archiefvorig nr.lopend nr. |
||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Beschouwingen > Brief uit ... | ||||
Koopjesjacht in New York | Marianne Bernard | |||
Bijna ieder jaar gaan we een weekje naar New York, meestal in september. Rondscharrelen, winkelen, restaurantjes bezoeken, oude vrienden ontmoeten, en mijn man heeft overal ter wereld zijn jazzcontacten. Hij heeft het er net zo druk als in Amsterdam met afspraken en meetings, de telefoon gaat voortdurend. Hoewel we New York inmiddels behoorlijk goed kennen, krijgen we er nooit genoeg van. Het is tenslotte de hoofdstad van de wereld.
We logeren niet in een hotel – dat vinden we voor een week niet echt comfortabel – maar huren (via een bureau) een appartement. Dan hebben we onze eigen bedoening en het is iets minder duur bovendien. Deze keer zitten we in Manhattan op 10th Street vlak bij Fifth Avenue. Dat is een hele makkelijke locatie: loopafstand tot Washington Square, Union Square en Greenwich Village. Dus midden tussen de leuke winkeltjes, restaurantjes, terrasjes en jazzclubs.
We beginnen altijd met een strooptocht langs tweedehands boekwinkels. De grootste is Strand op de hoek van Broadway en 12th Street: een gigantische ruimte, volgestampt met tweedehands boeken. Trek er maar een halve middag voor uit. Ze zijn bijna klaar met een ingrijpende verbouwing: er is een etage bijgekomen (in de V.S. heet dat 2nd floor) en er is nu ook airconditioning; binnenkort komt er nog een koffiehoekje bij. Ze hebben een nog interessanter filiaal in Fulton Street, waar ook ramsj wordt verkocht, inclusief veel pas verschenen boeken met 40 procent korting. Reken daar een middag voor. In de buurt van City Hall, is ook de beste en goedkoopste cd-winkel van New York: J & R op Park Row, een complex nog groter dan RAF in Amsterdam.
En dan gaan we (althans: ik) kleren kopen. De beste winkel is Century 21, precies tegenover Ground Zero (waar vroeger de Twin Towers stonden), een warenhuis ter grootte van de Amsterdamse Bijenkorf, een soort designer outlet vol afgeprijsde mode. Hier zijn waanzinnige koopjes te vinden: dure merken zoals Armani, Calvin Klein, Donna Karen et cetera, maar er is ook een enorme keuze uit jassen, jurken, truien, lingerie, tassen, alles tegen afbraakprijzen. Er is een aparte afdeling voor mannen en je moet zeker ook naar de (vernieuwde) schoenenafdeling. Bedenk daarbij dat de dollar weliswaar goedkoper is dan de euro, maar dat in New York bijna 10 procent sales tax moet worden betaald. Toch kom ik altijd beladen met tassen bij Century 21 vandaan. Dit keer kocht ik onder meer een kasjmier twinset en een paar Ralph Lauren pumps.
Maar je kunt niet in New York zijn geweest zonder de grote ‘echte’ warenhuizen te hebben bezocht: Bloomingdales (57th Street), Saks (Fifth Avenue) en Macy’s (34th Street). De uitdrukking shop till you drop krijgt hier een heel nieuwe betekenis. Helaas is de ontwikkeling van SoHo (de buurt ten zuiden van Houston Street) zo ver voortgeschreden dat een paar fantastische tweedehands modewinkeltjes, waar ik altijd ging snuffelen, nu zijn verdwenen. Net als veel andere charmante kleinere zaken hebben ze moeten plaatsmaken voor het grote geld. Op West Broadway en omgeving zijn nu vooral grote dure ketens te vinden: Prada, Burberry, Swatch. Daarnaast is er veel leegstand waar vroeger leuke winkeltjes of barretjes zaten.
Ons hoofddoel is een groot feest bij Jazz At Lincoln Center, ter gelegenheid van de inhuldiging van twaalf nieuwe leden van de Nesuhi Ertegun Jazz Hall of Fame. Vorig jaar was het een black tie avond, dus de heren in smoking en de dames in lange jurken. Ik nam aan dat het dit jaar hetzelfde zou zijn, dus ik heb fanatiek een nieuwe lange jurk zitten naaien (voor de enige avondjurk die ik verder heb zou ik eerst tien kilo moeten afvallen). De nieuwe jurk was klaar en daar viel eindelijk de officiële uitnodiging in de bus: business attire. Of, zoals een vriend mailde: by the way, no black tie this year. Ik moest even slikken. Jammer, maar mijn week kon toch niet stuk.
****************************************************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered. Ga voor nadere informatie over dat bureau
naar www.peppered.nl. |
||||
© 2005 Marianne Bernard | ||||
powered by CJ2 |