archiefvorig nr.lopend nr.

Bezigheden > Galerie delen printen terug
Coda Paper Art Dik Kruithof

1818BZ Coda1Coda Apeldoorn presenteert voor de vijfde maal Paper Art, een tweejaarlijkse tentoonstelling met werk van papierkunst, in welke vorm dan ook. Coda en papier, dat is inmiddels een vertrouwde combinatie en daar is ook een historische basis voor. In de fietstocht die bij deze tentoonstelling hoort staan twee watermolens die in 1606 en 1644 in de huidige gemeente Apeldoorn werd gesticht als papiermolen. Coda is ontstaan uit een fusie van het kunstmuseum Van Reekum en het Historisch Museum Apeldoorn dus veel aandacht voor de Veluwse papiertraditie past daar goed in.

De directe aandachttrekker als je binnenkomt is een vijf meter hoge toren van dozen (mogelijk gemaakt door Smurfit Kappa staat er in de catalogus bij) van de Chinese kunstenaar Zimoun. Eerst is het alleen maar groot en indrukwekkend, maar ieder kwartier komt de andere kant van Zimoun naar voren: hij is een geluidskunstenaar die met kleine middelen, hier een machinetje dat bromt en draadjes laat bewegen waar knikkertjes aan hangen die tegen de dozen aan stuiteren en met dat geluid een bijzondere ervaring bieden als je in de toren staat.
Als je om de toren bent gelopen zie je het grote zwarte bord met de aankondiging van Paper Art. Vergeet dan niet direct naar de achterkant van dat paneel te gaan want daar hangt werk van Josefien Alkema dat ongelooflijk mooi is. Ze maakt papiersculpturen van haar oude tekeningen. Die lijmt ze aan elkaar tot er een enkele centimeters dikke laag is ontstaan en dan snijdt ze er stukken uit waardoor prachtige gelaagde snijranden ontstaan zoals de jaarringen van een boom of de aardlagen van een afgegraven terp. In de catalogus is ook een prachtig gedicht van haar opgenomen dat de overeenkomst met een terp benadrukt. Prachtig werk, klein en fijn.
Bert Mulder hangt daar vlakbij met vijf hazen die elkaar in een cirkel achtervolgen door de lucht op bijna twee meter hoogte. Ze zijn1818BZ Coda2 prachtig gemaakt, eerst als bouwplaat uit gaas geknipt en daarna is de vorm natuurlijker weergegeven met een dikke schil van papier-maché. Voor de afwerking komt er een laag op van krantenpapier zonder foto’s en koppen, zodat alleen de kleine lettertjes overblijven die een prachtig grijze eindkleur opleveren. Mooie beestjes!

Machteld Rullens kreeg in 2019 de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst voor kleurig beschilderde dozen. Het begon met dozen waarin ze schildersmateriaal geleverd kreeg en toen bedacht ze dat dozen een heel andere benadering vragen dan een leeg doek. Ze werkt met verf, epoxyhars en andere materialen en maakt prachtig gebruik van de al of niet opengeslagen flappen. Hier hangen er twee die even groot en prachtig in blauw en geel beschilderd zijn maar door een of twee open flappen toch niet hetzelfde zijn.

Annelinde de Jong is in 2012 naar Japan gereisd om zelf papier te leren maken, Voor deze Paper Art heeft ze papier gemaakt van planten uit de directe omgeving van Coda zoals bij voorbeeld snoeiafval uit de Apeldoornse parken en plantsoenen. Dat levert vellen papier op in kleuren als rood, bruin en grijs-roze. Van die vellen heeft ze metershoge wanden gemaakt waar je als bezoeker tussendoor mag lopen als in een lange hoge gang. Goed kijken en je ziet de verschillen, ook in de structuur van het papier.

Er is nog veel meer en ook veel dat directer is. Een Rus die in Praag werkt laat handgemaakte meubels van papier-maché zien, een Schot die is afgestudeerd als architect heeft zijn vaardigheid als modelbouwer verder ontwikkeld en is daar heel ver in gekomen. Van in totaal 48 deelnemers is er werk te zien van zeer uiteenlopende strekking. Mooi is ook de aansluitende kleine expositie van werkzaamheden van het CodaExperience Lab waar nieuwe toepassingen worden ontwikkeld.

----
De plaatjes zijn van de schrijver


© 2021 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Galerie" -
Bezigheden > Galerie
Coda Paper Art Dik Kruithof
1818BZ Coda1Coda Apeldoorn presenteert voor de vijfde maal Paper Art, een tweejaarlijkse tentoonstelling met werk van papierkunst, in welke vorm dan ook. Coda en papier, dat is inmiddels een vertrouwde combinatie en daar is ook een historische basis voor. In de fietstocht die bij deze tentoonstelling hoort staan twee watermolens die in 1606 en 1644 in de huidige gemeente Apeldoorn werd gesticht als papiermolen. Coda is ontstaan uit een fusie van het kunstmuseum Van Reekum en het Historisch Museum Apeldoorn dus veel aandacht voor de Veluwse papiertraditie past daar goed in.

De directe aandachttrekker als je binnenkomt is een vijf meter hoge toren van dozen (mogelijk gemaakt door Smurfit Kappa staat er in de catalogus bij) van de Chinese kunstenaar Zimoun. Eerst is het alleen maar groot en indrukwekkend, maar ieder kwartier komt de andere kant van Zimoun naar voren: hij is een geluidskunstenaar die met kleine middelen, hier een machinetje dat bromt en draadjes laat bewegen waar knikkertjes aan hangen die tegen de dozen aan stuiteren en met dat geluid een bijzondere ervaring bieden als je in de toren staat.
Als je om de toren bent gelopen zie je het grote zwarte bord met de aankondiging van Paper Art. Vergeet dan niet direct naar de achterkant van dat paneel te gaan want daar hangt werk van Josefien Alkema dat ongelooflijk mooi is. Ze maakt papiersculpturen van haar oude tekeningen. Die lijmt ze aan elkaar tot er een enkele centimeters dikke laag is ontstaan en dan snijdt ze er stukken uit waardoor prachtige gelaagde snijranden ontstaan zoals de jaarringen van een boom of de aardlagen van een afgegraven terp. In de catalogus is ook een prachtig gedicht van haar opgenomen dat de overeenkomst met een terp benadrukt. Prachtig werk, klein en fijn.
Bert Mulder hangt daar vlakbij met vijf hazen die elkaar in een cirkel achtervolgen door de lucht op bijna twee meter hoogte. Ze zijn1818BZ Coda2 prachtig gemaakt, eerst als bouwplaat uit gaas geknipt en daarna is de vorm natuurlijker weergegeven met een dikke schil van papier-maché. Voor de afwerking komt er een laag op van krantenpapier zonder foto’s en koppen, zodat alleen de kleine lettertjes overblijven die een prachtig grijze eindkleur opleveren. Mooie beestjes!

Machteld Rullens kreeg in 2019 de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst voor kleurig beschilderde dozen. Het begon met dozen waarin ze schildersmateriaal geleverd kreeg en toen bedacht ze dat dozen een heel andere benadering vragen dan een leeg doek. Ze werkt met verf, epoxyhars en andere materialen en maakt prachtig gebruik van de al of niet opengeslagen flappen. Hier hangen er twee die even groot en prachtig in blauw en geel beschilderd zijn maar door een of twee open flappen toch niet hetzelfde zijn.

Annelinde de Jong is in 2012 naar Japan gereisd om zelf papier te leren maken, Voor deze Paper Art heeft ze papier gemaakt van planten uit de directe omgeving van Coda zoals bij voorbeeld snoeiafval uit de Apeldoornse parken en plantsoenen. Dat levert vellen papier op in kleuren als rood, bruin en grijs-roze. Van die vellen heeft ze metershoge wanden gemaakt waar je als bezoeker tussendoor mag lopen als in een lange hoge gang. Goed kijken en je ziet de verschillen, ook in de structuur van het papier.

Er is nog veel meer en ook veel dat directer is. Een Rus die in Praag werkt laat handgemaakte meubels van papier-maché zien, een Schot die is afgestudeerd als architect heeft zijn vaardigheid als modelbouwer verder ontwikkeld en is daar heel ver in gekomen. Van in totaal 48 deelnemers is er werk te zien van zeer uiteenlopende strekking. Mooi is ook de aansluitende kleine expositie van werkzaamheden van het CodaExperience Lab waar nieuwe toepassingen worden ontwikkeld.

----
De plaatjes zijn van de schrijver
© 2021 Dik Kruithof
powered by CJ2