ook niet.

Of: je krijgt 10 jaar garantie op je auto; zo gaat hij langer mee. Waar hebben die copywriters tegenwoordig op school gezeten? Weten ze niet dat er geen enkel verband is tussen de duur van je garantie en de deugdelijkheid van je auto. 'Een professioneel zuiver gevoel'. Hiervan heb ik ook geen idee wat het betekent. En: 'nieuwe gewoontes proberen'. Hiervan spreekt de onzin vanzelf. Of: 'het is belangrijk dat ons eten van ons hart houdt'. Ons eten kan niets, want is geen levend wezen. Maar dit is een stijlfiguur die je in de reclame veel ziet. Maakt alles wat menselijker en tegelijkertijd onzinniger. Toen ik nog scripties beoordeelde werd ik hier ook regelmatig mee geconfronteerd: 'De samenvatting somt op.......'. 'De Inleiding concludeert.......'. En dan studeren ze al!

Het zal jaren duren voordat deze misère weer voorbij is. Hoe heeft het ooit zover kunnen komen?

----------

De illustratie is van de auteur zelf.


© 2023 Katharina Kouwenhoven meer Katharina Kouwenhoven - meer "Ergernissen" -
Bezigheden > Ergernissen
Leeslessen Katharina Kouwenhoven
2007BZ Leeslessen
Het wordt steeds erger met het leesniveau van de Nederlandse kinderen. 15% is na de basisschool functioneel analfabeet. Dat betekent dat ze nog wel een beetje technisch kunnen lezen, maar geen benul hebben van de inhoud. Als je tijdens de leesles alleen maar bezig bent tekentjes te ontcijferen, vergaat het plezier je natuurlijk snel. Het is veel leuker als je leest over een eekhoorn of een apenbroodboom of een vliegtuigje dat avonturen beleeft.

Nu wordt deze wantoestand vooral toegeschreven aan het slechte onderwijs dat de kinders momenteel krijgen, maar in de klas is niet de enige plek waar kinderen in aanraking komen met taal. Je ziet overal teksten, op straat, in winkels, in foldertjes, in kranten, en je hoort ze op de radio en de TV.

TV-reclames blijken een rijke bron van tekstmateriaal van een onbegrijpelijk soort. Neem de tekst: 'ik gebruik mijn ogen altijd, bij alles wat ik doe'. Maar dat geldt toch voor iedereen die niet blind is of slaapt. Geen enkele informatiewaarde, een open deur. Net als 'een impuls die komt van binnenuit'. Ja, waar moet hij anders vandaan komen. Een leuke is ook 'onzichtbare voedselresten verwijderen'. Die begrijp ik zelf ook niet.

Of: je krijgt 10 jaar garantie op je auto; zo gaat hij langer mee. Waar hebben die copywriters tegenwoordig op school gezeten? Weten ze niet dat er geen enkel verband is tussen de duur van je garantie en de deugdelijkheid van je auto. 'Een professioneel zuiver gevoel'. Hiervan heb ik ook geen idee wat het betekent. En: 'nieuwe gewoontes proberen'. Hiervan spreekt de onzin vanzelf. Of: 'het is belangrijk dat ons eten van ons hart houdt'. Ons eten kan niets, want is geen levend wezen. Maar dit is een stijlfiguur die je in de reclame veel ziet. Maakt alles wat menselijker en tegelijkertijd onzinniger. Toen ik nog scripties beoordeelde werd ik hier ook regelmatig mee geconfronteerd: 'De samenvatting somt op.......'. 'De Inleiding concludeert.......'. En dan studeren ze al!

Het zal jaren duren voordat deze misère weer voorbij is. Hoe heeft het ooit zover kunnen komen?

----------

De illustratie is van de auteur zelf.
© 2023 Katharina Kouwenhoven
powered by CJ2