archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 9
Jaargang 20
9 februari 2023
Nummer 10 verschijnt op
23 februari 2023
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Princessehof Dik Kruithof

2007VG Phof1
Tot 23 augustus 2023 viert het Keramiekmuseum Princessehof feest. In elk geval, zo heet de tentoonstelling die laat zien hoe Nederland viert: van carnaval tot KetiKoti en van het suikerfeest tot een bruiloft. Aan de hand van twaalf uiteenlopende feesten wordt onderzocht wat er zoal gevierd wordt, met wie en hoe. Centraal staat daarbij het aan tafel gaan, want feest en eten – en daarmee ook keramiek – zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Het begint met het kinderfeest en het studentenfeest en als je zonder erover nagedacht te hebben de tentoonstelling binnenkomt denk je: ‘wat is dit?’ Rommeliger en lelijker kan het niet na alles wat hier is samengebracht. Bij het kinderfeest moet er ruimte zijn voor alle soorten taarten, gebakjes, spekjes en ander snoepgoed en dat ziet er versteend wat minder lekker uit. En ja… studenten hebben meestal weinig geld voor mooie dingen en wonen vaak wat rommelig en dat wordt goed duidelijk gemaakt. Bij de latere vieringen ziet het er heel wat beter uit en is er alle ruimte voor om uit te leggen waar het om gaat. En alles wat je hier ziet is natuurlijk alledaags, maar wel mooi in keramiek vertaald.  Ook aparte gewoontes komen aan bod, zoals bij carnaval de combinatie van zoute haring die aan het eind gegeten wordt met de Schröbbeler kruidenlikeur om de ergste gevolgen van alcoholgebruik te compenseren.

Mooi zijn meestal de verbeeldingen van de echte familiefeesten met gezamenlijke feesttafels. Bij voorbeeld het Friese familieservies dat gebruikt werd bij een feest ter gelegenheid van een huwelijksjubileum en een ongelooflijk mooi en rijk ingerichte tafel voor een koninklijk2007VG Phof2 verjaardagsfeest. En dat kerstmis in vele culturen gevierd wordt is ook duidelijk te zien in de uitgebreide opstelling van kerststallen met herders en dieren.

Handle with Care

Tegelijk met ‘Feest!’en zelfs nog iets langer is tot 29 oktober 2023 de tentoonstelling 'Handle with Care' te zien op de zolderverdiepingen. Centraal staat de hand en handgebaren want zo belangrijk de keramiek is voor de mens – al 30.000 jaar gaan ze samen, afgaande op archeologische vondsten – nog belangrijker zijn handen en handgebaren. Voor deze tentoonstelling is gezocht naar keramiek waar dat tot uitdrukking komt en conservator Wendy Gers heeft een indrukwekkende verzameling bijeen gebracht met veel verborgen betekenissen.

En een kookboek

Al voor de tentoonstelling verscheen het prachtige boek Kunst en Koken, Kookboek Keramiekmuseum Princessehof, met een mooie afwisseling van recepten en verhalen over de schalen waarin het eten het beste opgediend kan worden. Bij Scandinavian Blue vonden we het verhaal dat ‘de Finse fabriek Arabia al in 1960 met het stoere Ruska kwam, naar ontwerp van Ulla Procopé, waarvan het model en het matte donkerbruine glazuur met ‘roestig’ effect ook in Nederland in buitengewoon goede aarde vielen’. Dat klopt wel want al tijdens mijn studie in Wageningen kocht mijn eerste vrouw van het extra geld dat de patiënten voor de verzorging gaven een theepot en kopjes van Arabia Ruska en we gebruiken ze nog altijd.

----------

De plaatjes komen van de schrijver.



© 2023 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Princessehof Dik Kruithof
2007VG Phof1
Tot 23 augustus 2023 viert het Keramiekmuseum Princessehof feest. In elk geval, zo heet de tentoonstelling die laat zien hoe Nederland viert: van carnaval tot KetiKoti en van het suikerfeest tot een bruiloft. Aan de hand van twaalf uiteenlopende feesten wordt onderzocht wat er zoal gevierd wordt, met wie en hoe. Centraal staat daarbij het aan tafel gaan, want feest en eten – en daarmee ook keramiek – zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Het begint met het kinderfeest en het studentenfeest en als je zonder erover nagedacht te hebben de tentoonstelling binnenkomt denk je: ‘wat is dit?’ Rommeliger en lelijker kan het niet na alles wat hier is samengebracht. Bij het kinderfeest moet er ruimte zijn voor alle soorten taarten, gebakjes, spekjes en ander snoepgoed en dat ziet er versteend wat minder lekker uit. En ja… studenten hebben meestal weinig geld voor mooie dingen en wonen vaak wat rommelig en dat wordt goed duidelijk gemaakt. Bij de latere vieringen ziet het er heel wat beter uit en is er alle ruimte voor om uit te leggen waar het om gaat. En alles wat je hier ziet is natuurlijk alledaags, maar wel mooi in keramiek vertaald.  Ook aparte gewoontes komen aan bod, zoals bij carnaval de combinatie van zoute haring die aan het eind gegeten wordt met de Schröbbeler kruidenlikeur om de ergste gevolgen van alcoholgebruik te compenseren.

Mooi zijn meestal de verbeeldingen van de echte familiefeesten met gezamenlijke feesttafels. Bij voorbeeld het Friese familieservies dat gebruikt werd bij een feest ter gelegenheid van een huwelijksjubileum en een ongelooflijk mooi en rijk ingerichte tafel voor een koninklijk2007VG Phof2 verjaardagsfeest. En dat kerstmis in vele culturen gevierd wordt is ook duidelijk te zien in de uitgebreide opstelling van kerststallen met herders en dieren.

Handle with Care

Tegelijk met ‘Feest!’en zelfs nog iets langer is tot 29 oktober 2023 de tentoonstelling 'Handle with Care' te zien op de zolderverdiepingen. Centraal staat de hand en handgebaren want zo belangrijk de keramiek is voor de mens – al 30.000 jaar gaan ze samen, afgaande op archeologische vondsten – nog belangrijker zijn handen en handgebaren. Voor deze tentoonstelling is gezocht naar keramiek waar dat tot uitdrukking komt en conservator Wendy Gers heeft een indrukwekkende verzameling bijeen gebracht met veel verborgen betekenissen.

En een kookboek

Al voor de tentoonstelling verscheen het prachtige boek Kunst en Koken, Kookboek Keramiekmuseum Princessehof, met een mooie afwisseling van recepten en verhalen over de schalen waarin het eten het beste opgediend kan worden. Bij Scandinavian Blue vonden we het verhaal dat ‘de Finse fabriek Arabia al in 1960 met het stoere Ruska kwam, naar ontwerp van Ulla Procopé, waarvan het model en het matte donkerbruine glazuur met ‘roestig’ effect ook in Nederland in buitengewoon goede aarde vielen’. Dat klopt wel want al tijdens mijn studie in Wageningen kocht mijn eerste vrouw van het extra geld dat de patiënten voor de verzorging gaven een theepot en kopjes van Arabia Ruska en we gebruiken ze nog altijd.

----------

De plaatjes komen van de schrijver.

© 2023 Dik Kruithof
powered by CJ2