archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden delen printen terug
De Vaderschoot Peter Schröder

0711BS 73.1
Op schoot
Wat is een schoot? Zeilers bedoelen het touw waarmee een zeil kan worden gemanipuleerd; zodanig gemanipuleerd dat de wind in een soort van zeilzak kan blazen. Vandaar komen we bij mensenkleren: ‘Onder de gordel of het middel, ruim of in plooien afhangend deel van een kledingstuk’. En dan bij wat er onder die plooien zit: ‘Ruimte in de bocht tussen onderlijf en dijen van een zittend persoon, ook meer bepaaldelijk het bovenvlak der dijen in die stand’. Een ongemakkelijke omschrijving, visualiseren vraagt hier enige inspanning maar dan zien we het voor ons. Daarna kunnen we verder met figuurlijke betekenissen als ‘Bij iemand op schoot zitten ook: vertrouwelijk met iemand omgaan, kind aan huis zijn’. We associëren nu naar een kind dat vertrouwelijk op schoot zit bij een volwassene. (Er schijnen ook schootkussens te bestaan: ‘Plat kussen ter bescherming van de kleren wanneer men een baby of een dier op schoot wil nemen’, daar heb je dat kind weer). Modernismen als de schootcomputer (laptop) zullen we nu niet behandelen, de schootdans (lapdance) komt in ons woordenboek gelukkig niet voor.

Poppenmoeder
Op foto 1a twee schoten met schootkinderen: één schoot van Opa met daarop een kleinkind van een jaar of anderhalf en een schoot van kleindochter van een jaar of vijf met daarop haar pop. Opa kijkt recht in de lens en zit er iets verstard bij, zijn schootkind is stevig op zijn rechterdij geplaatst en kijkt ook al recht in de lens. Kleinkind poppenmoeder kijkt naar het tapijt in de fotostudio. Drie generaties, maar generatie 2 (van vader en moeder) is niet zichtbaar. Zou Opa deze foto hebben laten maken om zijn kinderen/de ouders van de kleintjes te verrassen? Helemaal ontspannen zit het gezelschap er niet bij. Ongedwongen op schoot zitten luistert nauw (juiste gewicht, leeftijd, geslacht, van schoothouder en schoteling), poseren in de fotostudio ligt ook nog eens gevoelig. Maar het resultaat is wel een heel ontroerende foto geworden.
Dieper associërend op schoot komen we bij ‘Wat iets omvat, bergt, opneemt, baarmoeder, moederlijf, boezem’ en dan ook bij ‘de schoot van onze moeder de H. Kerk’ die ‘een toevlucht biedt.'

Kerkvaders
Kijk eens naar prentbriefkaart 1b, daar zien we meneer pastoor met vijf kinderen, 3 meisjes en 2 jongens voor het fotostudiodecor van een dorpskerk. Het onderschrift0711BS 73.2 luidt: ‘De vader van de wezen’. Een zeer gezeglijk clubje kinderen in hun goede goed bij een vriendelijke pastoor, met op schoot het jongste meisje, bezig een boek te bekijken met haar en een jongetje. Er is niet veel fantasie nodig om te veronderstellen dat de lezer gaat denken aan het ‘sexuele misbruik’ dat een aanzienlijk deel van mannelijke RK dienaren Gods gemaakt heeft van de hen toevertrouwde kinderen. Destijds een publiek geheim, nu na jaren in de openbaarheid zonder risico van processen wegens smaad (ook in het Verenigd Koninkrijk?). Steeds mannen, met jongetjes, maar ook meisjes. Hoe zat het eigenlijk met de nonnen? Hielden zij zich koest? Hadden ze genoeg aan de Heer? Aan elkaar? ‘Gezegend is Jezus, de vrucht van uw schoot’. De kaart werd in 1907 verstuurd aan de heer en mevrouw Porcher in Malakoff (nu Parijs) door onleesbaar met de boodschap: ‘Beste vrienden, ik krijg niet vaak nieuws van jullie, dus ben ik verplicht jullie dit bericht te sturen om iets terug te krijgen. Ontvang met mijn lieve boodschap een dikke kus’.

Zing een lied
Tot slot de kaarten 2a en 2b uit een serie waarin de lusten en de lasten van uitdijend vaderschap op vermakelijke wijze in beeld zijn gebracht. Eerst dat plaatje van vader met zijn eerste baby (aangegeven met een dikke No.1., die op dit exemplaar door de afzender is vervangen door een 2, terwijl er echt maar één baby zichtbaar is) op schoot. Vader is vrolijk bij de eersteling. Jenny stuurde de kaart in 1905 naar het echtpaar Estievénart de Heyder, Hotel Gassio in Pau (Frankrijk) met de opmerking ‘dekselse prestatie!’. We maken een sprong in de tijd van een jaar of zeven en zien nu een vertwijfelde vader met op schoot baby No.7., omringd door 6 aanvullende peuters en kleuters. Vader poseert met de blik in de ‘ten einde raad modus’, de broertjes en zusjes zijn braaf aan het spelen. De serie gaat nog door tot minstens 10. Josephine stuurde de kaart in 1907 naar meneer Luce, apotheker in Monifaucon in Frankrijk. Zij schreef er bij dat de toestand waarschijnlijk helemaal niet zo vervelend was als op deze kaart en deed er een liedje (inclusief notenschrift) bij over ‘Sept petits enfants’.
Op geen van de afbeeldingen is een schootkussen zichtbaar.
 
********************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered.
Ga voor informatie over dat bureau naar www.peppered.nl


© 2010 Peter Schröder meer Peter Schröder - meer "Beelden uit soberder tijden" -
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden
De Vaderschoot Peter Schröder
0711BS 73.1
Op schoot
Wat is een schoot? Zeilers bedoelen het touw waarmee een zeil kan worden gemanipuleerd; zodanig gemanipuleerd dat de wind in een soort van zeilzak kan blazen. Vandaar komen we bij mensenkleren: ‘Onder de gordel of het middel, ruim of in plooien afhangend deel van een kledingstuk’. En dan bij wat er onder die plooien zit: ‘Ruimte in de bocht tussen onderlijf en dijen van een zittend persoon, ook meer bepaaldelijk het bovenvlak der dijen in die stand’. Een ongemakkelijke omschrijving, visualiseren vraagt hier enige inspanning maar dan zien we het voor ons. Daarna kunnen we verder met figuurlijke betekenissen als ‘Bij iemand op schoot zitten ook: vertrouwelijk met iemand omgaan, kind aan huis zijn’. We associëren nu naar een kind dat vertrouwelijk op schoot zit bij een volwassene. (Er schijnen ook schootkussens te bestaan: ‘Plat kussen ter bescherming van de kleren wanneer men een baby of een dier op schoot wil nemen’, daar heb je dat kind weer). Modernismen als de schootcomputer (laptop) zullen we nu niet behandelen, de schootdans (lapdance) komt in ons woordenboek gelukkig niet voor.

Poppenmoeder
Op foto 1a twee schoten met schootkinderen: één schoot van Opa met daarop een kleinkind van een jaar of anderhalf en een schoot van kleindochter van een jaar of vijf met daarop haar pop. Opa kijkt recht in de lens en zit er iets verstard bij, zijn schootkind is stevig op zijn rechterdij geplaatst en kijkt ook al recht in de lens. Kleinkind poppenmoeder kijkt naar het tapijt in de fotostudio. Drie generaties, maar generatie 2 (van vader en moeder) is niet zichtbaar. Zou Opa deze foto hebben laten maken om zijn kinderen/de ouders van de kleintjes te verrassen? Helemaal ontspannen zit het gezelschap er niet bij. Ongedwongen op schoot zitten luistert nauw (juiste gewicht, leeftijd, geslacht, van schoothouder en schoteling), poseren in de fotostudio ligt ook nog eens gevoelig. Maar het resultaat is wel een heel ontroerende foto geworden.
Dieper associërend op schoot komen we bij ‘Wat iets omvat, bergt, opneemt, baarmoeder, moederlijf, boezem’ en dan ook bij ‘de schoot van onze moeder de H. Kerk’ die ‘een toevlucht biedt.'

Kerkvaders
Kijk eens naar prentbriefkaart 1b, daar zien we meneer pastoor met vijf kinderen, 3 meisjes en 2 jongens voor het fotostudiodecor van een dorpskerk. Het onderschrift0711BS 73.2 luidt: ‘De vader van de wezen’. Een zeer gezeglijk clubje kinderen in hun goede goed bij een vriendelijke pastoor, met op schoot het jongste meisje, bezig een boek te bekijken met haar en een jongetje. Er is niet veel fantasie nodig om te veronderstellen dat de lezer gaat denken aan het ‘sexuele misbruik’ dat een aanzienlijk deel van mannelijke RK dienaren Gods gemaakt heeft van de hen toevertrouwde kinderen. Destijds een publiek geheim, nu na jaren in de openbaarheid zonder risico van processen wegens smaad (ook in het Verenigd Koninkrijk?). Steeds mannen, met jongetjes, maar ook meisjes. Hoe zat het eigenlijk met de nonnen? Hielden zij zich koest? Hadden ze genoeg aan de Heer? Aan elkaar? ‘Gezegend is Jezus, de vrucht van uw schoot’. De kaart werd in 1907 verstuurd aan de heer en mevrouw Porcher in Malakoff (nu Parijs) door onleesbaar met de boodschap: ‘Beste vrienden, ik krijg niet vaak nieuws van jullie, dus ben ik verplicht jullie dit bericht te sturen om iets terug te krijgen. Ontvang met mijn lieve boodschap een dikke kus’.

Zing een lied
Tot slot de kaarten 2a en 2b uit een serie waarin de lusten en de lasten van uitdijend vaderschap op vermakelijke wijze in beeld zijn gebracht. Eerst dat plaatje van vader met zijn eerste baby (aangegeven met een dikke No.1., die op dit exemplaar door de afzender is vervangen door een 2, terwijl er echt maar één baby zichtbaar is) op schoot. Vader is vrolijk bij de eersteling. Jenny stuurde de kaart in 1905 naar het echtpaar Estievénart de Heyder, Hotel Gassio in Pau (Frankrijk) met de opmerking ‘dekselse prestatie!’. We maken een sprong in de tijd van een jaar of zeven en zien nu een vertwijfelde vader met op schoot baby No.7., omringd door 6 aanvullende peuters en kleuters. Vader poseert met de blik in de ‘ten einde raad modus’, de broertjes en zusjes zijn braaf aan het spelen. De serie gaat nog door tot minstens 10. Josephine stuurde de kaart in 1907 naar meneer Luce, apotheker in Monifaucon in Frankrijk. Zij schreef er bij dat de toestand waarschijnlijk helemaal niet zo vervelend was als op deze kaart en deed er een liedje (inclusief notenschrift) bij over ‘Sept petits enfants’.
Op geen van de afbeeldingen is een schootkussen zichtbaar.
 
********************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered.
Ga voor informatie over dat bureau naar www.peppered.nl
© 2010 Peter Schröder
powered by CJ2