archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > Het leven zelf delen printen terug
Rood paard in het Hilton Mabel Amber

0405BS Ergernis28
Enkele maanden geleden werd ik opgeschrikt door een redactionele dienstmededeling. Feitelijk is die niet bestemd voor het publiek maar wegens de aard van deze mededeling neem ik de vrijheid om uit de school te klappen. Hoe de vork waarop de dienstmededeling betrekking heeft nu precies in de steel zit is mij, moet ik bekennen, nog niet exact duidelijk en dat vormt een van de redenen om mijn gedachten erover op papier te zetten. Zo schep ik helderheid voor mijzelf en het geacht lezerspubliek mag over mijn schouder meelezen.
Er is kwestie ontstaan rond de keuze van de titels die onze stukjes voor De Leunstoel moeten dragen. Wat is namelijk gebleken: sommige titels krijgen meer aandacht dan andere. Aandacht van wie? Aandacht van de lezers natuurlijk, maar er blijkt nòg een partij te zijn die onze titels in het vizier heeft, te weten: de Google machine. Wat heeft deze machine te maken met onze titels? Wel, hij zorgt ervoor dat webpagina's worden 'geïndexeerd’, dat wil zeggen opgenomen in het Google databestand. En dat bestand is natuurlijk de clou van Google; zonder databestand geen Google, en zonder Google zou dat monsterbestand waartoe gerekend moeten worden een slordige acht miljard webpagina's niet bestaan. Zoekmachines zijn geprogrammeerd op trefwoorden, dat is bekend. Maar kennelijk ook op combinaties van trefwoorden. Zo stel ik me voor dat de zoekmachines van Google 'gevoelig' zijn voor ongewone woord combinaties en deze eerder zullen registreren dan een titel als 'Het is warm vandaag'. Voorts zouden de programmeurs van Google 'geheime heuristieken' toepassen. Bovenstaande heb ik weten te destilleren uit de toelichting van zekere deskundigen.
Goed, gaan we verder. Je kunt ergo stellen dat je door meer lezers wordt gelezen wanneer jouw verhalen al snel door de Google trefwoorden machine.....ho. Wat wordt er precies uitgelicht door de Google machine? Dat waren toch titels? Ja, het ging om titels, niet om de inhoud van de verhalen. O, maar dan is er toch helemaal geen probleem? Je geeft je verhaal simpelweg een dolzinnige, mysterieuze, krankjorume, gezochte of zelfs onmogelijke titel mee en succes verzekerd! Maar nee, zo makkelijk is het klaarblijkelijk niet. Want wat lees ik hier, onderaan de mail van een webdeskundige en zijdelings verbonden aan De Leunstoel: 'Er zijn nog wel wat dingen aan de techniek van de pagina te verbeteren, maar eigenlijk vindt Google leuke en goed geschreven verhalen het lekkerst. Kortom, hoe
interessanter en beter de verhalen geschreven worden, hoe beter ze scoren(...).'
Aha, dus die Google machine houdt van lezen, dat is een leesbeest! Die gaat er eens lekker voor zitten, in z 'n Google leesmachinestoel, die heeft een fantastische titel opgepikt uit de 8 miljard tellende chaos, en die denkt: 'hè hè, even iets anders nu, laat de boel de boel, kan wel een half uurtje, effe genieten van weer een heerlijk verhaal uit De Leunstoel, dat belooft knetterend leesplezier met zo'n titel!' Ik kan me voorstellen dat deze lezende Google machine heel teleurgesteld zal zijn in de schrijver (en boos op ons mooie magazine) wanneer eerstgenoemde de belofte van de zinderende titel niet waarmaakt of er zelfs een onbenullig snertstukje op laat volgen. Ik zou ook denken: 'Gôh, wat een afknapper, ik had me verheugd op een spannend artikel over een paard in het Hilton en het gaat over schrijvers en cijfers, wat een misleiding!'


En ik zal niet de enige zijn die zo reageert wanneer blijkt dat de titel van het verhaal als K.U.T. op Dirk slaat. Een vrij bekend persoon uit een pre-Google tijdperk formuleerde het zo: 'You can fool some of the people all the time, you can fool all the people some of the time but you can't fool all the people all the time.' En ook met de machine kun je tegenwoordig kennelijk geen truukjes uithalen.'You can fool some Googles all the time, you can fool all the Googles some of the time but you are a fool if you think you can fool all the Googles all the time.'
Het moet kennelijk steeds opnieuw worden gezegd, want het HITS-virus, de SCOREN-bacterie, de TARGET-bacil en de DOELGROEP-zweer hebben wild om zich heen gegrepen en niemand die iets maakt of produceert slaagt er in om er vrij van te blijven, en zo is iedereen een beetje ziek. En ik ben er goed ziek van. Dat is natuurlijk mijn persoonlijke probleem. Waar ik verder niet op doorga, figuren die over hun kwalen zeuren zijn reuze vervelend, maar wel nog dit: schrijvers, doe in godsnaam gewoon, geef uw verhaal de passende titel die u er zelf voor hebt bedacht om de doodeenvoudige reden dat het uw verhaal is door u zelf geschreven. Hebben schrijvers zelf niet ook hun eigen 'geheime heuristieken?’ Al het andere is namelijk geouwehoer, moeilijkdoenerij en....commercie.
Bedenk: een knieval doet pijn en je zult er spijt van krijgen. 'Whoever sinks on bended knee will be surely overlooked', als ik mezelf mag aanhalen.

Uit: Asides
 
****************************************
Gezonde werkdieren voor de allerarmsten:
Brooke Hospital for Animals. Zie www.brooke.nl


© 2007 Mabel Amber meer Mabel Amber - meer "Het leven zelf" -
Beschouwingen > Het leven zelf
Rood paard in het Hilton Mabel Amber
0405BS Ergernis28
Enkele maanden geleden werd ik opgeschrikt door een redactionele dienstmededeling. Feitelijk is die niet bestemd voor het publiek maar wegens de aard van deze mededeling neem ik de vrijheid om uit de school te klappen. Hoe de vork waarop de dienstmededeling betrekking heeft nu precies in de steel zit is mij, moet ik bekennen, nog niet exact duidelijk en dat vormt een van de redenen om mijn gedachten erover op papier te zetten. Zo schep ik helderheid voor mijzelf en het geacht lezerspubliek mag over mijn schouder meelezen.
Er is kwestie ontstaan rond de keuze van de titels die onze stukjes voor De Leunstoel moeten dragen. Wat is namelijk gebleken: sommige titels krijgen meer aandacht dan andere. Aandacht van wie? Aandacht van de lezers natuurlijk, maar er blijkt nòg een partij te zijn die onze titels in het vizier heeft, te weten: de Google machine. Wat heeft deze machine te maken met onze titels? Wel, hij zorgt ervoor dat webpagina's worden 'geïndexeerd’, dat wil zeggen opgenomen in het Google databestand. En dat bestand is natuurlijk de clou van Google; zonder databestand geen Google, en zonder Google zou dat monsterbestand waartoe gerekend moeten worden een slordige acht miljard webpagina's niet bestaan. Zoekmachines zijn geprogrammeerd op trefwoorden, dat is bekend. Maar kennelijk ook op combinaties van trefwoorden. Zo stel ik me voor dat de zoekmachines van Google 'gevoelig' zijn voor ongewone woord combinaties en deze eerder zullen registreren dan een titel als 'Het is warm vandaag'. Voorts zouden de programmeurs van Google 'geheime heuristieken' toepassen. Bovenstaande heb ik weten te destilleren uit de toelichting van zekere deskundigen.
Goed, gaan we verder. Je kunt ergo stellen dat je door meer lezers wordt gelezen wanneer jouw verhalen al snel door de Google trefwoorden machine.....ho. Wat wordt er precies uitgelicht door de Google machine? Dat waren toch titels? Ja, het ging om titels, niet om de inhoud van de verhalen. O, maar dan is er toch helemaal geen probleem? Je geeft je verhaal simpelweg een dolzinnige, mysterieuze, krankjorume, gezochte of zelfs onmogelijke titel mee en succes verzekerd! Maar nee, zo makkelijk is het klaarblijkelijk niet. Want wat lees ik hier, onderaan de mail van een webdeskundige en zijdelings verbonden aan De Leunstoel: 'Er zijn nog wel wat dingen aan de techniek van de pagina te verbeteren, maar eigenlijk vindt Google leuke en goed geschreven verhalen het lekkerst. Kortom, hoe
interessanter en beter de verhalen geschreven worden, hoe beter ze scoren(...).'
Aha, dus die Google machine houdt van lezen, dat is een leesbeest! Die gaat er eens lekker voor zitten, in z 'n Google leesmachinestoel, die heeft een fantastische titel opgepikt uit de 8 miljard tellende chaos, en die denkt: 'hè hè, even iets anders nu, laat de boel de boel, kan wel een half uurtje, effe genieten van weer een heerlijk verhaal uit De Leunstoel, dat belooft knetterend leesplezier met zo'n titel!' Ik kan me voorstellen dat deze lezende Google machine heel teleurgesteld zal zijn in de schrijver (en boos op ons mooie magazine) wanneer eerstgenoemde de belofte van de zinderende titel niet waarmaakt of er zelfs een onbenullig snertstukje op laat volgen. Ik zou ook denken: 'Gôh, wat een afknapper, ik had me verheugd op een spannend artikel over een paard in het Hilton en het gaat over schrijvers en cijfers, wat een misleiding!'


En ik zal niet de enige zijn die zo reageert wanneer blijkt dat de titel van het verhaal als K.U.T. op Dirk slaat. Een vrij bekend persoon uit een pre-Google tijdperk formuleerde het zo: 'You can fool some of the people all the time, you can fool all the people some of the time but you can't fool all the people all the time.' En ook met de machine kun je tegenwoordig kennelijk geen truukjes uithalen.'You can fool some Googles all the time, you can fool all the Googles some of the time but you are a fool if you think you can fool all the Googles all the time.'
Het moet kennelijk steeds opnieuw worden gezegd, want het HITS-virus, de SCOREN-bacterie, de TARGET-bacil en de DOELGROEP-zweer hebben wild om zich heen gegrepen en niemand die iets maakt of produceert slaagt er in om er vrij van te blijven, en zo is iedereen een beetje ziek. En ik ben er goed ziek van. Dat is natuurlijk mijn persoonlijke probleem. Waar ik verder niet op doorga, figuren die over hun kwalen zeuren zijn reuze vervelend, maar wel nog dit: schrijvers, doe in godsnaam gewoon, geef uw verhaal de passende titel die u er zelf voor hebt bedacht om de doodeenvoudige reden dat het uw verhaal is door u zelf geschreven. Hebben schrijvers zelf niet ook hun eigen 'geheime heuristieken?’ Al het andere is namelijk geouwehoer, moeilijkdoenerij en....commercie.
Bedenk: een knieval doet pijn en je zult er spijt van krijgen. 'Whoever sinks on bended knee will be surely overlooked', als ik mezelf mag aanhalen.

Uit: Asides
 
****************************************
Gezonde werkdieren voor de allerarmsten:
Brooke Hospital for Animals. Zie www.brooke.nl
© 2007 Mabel Amber
powered by CJ2