archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > Brief uit ... delen printen terug
Bologna: oudste Mohammed-cartoon Willem Minderhout

1402BS BolognaBologna was niet bepaald een stad die op mijn bucket list stond, maar aangezien mijn dochter daar studeert wilde ik het toch wel eens zien. Zij is heel enthousiast over de stad en ik kan dat nu onderschrijven. De straten in de fraaie binnenstad zijn vrijwel allemaal voorzien van ‘portici’ (galerijen) waardoor je zeer aangenaam kunt wandelen. Je moet alleen even uitkijken als het granito plaveisel net is schoon gespoeld, want dan kun je een aardige schuiver maken. Alle monumenten uit het gidsje waren makkelijk te voet bereikbaar, zij het dat ik de 498 treden van de trap die naar de top van de honderd meter hoge Torre Asinelli leidden nog steeds in mijn kuiten voel.

Helaas was de beroemde Neptunus-fontein aan het gezicht onttrokken omdat hij momenteel gerestaureerd wordt. Toen ik lichtelijk teleurgesteld doorslenterde ontwaarde ik een groepje militairen die in de buurt van een grote kerk stonden met een merkwaardige gevel. Voor de deur van de kerk stonden twee agenten, die mij geen strobreed in de weg legden toen ik naar binnen ging.

Ik bleek in de Sint Petroniusbasiliek terecht te zijn gekomen. Deze basiliek was toen hij nog in aanbouw was al zo indrukwekkend dat Karel V het wel een waardige plek vond om er door de Paus tot Keizer van het Heilige Roomse Rijk gekroond te worden. Daarna waren de centen blijkbaar op, want de voorgevel is nooit afgemaakt.

In de basiliek kon ik voor twee euro een armbandje aanschaffen ten teken dat ik er mocht fotograferen. Erg veel foto’s heb ik er niet gemaakt. Een deel van de kerk bleek zelfs afgezet. Er stonden bordjes dat er in die zone niet gefotografeerd mocht worden.

In de buitenlucht teruggekeerd sloeg ik er mijn gidsje nog eens op na. Alles – de militairen, de politie en het afgezette deel van de kerk – viel opeens op zijn plaats. In deze kerk bevond zich het befaamde vijftiende-eeuwse fresco van Giovanni da Modena, waarop ‘De Hel’ van Dante staat afgebeeld. De afbeelding van een van de helbewoners, de profeet Mohammed, had de gramschap van een aantal fanatieke islamisten opgewekt. Ene ‘Amsa de Libiër’ was in 2002 onderweg om een aanslag op deze oudste Mohammedcartoon ter wereld te plegen, maar hij werd gelukkig op tijd gearresteerd.

Sinds die tijd wordt de Sint Petroniusbasiliek dus blijkbaar bewaakt. Erger nog: het fresco is aan het oog van het publiek onttrokken. Ik vind dat idioot. Wat is de volgende stap? Moeten in alle nieuwe drukken van Dantes ‘Inferno’ canto XVIII gekuist worden? Mohammed verblijft daar in de zevende groeve van de achtste cirkel, waar de zaaiers van tweedracht huizen. Iedere dag wordt hij door een duivel van kop tot kont gekliefd.  Voorwaar een droevig lot. Ook ene Bertran de Born die zijn eigen afgehouwen hoofd als lantaarn gebruikt loopt daar rond. Wat Bertran verkeerd heeft gedaan is mij niet geheel duidelijk, maar niemand lijkt zich druk te maken over zijn eerherstel.

Een afbeelding van het fresco is gelukkig wel op internet te zien. Het is een prachtige Jeroen Bosch-achtige schildering. Weer eens wat anders dan al die eeuwige madonna’s en Christussen aan het kruis. Hopelijk halen ze in Bologna op de dag van de onthulling van de gerestaureerde Neptunus-fontein ook de barrières bij dat fresco weg.

Naschrift: tijdens een volgende bezoek aan Bologna mocht1402BS Inferno ik tegen betaling van drie euro de Petroniusbasiliek bezoeken. Ik weet niet of dit een milder regime is, of dat ik het de eerste keer niet goed begrepen had. Fotograferen blijft streng verboden, maar dat is ook niet echt nodig gezien de mooie afbeeldingen die vrij op internet te vinden zijn..

------------
De foto's zijn gemaakt door de schrijver
--------------
Het Inferno van Giovanni da Modena:
http://www.travelingintuscany.com/art/giovannidamodena.htm


© 2016 Willem Minderhout meer Willem Minderhout - meer "Brief uit ..." -
Beschouwingen > Brief uit ...
Bologna: oudste Mohammed-cartoon Willem Minderhout
1402BS BolognaBologna was niet bepaald een stad die op mijn bucket list stond, maar aangezien mijn dochter daar studeert wilde ik het toch wel eens zien. Zij is heel enthousiast over de stad en ik kan dat nu onderschrijven. De straten in de fraaie binnenstad zijn vrijwel allemaal voorzien van ‘portici’ (galerijen) waardoor je zeer aangenaam kunt wandelen. Je moet alleen even uitkijken als het granito plaveisel net is schoon gespoeld, want dan kun je een aardige schuiver maken. Alle monumenten uit het gidsje waren makkelijk te voet bereikbaar, zij het dat ik de 498 treden van de trap die naar de top van de honderd meter hoge Torre Asinelli leidden nog steeds in mijn kuiten voel.

Helaas was de beroemde Neptunus-fontein aan het gezicht onttrokken omdat hij momenteel gerestaureerd wordt. Toen ik lichtelijk teleurgesteld doorslenterde ontwaarde ik een groepje militairen die in de buurt van een grote kerk stonden met een merkwaardige gevel. Voor de deur van de kerk stonden twee agenten, die mij geen strobreed in de weg legden toen ik naar binnen ging.

Ik bleek in de Sint Petroniusbasiliek terecht te zijn gekomen. Deze basiliek was toen hij nog in aanbouw was al zo indrukwekkend dat Karel V het wel een waardige plek vond om er door de Paus tot Keizer van het Heilige Roomse Rijk gekroond te worden. Daarna waren de centen blijkbaar op, want de voorgevel is nooit afgemaakt.

In de basiliek kon ik voor twee euro een armbandje aanschaffen ten teken dat ik er mocht fotograferen. Erg veel foto’s heb ik er niet gemaakt. Een deel van de kerk bleek zelfs afgezet. Er stonden bordjes dat er in die zone niet gefotografeerd mocht worden.

In de buitenlucht teruggekeerd sloeg ik er mijn gidsje nog eens op na. Alles – de militairen, de politie en het afgezette deel van de kerk – viel opeens op zijn plaats. In deze kerk bevond zich het befaamde vijftiende-eeuwse fresco van Giovanni da Modena, waarop ‘De Hel’ van Dante staat afgebeeld. De afbeelding van een van de helbewoners, de profeet Mohammed, had de gramschap van een aantal fanatieke islamisten opgewekt. Ene ‘Amsa de Libiër’ was in 2002 onderweg om een aanslag op deze oudste Mohammedcartoon ter wereld te plegen, maar hij werd gelukkig op tijd gearresteerd.

Sinds die tijd wordt de Sint Petroniusbasiliek dus blijkbaar bewaakt. Erger nog: het fresco is aan het oog van het publiek onttrokken. Ik vind dat idioot. Wat is de volgende stap? Moeten in alle nieuwe drukken van Dantes ‘Inferno’ canto XVIII gekuist worden? Mohammed verblijft daar in de zevende groeve van de achtste cirkel, waar de zaaiers van tweedracht huizen. Iedere dag wordt hij door een duivel van kop tot kont gekliefd.  Voorwaar een droevig lot. Ook ene Bertran de Born die zijn eigen afgehouwen hoofd als lantaarn gebruikt loopt daar rond. Wat Bertran verkeerd heeft gedaan is mij niet geheel duidelijk, maar niemand lijkt zich druk te maken over zijn eerherstel.

Een afbeelding van het fresco is gelukkig wel op internet te zien. Het is een prachtige Jeroen Bosch-achtige schildering. Weer eens wat anders dan al die eeuwige madonna’s en Christussen aan het kruis. Hopelijk halen ze in Bologna op de dag van de onthulling van de gerestaureerde Neptunus-fontein ook de barrières bij dat fresco weg.

Naschrift: tijdens een volgende bezoek aan Bologna mocht1402BS Inferno ik tegen betaling van drie euro de Petroniusbasiliek bezoeken. Ik weet niet of dit een milder regime is, of dat ik het de eerste keer niet goed begrepen had. Fotograferen blijft streng verboden, maar dat is ook niet echt nodig gezien de mooie afbeeldingen die vrij op internet te vinden zijn..

------------
De foto's zijn gemaakt door de schrijver
--------------
Het Inferno van Giovanni da Modena:
http://www.travelingintuscany.com/art/giovannidamodena.htm
© 2016 Willem Minderhout
powered by CJ2