archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > Het zijn maar woorden delen printen terug
Helemaal goed! Willem Minderhout

1910BS Duim
‘We willen graag een tosti sjampetter, een uitsmijter sjampetter, een jus d’orange en een biertje bestellen.’ ‘Helemaal goed!’

‘Helemaal goed? Fijn. Heb ik dan wat gewonnen?’  ‘Hoe bedoelt u?’ ‘U heeft net gezegd dat mijn bestelling helemaal goed is. Ik vroeg me af of daar een prijs aan verbonden is.’

‘Ik begrijp u niet helemaal.’ ‘U begrijpt mij helemaal niet. U bent al de zesde vandaag die me vertelt dat mijn bestelling helemaal goed is. Zelfs een vrouw die me gratis loten wilde aansmeren bij de ingang van een museum vond het ‘helemaal goed’ dat ik ze weigerde. Waarom is dat helemaal goed? Heeft u vandaag ook al bestellingen afgekeurd omdat ze niet helemaal goed waren? Heeft u die mensen tot de afwas veroordeeld vanwege slecht bestellen?’    

‘Eh ….’

‘Ja, nu staat u met een mond vol tanden, hè? Het is een nationale epidemie. Waar je ook komt en wat je ook bestelt het is altijd ‘helemaal goed’. Leren jullie dat op een cursus of zo? Denken jullie dat jullie klanten daar een goed gevoel van krijgen? Denkt u dat ze dan denken dat ze zo geweldig goed zijn dat ze nooit iets verkeerds bestellen? Nou, mevrouw, ik denk daar toch anders over. Ik bepaal zelf wel of mijn bestelling helemaal goed is. Daar heb ik uw waardering niet voor nodig. Van u verwacht ik alleen maar dat u het bestelde zo snel mogelijk bij mijn tafeltje aflevert. Begrijpt u dat?’

‘Ja, meneer, nu u het zegt. Zo heb ik er nog nooit over nagedacht. Ik beloof u dat ik nooit meer ‘helemaal goed’ zal zeggen nadat iemand iets besteld heeft. Hopelijk kan ik met deze belofte uw verhitte gemoed tot kalmte brengen en kunt u nu in alle rust van uw uitsmijter genieten.’

‘Helemaal goed!’

----------

De paarse duim is van Henk Klaren.


© 2022 Willem Minderhout meer Willem Minderhout - meer "Het zijn maar woorden" -
Beschouwingen > Het zijn maar woorden
Helemaal goed! Willem Minderhout
1910BS Duim
‘We willen graag een tosti sjampetter, een uitsmijter sjampetter, een jus d’orange en een biertje bestellen.’ ‘Helemaal goed!’

‘Helemaal goed? Fijn. Heb ik dan wat gewonnen?’  ‘Hoe bedoelt u?’ ‘U heeft net gezegd dat mijn bestelling helemaal goed is. Ik vroeg me af of daar een prijs aan verbonden is.’

‘Ik begrijp u niet helemaal.’ ‘U begrijpt mij helemaal niet. U bent al de zesde vandaag die me vertelt dat mijn bestelling helemaal goed is. Zelfs een vrouw die me gratis loten wilde aansmeren bij de ingang van een museum vond het ‘helemaal goed’ dat ik ze weigerde. Waarom is dat helemaal goed? Heeft u vandaag ook al bestellingen afgekeurd omdat ze niet helemaal goed waren? Heeft u die mensen tot de afwas veroordeeld vanwege slecht bestellen?’    

‘Eh ….’

‘Ja, nu staat u met een mond vol tanden, hè? Het is een nationale epidemie. Waar je ook komt en wat je ook bestelt het is altijd ‘helemaal goed’. Leren jullie dat op een cursus of zo? Denken jullie dat jullie klanten daar een goed gevoel van krijgen? Denkt u dat ze dan denken dat ze zo geweldig goed zijn dat ze nooit iets verkeerds bestellen? Nou, mevrouw, ik denk daar toch anders over. Ik bepaal zelf wel of mijn bestelling helemaal goed is. Daar heb ik uw waardering niet voor nodig. Van u verwacht ik alleen maar dat u het bestelde zo snel mogelijk bij mijn tafeltje aflevert. Begrijpt u dat?’

‘Ja, meneer, nu u het zegt. Zo heb ik er nog nooit over nagedacht. Ik beloof u dat ik nooit meer ‘helemaal goed’ zal zeggen nadat iemand iets besteld heeft. Hopelijk kan ik met deze belofte uw verhitte gemoed tot kalmte brengen en kunt u nu in alle rust van uw uitsmijter genieten.’

‘Helemaal goed!’

----------

De paarse duim is van Henk Klaren.
© 2022 Willem Minderhout
powered by CJ2