archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > Het leven zelf delen printen terug
Wat vertelt jouw huid? Katharina Kouwenhoven

0605BS Huid
Laatst stuitte ik op een verbijsterend nieuw woord, zo'n woord waardoor je even van je stuk gebracht wordt en dat je tot nadenken stemt: 'oog- en lipcontourontkreuker'.
Dit woord is zo verbijsterend omdat het je niet alleen met een probleem confronteert waarvan je je tot nu toe niet bewust was - oog- en lipcontourkreuken - maar tevens de oplossing biedt. Lieve hemel, wat een narigheid. Maar hoe zou de oplossing er eigenlijk uitzien? Bij ontkreuken moet ik denken aan wasmiddelen die voor een 'kreukvrije' was zorgen of aan de strijkbout, waarmee je de kreuken in je zijden overhemd glad strijkt. Maar die worden hier vast niet bedoeld.

Er is maar één genre personen dat dit soort woorden kan bedenken, de reclameboys. Woorden voor dingen die niet bestaan of helemaal geen probleem vormen en voor oplossingen die niets dan lucht bevatten.
Opmerkelijk genoeg bleek mij dat juist op het gebied van huidverzorging diep in de buidel van de hyperbool getast werd. Dat is ook niet zo vreemd want iemand die een huidprobleem heeft moet naar de huidspecialist. De cosmetische industrie heeft hem of haar niets te bieden. De cosmetische industrie heeft eigenlijk helemaal niets te bieden. Vandaar die pretentieuze reclameteksten: de Palmolive ervaring, rimpels weg in 5 minuten, bekijk je persoonlijke hydratieplan, voor bovennatuurlijke schoonheid, 10 jaar jonger in 30 dagen, verwen uw huid met peptide. En hiermee moeten al maar nieuwe smeersels aan de man gebracht worden. Waaraan dan iets is toegevoegd (slakkenslijmextract!), dat meestal zo vluchtig is dat het na het openen van de pot al verdwenen is.

Waar is dit allemaal om te doen? Om de steeds groter wordende markt van bejaarden, waarvan de huid uitdroogt en zich tooit met rimpels. Tegen uitdroging0605BS Huid2 is van buitenaf niets te doen. Je huid neemt geen water op, anders zou de ramp niet te overzien zijn als je door de regen liep. Je 'persoonlijk hydratieplan' kan daarom heel simpel zijn: voldoende vocht tot je nemen. Tegen rimpels is niet veel meer te doen dan ze dicht plamuren met vulmiddelen die je erop smeert of ze vullen met injecties met enge stoffen als botox, waarvan het effect trouwens ook niet duurzaam is. Na twee jaar moet je weer.
'Hydraterende' of 'liftactieve' crèmes, het is allemaal onzin. Voor dat lekkere gevoel dat iets op je gezicht smeren kan geven hoef je geen tientallen euro's uit te geven, want dat kan ook met iets van het Kruidvat.

Deze malligheid blijkt al heel oud. Ik las in het boek Hubbub van Emily Cockayne (*) dat er in de zeventiende eeuw al geadverteerd werd met middelen die het geheim bevatten waarmee aan alle mogelijke huidproblemen het hoofd geboden kon worden. Problemen waren er in die tijd voldoende: hazenlip, pokdalige huid, littekens, wratten, sproeten, zonnebrand, kortom alles waardoor je geen egaal, doorschijnend wit uiterlijk had. De middelen die daartoe aangeboden werden waren vaak zo giftig dat er alleen nog maar een probleem bij kwam.

Over lipcontourkreuken hoorde je ze toen echter niet. Onze huidsores zijn in de loop der eeuwen duidelijk veranderd. De winderigheid van de reclame is dat evident niet.

(*) Emily Cockayne (2007), Hubbub. Filth, Noise & Stench in England 1600 - 1770. New Haven: Yale University Press
 
********************************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered.
Ga voor informatie over dat bureau naar www.peppered.nl


© 2008 Katharina Kouwenhoven meer Katharina Kouwenhoven - meer "Het leven zelf" -
Beschouwingen > Het leven zelf
Wat vertelt jouw huid? Katharina Kouwenhoven
0605BS Huid
Laatst stuitte ik op een verbijsterend nieuw woord, zo'n woord waardoor je even van je stuk gebracht wordt en dat je tot nadenken stemt: 'oog- en lipcontourontkreuker'.
Dit woord is zo verbijsterend omdat het je niet alleen met een probleem confronteert waarvan je je tot nu toe niet bewust was - oog- en lipcontourkreuken - maar tevens de oplossing biedt. Lieve hemel, wat een narigheid. Maar hoe zou de oplossing er eigenlijk uitzien? Bij ontkreuken moet ik denken aan wasmiddelen die voor een 'kreukvrije' was zorgen of aan de strijkbout, waarmee je de kreuken in je zijden overhemd glad strijkt. Maar die worden hier vast niet bedoeld.

Er is maar één genre personen dat dit soort woorden kan bedenken, de reclameboys. Woorden voor dingen die niet bestaan of helemaal geen probleem vormen en voor oplossingen die niets dan lucht bevatten.
Opmerkelijk genoeg bleek mij dat juist op het gebied van huidverzorging diep in de buidel van de hyperbool getast werd. Dat is ook niet zo vreemd want iemand die een huidprobleem heeft moet naar de huidspecialist. De cosmetische industrie heeft hem of haar niets te bieden. De cosmetische industrie heeft eigenlijk helemaal niets te bieden. Vandaar die pretentieuze reclameteksten: de Palmolive ervaring, rimpels weg in 5 minuten, bekijk je persoonlijke hydratieplan, voor bovennatuurlijke schoonheid, 10 jaar jonger in 30 dagen, verwen uw huid met peptide. En hiermee moeten al maar nieuwe smeersels aan de man gebracht worden. Waaraan dan iets is toegevoegd (slakkenslijmextract!), dat meestal zo vluchtig is dat het na het openen van de pot al verdwenen is.

Waar is dit allemaal om te doen? Om de steeds groter wordende markt van bejaarden, waarvan de huid uitdroogt en zich tooit met rimpels. Tegen uitdroging0605BS Huid2 is van buitenaf niets te doen. Je huid neemt geen water op, anders zou de ramp niet te overzien zijn als je door de regen liep. Je 'persoonlijk hydratieplan' kan daarom heel simpel zijn: voldoende vocht tot je nemen. Tegen rimpels is niet veel meer te doen dan ze dicht plamuren met vulmiddelen die je erop smeert of ze vullen met injecties met enge stoffen als botox, waarvan het effect trouwens ook niet duurzaam is. Na twee jaar moet je weer.
'Hydraterende' of 'liftactieve' crèmes, het is allemaal onzin. Voor dat lekkere gevoel dat iets op je gezicht smeren kan geven hoef je geen tientallen euro's uit te geven, want dat kan ook met iets van het Kruidvat.

Deze malligheid blijkt al heel oud. Ik las in het boek Hubbub van Emily Cockayne (*) dat er in de zeventiende eeuw al geadverteerd werd met middelen die het geheim bevatten waarmee aan alle mogelijke huidproblemen het hoofd geboden kon worden. Problemen waren er in die tijd voldoende: hazenlip, pokdalige huid, littekens, wratten, sproeten, zonnebrand, kortom alles waardoor je geen egaal, doorschijnend wit uiterlijk had. De middelen die daartoe aangeboden werden waren vaak zo giftig dat er alleen nog maar een probleem bij kwam.

Over lipcontourkreuken hoorde je ze toen echter niet. Onze huidsores zijn in de loop der eeuwen duidelijk veranderd. De winderigheid van de reclame is dat evident niet.

(*) Emily Cockayne (2007), Hubbub. Filth, Noise & Stench in England 1600 - 1770. New Haven: Yale University Press
 
********************************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered.
Ga voor informatie over dat bureau naar www.peppered.nl
© 2008 Katharina Kouwenhoven
powered by CJ2