archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden delen printen terug
2011 wordt het jaar van 3D! Peter Schröder

0806BS 84.1
Uit het platte vlak de ruimte in
Een Nieuw Jaar, dat brengt niet alleen individuele Goede Voornemens met zich, maar ook individuele en/of institutionele verwachtingen en voorspellingen over belangrijke, laten we zeggen politieke en sociaal-economische, ontwikkelingen in dat jaar. Liefst niet in de vragende, maar in de duidelijk stellende vorm: ‘De Euro in de afgrond’, ‘China rondt de kolonisatie van Afrika af’, ‘Nederlandse pensioenen gehalveerd’, ‘Facebook koopt WikiLeaks op’, ‘Rotterdamse haven dichtgeslibd’, of ‘Wilders wordt Secretaris Generaal van de VN’.
Op deze plaats gaat het over Beelden, zeg maar images, en wat dat betreft wordt bij herhaling voorspeld dat er in bioscoopzalen en op beeldschermen een definitieve doorbraak zal plaatsvinden van ‘3D’. De meetkunde van het platte vlak is zo hopeloos 20e eeuws, de stereometrie met een 3e dimensie echt wel een minimumprogramma voor 2011.

Nieuw bezoek in bioscoop en huiskamer
Als we ons wapenen met speciale brilletjes en andere hulpstukken zullen er eindelijk monsters en vliegtuigen door de bioscoopzaal vliegen, en zullen Idols, Tomb Raiders en Hongerig Afrika zich bij ons in de huiskamer gezelschap houden. Vind ik leuk!
Niks nieuws, die 3D, je hoeft maar om je heen te kijken en met een beetje goede wil zie je om je heen, in je Om-Geving louter stereo. Maar die natuurlijke 3D, die telt natuurlijk niet mee, we willen in dit electronische tijdperk onze eigen virtuele en artificiële meerdimensionaliteit en eisen dan in ieder geval 3 coördinaten. We hebben elkaar niet voor niets decennia lang verteld dat de wereld eigenlijk is opgebouwd uit nullen en enen en zich voortaan dus digitaal aan ons voordoet! Informatie en Communicatie, daar gaat het steeds meer om, en dat niet in het wild, maar netjes systematisch geprogrammeerd vastgelegd op dragers.

Beeld en beweging
In soberder tijden betekende TB niet Terabyte, maar tuberculose. In soberder tijden werd de toenmalige informatie niet vastgelegd op harde schijven, maar vooral op de drager papier. En ook toen al in 3D. Een camera met twee lenzen naast elkaar maakte vanuit twee licht verschillende invalshoeken tegelijkertijd 2 foto’s van dezelfde voorstelling om na de nodige chemische bewerkingen te kunnen worden bekeken door een stereokijker met weer twee lenzen. Die dubbelfoto’s vonden ook hun weg naar postkaarten zoals kaart 1a waarop een jongeman te zien is die een Danse Italienne uitvoert. Voor een décorscherm met weelderige plantengroei maakt een hups ventje (of is het een meisje ?) een beweeglijk pasje en zwaait met de tamboerijn. Vrolijk en nog veel levendiger als we hem/haar door die stereokijker bezien en hij/zij zich als het ware losmaakt van dat décor en op het podium naar voren komt. Kijk voor de benodige stereokijker bij de speciaalzaak of op Marktplaats. Met enige handvaardigheid zal het de doe het zelver ook lukken zo’n kijker te maken.
 
Tussen de vliegende granaatscherven
Kaart 1b laat twee beelden zien die tot ernstig nadenken stemmen. Het gaat om de ‘Guerre 1914-1916’ (de Eerste Wereldoorlog duurde van 1914 tot 1918, maar de postkaartenmakers van 1916 vonden twee jaar wel genoeg). We zien gevechtshandelingen in de buurt van Lille: lange rijen Franse infanteristen vurend vanuit de loopgraven.0806BS 84.2 Bij het zien van de kaart is de eerste indruk enigszins surrealistisch: is daar niet de achterste rij soldaten bezig vanuit hun loopgraaf, de voorste rij soldaten in de andere loopgraaf in de rug te beschieten? Een extreme vorm van vernietigend friendly fire? Nee, de fotograaf heeft vanuit een positie ruim boven met schootsveld, een dubbele foto gemaakt van de schutters in die ene loopgraaf. Kijk door de stereokijker en je begeeft je in de diepte tussen die soldaten. Of misschien voel je wel een officier die vanuit de hoogte de nodige commando’s (commando’s, was dat woord niet van DOS programma’s?) schreeuwt: ‘Mannen, naar boven, die smerige gasten aan de overkant te lijf met de bajonet!’. Hoe dan ook een beklemmende gewaarwording. Of juist een ontspannende game?


Fijngevoeligheid in stereo
Op kaart 2a gaat het vrediger toe: we zien een bruid die door twee kleedsters in haar trouwjurk geholpen wordt. Ze leggen de laatste hand aan hun werk: de bekroning van de bruid met de sluier. Stijl en sfeer, prachtige kostuums en elegant meubilair, maar ook wel weer die voelbare spanning. Kijk door uw kijker en wordt deelgenoot van dit intieme tafereel! Maak het mee in 3D!
Ook in soberder tijden bestonden er al uiteenlopende methoden en technieken om beelden in 3D te kunnen beleven. Herinnert u zich nog de overlappende plaatjes in 2 verschillende kleuren, liefst rood en groen, die met het ongewapend oog een warboel te zien gaven, maar door een rood/groen brilletje tot ruimtelijk leven gewekt werden? De avonturen van Pukkie Planta bijvoorbeeld? Heel anders, vooral bruikbaar in tekeningen, pardon: animatie. Op kaart 2b een mooi gestileerd voorbeeld van dit procédé, een dame en heer gezamenlijk verstrengeld in de tango dans. Lang vóór Astor Piazzolla en Carel Kraayenhof. Nee, het is dus geen misdruk, pak maar zo’n rood/groen brilletje (nog veel makkelijker te maken dan die kijker, denk er aan: rood links en groen rechts) en u hoort meeslepende bandoneonklanken waarop dit paar de ruimte indanst.
Wie kan er nog genoegen nemen met van die platte plaatjes!
 
Beter Beeld
De plaatjes uit deze rubriek zijn veel gedetailleerder te bekijken!
U kunt doorklikken naar mijn eigen website in opbouw, (http://www.peterschroderatb.nl/), daar wordt langzaam maar zeker een beeldbank opgebouwd waarin de plaatjes uit deze rubriek veel beter te zien zijn.
Kijk op deze links en klik nog wat door:
 


© 2011 Peter Schröder meer Peter Schröder - meer "Beelden uit soberder tijden" -
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden
2011 wordt het jaar van 3D! Peter Schröder
0806BS 84.1
Uit het platte vlak de ruimte in
Een Nieuw Jaar, dat brengt niet alleen individuele Goede Voornemens met zich, maar ook individuele en/of institutionele verwachtingen en voorspellingen over belangrijke, laten we zeggen politieke en sociaal-economische, ontwikkelingen in dat jaar. Liefst niet in de vragende, maar in de duidelijk stellende vorm: ‘De Euro in de afgrond’, ‘China rondt de kolonisatie van Afrika af’, ‘Nederlandse pensioenen gehalveerd’, ‘Facebook koopt WikiLeaks op’, ‘Rotterdamse haven dichtgeslibd’, of ‘Wilders wordt Secretaris Generaal van de VN’.
Op deze plaats gaat het over Beelden, zeg maar images, en wat dat betreft wordt bij herhaling voorspeld dat er in bioscoopzalen en op beeldschermen een definitieve doorbraak zal plaatsvinden van ‘3D’. De meetkunde van het platte vlak is zo hopeloos 20e eeuws, de stereometrie met een 3e dimensie echt wel een minimumprogramma voor 2011.

Nieuw bezoek in bioscoop en huiskamer
Als we ons wapenen met speciale brilletjes en andere hulpstukken zullen er eindelijk monsters en vliegtuigen door de bioscoopzaal vliegen, en zullen Idols, Tomb Raiders en Hongerig Afrika zich bij ons in de huiskamer gezelschap houden. Vind ik leuk!
Niks nieuws, die 3D, je hoeft maar om je heen te kijken en met een beetje goede wil zie je om je heen, in je Om-Geving louter stereo. Maar die natuurlijke 3D, die telt natuurlijk niet mee, we willen in dit electronische tijdperk onze eigen virtuele en artificiële meerdimensionaliteit en eisen dan in ieder geval 3 coördinaten. We hebben elkaar niet voor niets decennia lang verteld dat de wereld eigenlijk is opgebouwd uit nullen en enen en zich voortaan dus digitaal aan ons voordoet! Informatie en Communicatie, daar gaat het steeds meer om, en dat niet in het wild, maar netjes systematisch geprogrammeerd vastgelegd op dragers.

Beeld en beweging
In soberder tijden betekende TB niet Terabyte, maar tuberculose. In soberder tijden werd de toenmalige informatie niet vastgelegd op harde schijven, maar vooral op de drager papier. En ook toen al in 3D. Een camera met twee lenzen naast elkaar maakte vanuit twee licht verschillende invalshoeken tegelijkertijd 2 foto’s van dezelfde voorstelling om na de nodige chemische bewerkingen te kunnen worden bekeken door een stereokijker met weer twee lenzen. Die dubbelfoto’s vonden ook hun weg naar postkaarten zoals kaart 1a waarop een jongeman te zien is die een Danse Italienne uitvoert. Voor een décorscherm met weelderige plantengroei maakt een hups ventje (of is het een meisje ?) een beweeglijk pasje en zwaait met de tamboerijn. Vrolijk en nog veel levendiger als we hem/haar door die stereokijker bezien en hij/zij zich als het ware losmaakt van dat décor en op het podium naar voren komt. Kijk voor de benodige stereokijker bij de speciaalzaak of op Marktplaats. Met enige handvaardigheid zal het de doe het zelver ook lukken zo’n kijker te maken.
 
Tussen de vliegende granaatscherven
Kaart 1b laat twee beelden zien die tot ernstig nadenken stemmen. Het gaat om de ‘Guerre 1914-1916’ (de Eerste Wereldoorlog duurde van 1914 tot 1918, maar de postkaartenmakers van 1916 vonden twee jaar wel genoeg). We zien gevechtshandelingen in de buurt van Lille: lange rijen Franse infanteristen vurend vanuit de loopgraven.0806BS 84.2 Bij het zien van de kaart is de eerste indruk enigszins surrealistisch: is daar niet de achterste rij soldaten bezig vanuit hun loopgraaf, de voorste rij soldaten in de andere loopgraaf in de rug te beschieten? Een extreme vorm van vernietigend friendly fire? Nee, de fotograaf heeft vanuit een positie ruim boven met schootsveld, een dubbele foto gemaakt van de schutters in die ene loopgraaf. Kijk door de stereokijker en je begeeft je in de diepte tussen die soldaten. Of misschien voel je wel een officier die vanuit de hoogte de nodige commando’s (commando’s, was dat woord niet van DOS programma’s?) schreeuwt: ‘Mannen, naar boven, die smerige gasten aan de overkant te lijf met de bajonet!’. Hoe dan ook een beklemmende gewaarwording. Of juist een ontspannende game?


Fijngevoeligheid in stereo
Op kaart 2a gaat het vrediger toe: we zien een bruid die door twee kleedsters in haar trouwjurk geholpen wordt. Ze leggen de laatste hand aan hun werk: de bekroning van de bruid met de sluier. Stijl en sfeer, prachtige kostuums en elegant meubilair, maar ook wel weer die voelbare spanning. Kijk door uw kijker en wordt deelgenoot van dit intieme tafereel! Maak het mee in 3D!
Ook in soberder tijden bestonden er al uiteenlopende methoden en technieken om beelden in 3D te kunnen beleven. Herinnert u zich nog de overlappende plaatjes in 2 verschillende kleuren, liefst rood en groen, die met het ongewapend oog een warboel te zien gaven, maar door een rood/groen brilletje tot ruimtelijk leven gewekt werden? De avonturen van Pukkie Planta bijvoorbeeld? Heel anders, vooral bruikbaar in tekeningen, pardon: animatie. Op kaart 2b een mooi gestileerd voorbeeld van dit procédé, een dame en heer gezamenlijk verstrengeld in de tango dans. Lang vóór Astor Piazzolla en Carel Kraayenhof. Nee, het is dus geen misdruk, pak maar zo’n rood/groen brilletje (nog veel makkelijker te maken dan die kijker, denk er aan: rood links en groen rechts) en u hoort meeslepende bandoneonklanken waarop dit paar de ruimte indanst.
Wie kan er nog genoegen nemen met van die platte plaatjes!
 
Beter Beeld
De plaatjes uit deze rubriek zijn veel gedetailleerder te bekijken!
U kunt doorklikken naar mijn eigen website in opbouw, (http://www.peterschroderatb.nl/), daar wordt langzaam maar zeker een beeldbank opgebouwd waarin de plaatjes uit deze rubriek veel beter te zien zijn.
Kijk op deze links en klik nog wat door:
 
© 2011 Peter Schröder
powered by CJ2