archiefvorig nr.lopend nr. |
||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Beschouwingen > Het leven zelf | ||||
Liggen zo uw problemen? | Katharina Kouwenhoven | |||
Eenmaal in de zoveel tijd valt bij mij de Pro Mail’s Home Shopper in de brievenbus, met maar liefst ‘56 pagina’s nieuwe ideeën.......’ Hoewel het steeds populairder wordt om aankopen te doen vanuit catalogi of via internet, zal ik nooit iets aanschaffen dat ik niet heb kunnen zien, betasten en besnuffelen. Het vermeende gemak is mij trouwens ook niet duidelijk.
Postbestellingen worden altijd bezorgd op een moment dat je niet thuis bent, zodat je naar het postkantoor moet om ze op te halen en als ze niet bevallen - wat meestal het geval is - moet je ze weer terug brengen naar dat postkantoor. Dan ga ik liever één keer naar een winkel, waar ik zo’n product dan tevens’ in levende lijve’ kan zien. De Home Shopper zal mij dus niet in de verleiding brengen om een orthopedisch zitkussen of lichtgevende kiezelstenen aan te schaffen, maar toch mag ik hem graag doorbladeren. Het geeft namelijk een fantastisch inzicht in de vermeende problemen waarmee de moderne mens te kampen heeft.
Het grootste probleem moet, gezien het aantal oplossingen dat ervoor aangeboden wordt, ons overgewicht zijn. Daarvoor zijn gelukkig allerlei afslanksensaties op de markt van de Home Shopper, variërend van slankpleisters, slimbelts, slankmassagezolen, algenpillen, elektronische bodyshapers, liposhapers tot minibikes en powermates. De meeste van die ‘oplossingen’ slik je, plak je of trek je aan, maar speciaal voor een strakke buik moet je iets doen met een apparaat – maar nooit langer dan een paar minuten per dag - of je in een soort corrigerend korset wurmen.
Een welgevormde boezem is daarentegen eenvoudig bereikbaar met een breastshaper, correctbra, bramagic of freedombra. Je vraagt je af wat er zou gebeuren als iemand al die meer dan twintig middelen zou aanschaffen en tegelijkertijd gebruiken. Extra dik door het dragen van al die broeken en gordels, met vreemde bubbels van de pleisters, stomend, zwetend en hijgend, terwijl je met je verleidelijke snoeptafel elk half uur naar de WC moet omdat je vochthuishouding totaal van slag is.
Een goede tweede op de lijst van moderne makkes vormen onze pijnen en pijntjes. Ook daarvoor zijn gelukkig diverse remedies in de aanbieding. Ik doe een greep: venenex crème tegen spataderen, de acupointer, het groene thee kussen, de magnetische gezondheidsmatras, amazing blue gel, biomagnetische zolen of acupressure slippers en de magnetische hoofdpijnband. Wie veel geplaagd wordt door collega’s of familieleden die zeuren over lichamelijke ongemakken, kan ze dus onverwijld doorverwijzen naar Postbus 3601 te Breda voor de aanschaf van een paar inlegzolen om hun leed te verzachten.
Opmerkelijke problemen schijnen wij ook te hebben met ons haar. We hebben er te veel van of het zit op de verkeerde plaatsen, of juist te weinig; het heeft de verkeerde kleur of niet het juiste volume. Geen nood. De Home Shopper biedt superhair, vlechtfantasieën, hairstylers, epileerders en smeersels om ook dit leed te lenigen. Zelfs het ouder worden kan weggesmeerd of weggelopen worden, bijvoorbeeld op 24-uur Comfort schoenen (geen veters, geen ritsen, geen gespen, geen bandjes!).
Naast al die hulpmiddelen om het lichamelijk lijden te verzachten bestaat het aanbod grotendeels uit gadgets en het grootste deel van die gadgets bestaat weer uit schoonmaakhulpjes, zoals de hurikane, de eco steam mop, windowclear (maanden lang geen ramen zemen), de eeuwige stofzuigerzak of ‘nooit meer zilverpoetsen’. Fantastisch lijken mij de cool shopper, een koeltas op wieltjes of talking toiletpaper, een toiletrolhouder die iets leuks zegt en de elektronische vogelverschrikker. Het doorzonbadpak mag er natuurlijk ook wezen, de schoenoprekkers zijn misschien echt handig en de tuinslang die zichzelf oprolt moet een uitkomst zijn.
Er zijn twee opmerkelijke dingen met deze artikelen die ons leven moeten veraangenamen. Ze hebben doorgaans een Engelse naam, wat ze voor de doelgroep toch minder toegankelijk zal maken, hoewel ze natuurlijk verder voorzien zijn van wervende – Nederlandse – teksten: ‘speciaal ontworpen voor mensen die geen tijd en discipline hebben voor fitness’, ‘nu kunt u uw benen heerlijk masseren en er zo aantrekkelijker uit laten zien gewoon voor de televisie thuis’, ‘directe Roll-on haarverwijderaar smelt in enkele minuten ontsierend haar weg en stopt het opnieuw aangroeien ervan’, ‘gewoon aantrekken en u ziet er meteen slanker uit’ en ‘ontdek het geheim en de kracht van actieve stoom’. Het meest opmerkelijke is echter wel dat gesuggereerd wordt dat allerlei ‘problemen’ eenvoudig oplosbaar zijn en vooral zonder dat we daar enige moeite voor hoeven te doen.
Iedereen weet dat je je overgewicht alleen maar kwijt kunt raken door een combinatie van minder eten en meer lichaamsbeweging en dat je daar een paar jaar voor uit moet trekken. Er zijn geen wondermiddelen waardoor je vet als sneeuw voor de zon verdwijnt en vijf minuten steppen, fietsen, rollen, of zwaaien per dag kun je net zo goed laten. Toch blijven alle mensen met een gewichtsprobleem hopen op dit wondermiddel, ikzelf incluis. En daar maakt de firma Home Shopper dankbaar misbruik van. En als die rommel nu goedkoop was! Je gaat echter al snel voor tientallen euro’s het schip in.
Een zelfde verhaal geldt eigelijk ook voor pijnbestrijding. Als je rugklachten hebt moet je minstens een kwartier per dag buikspieroefeningen doen en vooral niet voor de TV gaan liggen. De meeste pijnen kunnen aardig bestreden worden met gerichte oefeningen, maar dan moet je iets doen en dat is voor veel mensen kennelijk te veel gevraagd.
Van veel huishoudelijke klusjes zou iedereen wel graag verlost zijn. Stofzuigen, vloeren dweilen, ramen lappen, zilver poetsen, stof afnemen blijven echter activiteiten, die je meer of minder noodzakelijk kunt vinden, maar waarvoor de inspanning niet vermindert door een zogenaamd handig apparaat. Als je daarvan af wilt, moet je dat werk maar uitbesteden.
Het komt er op neer dat praktisch alle aanbiedingen in de Home Shopper overbodig zijn, geld uit de zak klopperij, misleiding en ingebouwde teleurstelling. Ik zie daarom al met veel plezier uit naar mijn volgende ‘persoonlijke catalogus’.
|
||||
© 2005 Katharina Kouwenhoven | ||||
powered by CJ2 |