archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden delen printen terug
Woestijnauto's Peter Schröder

0816BS 93.1
Expedities
Vorige keer kwam de dromedaris, ook wel ‘Schip der woestijn’ genaamd, in beeld. Sinds de Franse overheersing van de Sahara, laten we zeggen: sinds daar in het zand behalve al die nomadenstammen, af en toe een Fransoos met een grote (politieke) mond te zien was, rijden er daar ook auto’s. Er zijn busdiensten, vooral benut door toeristen, en je had periodiek die autorally’s, laatstelijk die van Paris-Dakar. Mannen en hun speelgoed: lekker raggen door onherbergzaam terrein, de ultieme uitdaging voor man en machine. In de jaren 20 van de vorige eeuw gebeurde dat raggen in de vorm van expedities, kostenverslindende operaties die alleen maar betaald konden worden door met verhalen aan te komen die door financiers werden geloofd. U kunt ze zelf wel verzinnen: wij testen nieuwe technische toepassingen uit, wij maken een haalbaarheidsstudie voor een regelmatige verbinding voor vracht en passagiers. ‘Hier is ons businessplan, wij voorzien met subsidie van het F.M.O. tegen 1930 een vloot van 500 trucks en een EBDITA winst van 500 miljard’.

Renault versus Citroën
Op postkaart 1a zo’n Franse expeditie, de ‘Mission Schwob’ van januari 1924, met drie van de deelnemende auto’s (Renault 10 CV 3-assers) tussen Béni-Abbès en Timoumoun. Strijd tussen Renault en Citroën met twee verschillende technische concepten. Schwob en zijn mannen reden met hun Renault 3-assers (met in totaal 10 wielen per auto) de 2000 km. tussen Colomb-Béchar en Bourèm in 5 dagen, terwijl de vorige expeditie met Citroën ‘halftracks’ (van voren wielen, van achteren rupsbanden) er 7½ dag over had gedaan. Zo, doe dat maar eens na. Nog sprake geweest technologische spin-off of maatschappelijke valorisatie? Je weet maar nooit, maar het waren misschien toch niet de woestijnauto’s van de toekomst. Hedendaags woestijnvervoer ziet er zo uit als op plaatje 1b: spectaculair veel vracht en spectaculair veel passagiers. Misschien toch erg jammer dat ze die gezellige afdakjes van de auto’s uit 1924 moeten missen. Goede reis!

Een dode Jeep
De doorbraak van de (beperkte) automobilisering kwam misschien wel niet met die zwaardere vrachtwagens, maar met de ultieme terreinauto-innovatie: de Amerikaanse Jeep uit de 2e wereldoorlog. Het Amerikaanse leger rukte met enorme hoeveelheden Jeeps (van ‘G P’, General Purpose vehicle) Europa en Noord Afrika binnen en liet ze daar royaal achter toen ze na de vrede vertrokken. De Europeanen gebruikten de Amerikaanse Jeeps dankbaar voor honderdduizend klusjes en gingen ook zelf (de Britten met de Landrover, de Fransen met Hotchkiss en later Peugeot, de Duitsers met een Mercedes) Jeeps bouwen. De Amerikaanse Jeeps werden ook ingezet in de Algerijnse Sahara en leger-Jeeps speelden een belangrijke rol in de Frans-Algerijnse vrijheidsoorlog. Op postkaart 2a zien we een Amerikaanse Jeep bij het Algerijnse stadje Blida. Een Jeep, hoewel eerder het kadaver van een jeep, de stoffelijke resten die er over waren nadat0816BS 93.2 de auto op een mijn was gereden. Met de hartelijke groeten van Jaap en Greet.

Landrover vrouwenauto?
Tot slot een uitbundige groet vanaf een Landrover uit Libië. Ditmaal op postzegel 2b uitgegeven ter herinnering aan de 14e verjaardag van de Libische revolutie van 1969. Een dappere Landrover uitgerust met antiraketraketten temidden van soldaten - wacht even: allemaal vrouwelijke soldaten!
De ene MILVA/MARVA nog vrouwelijker (maar wel ernstig en vastberaden) dan de andere, geen mannelijke soldaat in zicht. Vechten aan de kant van Gadaffi alleen maar vrouwen? Kijk naar de inzet, weer een postzegel, daarop is ‘Broeder Leider’ bezig samen met een hoge mannelijke en een hoge vrouwelijke soldaat rolletjes papier uit te reiken aan een ernstige geüniformeerde vrouw. Het zijn diploma’s! Moammar al-Quadhafi (de juiste orthografie?) diplomeert zijn damessoldaten! Hier wordt een postale boodschap uitgezonden. Zou Broeder Leider het daarom zo lang volhouden in zijn tent in Libië?

Beter Beeld
De plaatjes uit deze rubriek zijn veel gedetailleerder te bekijken!
U kunt doorklikken naar mijn eigen website in opbouw, (http://www.peterschroderatb.nl/), daar wordt langzaam maar zeker een beeldbank opgebouwd waarin de plaatjes uit deze rubriek veel beter te zien zijn. Voor de kaarten bij deze aflevering kunt u doorklikken (en nog een paar keer doorklikken) naar:

1.a. Renault 6 roues
1.b. Hedendaags woestijnvervoer
2.a. Ontplofte Jeep bij Blida
2.b. Gadaffi reikt diploma’s uit
 
****************************************************
De Leunstoel wordt uitgegeven door Het Genootschap De Leunstoel.
Leden van het Genootschap zijn: Jaap van Lakerveld, Jan Hoorweg, Katharina Kouwenhoven, Henk Klaren, Dik Kruithof, Gábor Budavári, Michiel van der Mast, Maeve van der Steen, Willem Minderhout, Barbara Muller, Joop Quint, Gerda-Joke Zwart, Michiel Hoorweg, Hans Meijer, Gerbrand Muller, Peter Schröder, Carlo van Praag, Rob Kieft, Ruud van Ruijven, Frits Hoorweg, Tom Duijkers en Ruud Klein.


© 2011 Peter Schröder meer Peter Schröder - meer "Beelden uit soberder tijden" -
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden
Woestijnauto's Peter Schröder
0816BS 93.1
Expedities
Vorige keer kwam de dromedaris, ook wel ‘Schip der woestijn’ genaamd, in beeld. Sinds de Franse overheersing van de Sahara, laten we zeggen: sinds daar in het zand behalve al die nomadenstammen, af en toe een Fransoos met een grote (politieke) mond te zien was, rijden er daar ook auto’s. Er zijn busdiensten, vooral benut door toeristen, en je had periodiek die autorally’s, laatstelijk die van Paris-Dakar. Mannen en hun speelgoed: lekker raggen door onherbergzaam terrein, de ultieme uitdaging voor man en machine. In de jaren 20 van de vorige eeuw gebeurde dat raggen in de vorm van expedities, kostenverslindende operaties die alleen maar betaald konden worden door met verhalen aan te komen die door financiers werden geloofd. U kunt ze zelf wel verzinnen: wij testen nieuwe technische toepassingen uit, wij maken een haalbaarheidsstudie voor een regelmatige verbinding voor vracht en passagiers. ‘Hier is ons businessplan, wij voorzien met subsidie van het F.M.O. tegen 1930 een vloot van 500 trucks en een EBDITA winst van 500 miljard’.

Renault versus Citroën
Op postkaart 1a zo’n Franse expeditie, de ‘Mission Schwob’ van januari 1924, met drie van de deelnemende auto’s (Renault 10 CV 3-assers) tussen Béni-Abbès en Timoumoun. Strijd tussen Renault en Citroën met twee verschillende technische concepten. Schwob en zijn mannen reden met hun Renault 3-assers (met in totaal 10 wielen per auto) de 2000 km. tussen Colomb-Béchar en Bourèm in 5 dagen, terwijl de vorige expeditie met Citroën ‘halftracks’ (van voren wielen, van achteren rupsbanden) er 7½ dag over had gedaan. Zo, doe dat maar eens na. Nog sprake geweest technologische spin-off of maatschappelijke valorisatie? Je weet maar nooit, maar het waren misschien toch niet de woestijnauto’s van de toekomst. Hedendaags woestijnvervoer ziet er zo uit als op plaatje 1b: spectaculair veel vracht en spectaculair veel passagiers. Misschien toch erg jammer dat ze die gezellige afdakjes van de auto’s uit 1924 moeten missen. Goede reis!

Een dode Jeep
De doorbraak van de (beperkte) automobilisering kwam misschien wel niet met die zwaardere vrachtwagens, maar met de ultieme terreinauto-innovatie: de Amerikaanse Jeep uit de 2e wereldoorlog. Het Amerikaanse leger rukte met enorme hoeveelheden Jeeps (van ‘G P’, General Purpose vehicle) Europa en Noord Afrika binnen en liet ze daar royaal achter toen ze na de vrede vertrokken. De Europeanen gebruikten de Amerikaanse Jeeps dankbaar voor honderdduizend klusjes en gingen ook zelf (de Britten met de Landrover, de Fransen met Hotchkiss en later Peugeot, de Duitsers met een Mercedes) Jeeps bouwen. De Amerikaanse Jeeps werden ook ingezet in de Algerijnse Sahara en leger-Jeeps speelden een belangrijke rol in de Frans-Algerijnse vrijheidsoorlog. Op postkaart 2a zien we een Amerikaanse Jeep bij het Algerijnse stadje Blida. Een Jeep, hoewel eerder het kadaver van een jeep, de stoffelijke resten die er over waren nadat0816BS 93.2 de auto op een mijn was gereden. Met de hartelijke groeten van Jaap en Greet.

Landrover vrouwenauto?
Tot slot een uitbundige groet vanaf een Landrover uit Libië. Ditmaal op postzegel 2b uitgegeven ter herinnering aan de 14e verjaardag van de Libische revolutie van 1969. Een dappere Landrover uitgerust met antiraketraketten temidden van soldaten - wacht even: allemaal vrouwelijke soldaten!
De ene MILVA/MARVA nog vrouwelijker (maar wel ernstig en vastberaden) dan de andere, geen mannelijke soldaat in zicht. Vechten aan de kant van Gadaffi alleen maar vrouwen? Kijk naar de inzet, weer een postzegel, daarop is ‘Broeder Leider’ bezig samen met een hoge mannelijke en een hoge vrouwelijke soldaat rolletjes papier uit te reiken aan een ernstige geüniformeerde vrouw. Het zijn diploma’s! Moammar al-Quadhafi (de juiste orthografie?) diplomeert zijn damessoldaten! Hier wordt een postale boodschap uitgezonden. Zou Broeder Leider het daarom zo lang volhouden in zijn tent in Libië?

Beter Beeld
De plaatjes uit deze rubriek zijn veel gedetailleerder te bekijken!
U kunt doorklikken naar mijn eigen website in opbouw, (http://www.peterschroderatb.nl/), daar wordt langzaam maar zeker een beeldbank opgebouwd waarin de plaatjes uit deze rubriek veel beter te zien zijn. Voor de kaarten bij deze aflevering kunt u doorklikken (en nog een paar keer doorklikken) naar:

1.a. Renault 6 roues
1.b. Hedendaags woestijnvervoer
2.a. Ontplofte Jeep bij Blida
2.b. Gadaffi reikt diploma’s uit
 
****************************************************
De Leunstoel wordt uitgegeven door Het Genootschap De Leunstoel.
Leden van het Genootschap zijn: Jaap van Lakerveld, Jan Hoorweg, Katharina Kouwenhoven, Henk Klaren, Dik Kruithof, Gábor Budavári, Michiel van der Mast, Maeve van der Steen, Willem Minderhout, Barbara Muller, Joop Quint, Gerda-Joke Zwart, Michiel Hoorweg, Hans Meijer, Gerbrand Muller, Peter Schröder, Carlo van Praag, Rob Kieft, Ruud van Ruijven, Frits Hoorweg, Tom Duijkers en Ruud Klein.
© 2011 Peter Schröder
powered by CJ2