archiefvorig nr.lopend nr.

Bezigheden > Recht en onrecht delen printen terug
Rare redeneringen (4) over seks Arie de Jong

1510BZ Raar4In mijn werkzame leven heb ik enige jaren mogen wijden aan de economische en sociale ontwikkeling van wat toen de Nederlandse Antillen en Aruba waren. Tegenwoordig gaat het om drie landen in het Koninkrijk (Curaçao, Aruba en Sint Maarten) en drie pseudogemeenten van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba).

Een Antilliaan vertelde me de volgende grap. Vier mannen staan te kijken naar de Niagarawatervallen: een Italiaan, een Fransman, een Duitser en een Antilliaan. Eén van hen vraagt: waar staan jullie nu aan te denken als je zo naar die watervallen kijkt? De Italiaan zingt ogenblikkelijk een aria uit een opera, om zijn bewondering te uiten. De Fransman draagt een treffend gedicht voor, helaas in het Frans, zodat de anderen niet precies weten waar het over gaat, maar het klinkt prachtig. De Duitser bekent dat hij stond uit te rekenen hoeveel energie er valt op te wekken met de waterkracht. De Antilliaan meldt dat hij moet denken aan prachtige, blote vrouwen.

De anderen begrijpen dat laatste niet. Ze vragen hoe het kan dat hij bij al dat vallende water aan prachtige, blote vrouwen moet denken. De Antilliaan zegt: ‘Ik moet altijd aan prachtige, blote vrouwen denken.’ Eigenlijk vind ik dat niet eens zo’n rare redenering, maar gelukkig zijn er op het vlak van seks ook echt rare redeneringen.

In veel culturen, vroeger ook in Nederland, moet een jonge vrouw altijd denken om haar ‘eer’. Voor de jonge lezertjes: ze moet haar maagdelijkheid bewaren, totdat ze trouwt.
Het gekke is echter: mannen hoeven dat niet! In economische termen zou je kunnen spreken van een ongelijk speelveld. Als een meisje merkbaar geen maagd meer is: ze wordt zwanger, dan loopt ze het risico verstoten te worden. Haar eer is immers in het geding. Dat valt alleen op te lossen als de verwekker (of iemand anders die daartoe wordt overgehaald, al dan niet met een buidel geld) bereid is om met haar te trouwen. Dat levert dan vaak wel aangepaste feestelijkheden op.

In onze contreien was het behouden van de maagdelijkheid door vrouwen vooral in katholieke streken een groot punt. Des te gekker omdat de Bijbel ons immers leert dat Jezus zelf werd geplant in de nog ongehuwde Maria. In een ander stuk heb ik me echter al voldoende druk gemaakt om de rare redeneringen in religieuze kring. De rare redenering, in mijn visie, zit hem erin dat vrouwen aan andere normen worden onderworpen dan mannen. Sterker nog, om er nog een rare redenering bij te doen: het wordt de vrouwen aangerekend dat ze zich hebben laten verleiden en niet aan de mannen die veelal de meeste druk hebben uitgeoefend. Je mag het ook hypocriet noemen.

In het verlengde hiervan ligt het hoofddoekenvraagstuk van de moslimwereld. Zonder dat dit nu echt door de Koran wordt voorgeschreven bestaat in een deel van de moslimwereld het idee dat vrouwen hun haar verborgen moeten houden voor mannen. Wat is namelijk het geval: door hun haar te laten zien brengen ze de hoofden op hol van die mannen! Dat schijnt namelijk niet de bedoeling te zijn, want anders zou je er uiteraard geen punt van maken. Opnieuw wordt de schuld gelegd bij de vrouw, omdat mannen lulletjes lampenkatoen zijn die hun libido niet kunnen beheersen en onwenselijke dingen gaan doen als ze door een vrouw, zonder hoofddoek, in vuur en vlam worden gezet.

Nog gekker wordt het als het gaat om een voorschrift dat zelfs het gehele gezicht bedekt moet blijven. En Allah zou dat allemaal graag willen! Kun je zulke onzin nog wel een redenering noemen? Van mij mag iedereen erbij lopen zoals hij of zij dat leuk vindt. Ik geniet eerlijk gezegd van slanke vrouwen met een hoofddoek in een aangename kleur. Niets mis mee, het brengt me welhaast het hoofd op hol (wat dus niet de bedoeling is). Maar draag die hoofddoek omdat je dat mooi vindt staan of omdat het voortkomt uit kledingconventies. Zoals sommige mensen altijd in het zwart gekleed gaan, anderen een voorkeur hebben voor het dragen van een spijkerbroek en mannelijke ministers die bij de Koning de eed of gelofte komen afleggen in een jacquet gekleed gaan (de Koning zelf ook trouwens), wat ik overigens behoorlijk potsierlijk vind.

Weer een andere rare redenering is er op het vlak van de prostitutie, en dan beperk ik me maar tot de heteroprostitutie, anders is er geen touw aan vast te knopen. In bijna alle culturen wordt prostitutie niet op prijs gesteld, terwijl die er wel is. Door een verbod, dat nooit effectief is, wordt prostitutie altijd gecriminaliseerd. Dat is op zich al gek: als het er nu eenmaal altijd is en je doet er niemand kwaad mee (ik bedoel betaalde seks), dan is het toch maar beter om er ontspannen mee om te gaan? Kan het ook geen bron van criminaliteit zijn.

Maar we zijn er nog niet. Want wie is hier de crimineel? Is dat de prostitué? Of, wat in feministische kring soms wordt nagestreefd, de klant? Of is het vooral het volk rondom de prostitué, zoals bordeelhouders, pooiers en volk dat mensenhandel pleegt, om vrouwen ‘aan de man te brengen’?

-------
Het plaatje is van Linda Hulshof
Meer informatie op: www.lindahulshof.nl


© 2018 Arie de Jong meer Arie de Jong - meer "Recht en onrecht" -
Bezigheden > Recht en onrecht
Rare redeneringen (4) over seks Arie de Jong
1510BZ Raar4In mijn werkzame leven heb ik enige jaren mogen wijden aan de economische en sociale ontwikkeling van wat toen de Nederlandse Antillen en Aruba waren. Tegenwoordig gaat het om drie landen in het Koninkrijk (Curaçao, Aruba en Sint Maarten) en drie pseudogemeenten van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba).

Een Antilliaan vertelde me de volgende grap. Vier mannen staan te kijken naar de Niagarawatervallen: een Italiaan, een Fransman, een Duitser en een Antilliaan. Eén van hen vraagt: waar staan jullie nu aan te denken als je zo naar die watervallen kijkt? De Italiaan zingt ogenblikkelijk een aria uit een opera, om zijn bewondering te uiten. De Fransman draagt een treffend gedicht voor, helaas in het Frans, zodat de anderen niet precies weten waar het over gaat, maar het klinkt prachtig. De Duitser bekent dat hij stond uit te rekenen hoeveel energie er valt op te wekken met de waterkracht. De Antilliaan meldt dat hij moet denken aan prachtige, blote vrouwen.

De anderen begrijpen dat laatste niet. Ze vragen hoe het kan dat hij bij al dat vallende water aan prachtige, blote vrouwen moet denken. De Antilliaan zegt: ‘Ik moet altijd aan prachtige, blote vrouwen denken.’ Eigenlijk vind ik dat niet eens zo’n rare redenering, maar gelukkig zijn er op het vlak van seks ook echt rare redeneringen.

In veel culturen, vroeger ook in Nederland, moet een jonge vrouw altijd denken om haar ‘eer’. Voor de jonge lezertjes: ze moet haar maagdelijkheid bewaren, totdat ze trouwt.
Het gekke is echter: mannen hoeven dat niet! In economische termen zou je kunnen spreken van een ongelijk speelveld. Als een meisje merkbaar geen maagd meer is: ze wordt zwanger, dan loopt ze het risico verstoten te worden. Haar eer is immers in het geding. Dat valt alleen op te lossen als de verwekker (of iemand anders die daartoe wordt overgehaald, al dan niet met een buidel geld) bereid is om met haar te trouwen. Dat levert dan vaak wel aangepaste feestelijkheden op.

In onze contreien was het behouden van de maagdelijkheid door vrouwen vooral in katholieke streken een groot punt. Des te gekker omdat de Bijbel ons immers leert dat Jezus zelf werd geplant in de nog ongehuwde Maria. In een ander stuk heb ik me echter al voldoende druk gemaakt om de rare redeneringen in religieuze kring. De rare redenering, in mijn visie, zit hem erin dat vrouwen aan andere normen worden onderworpen dan mannen. Sterker nog, om er nog een rare redenering bij te doen: het wordt de vrouwen aangerekend dat ze zich hebben laten verleiden en niet aan de mannen die veelal de meeste druk hebben uitgeoefend. Je mag het ook hypocriet noemen.

In het verlengde hiervan ligt het hoofddoekenvraagstuk van de moslimwereld. Zonder dat dit nu echt door de Koran wordt voorgeschreven bestaat in een deel van de moslimwereld het idee dat vrouwen hun haar verborgen moeten houden voor mannen. Wat is namelijk het geval: door hun haar te laten zien brengen ze de hoofden op hol van die mannen! Dat schijnt namelijk niet de bedoeling te zijn, want anders zou je er uiteraard geen punt van maken. Opnieuw wordt de schuld gelegd bij de vrouw, omdat mannen lulletjes lampenkatoen zijn die hun libido niet kunnen beheersen en onwenselijke dingen gaan doen als ze door een vrouw, zonder hoofddoek, in vuur en vlam worden gezet.

Nog gekker wordt het als het gaat om een voorschrift dat zelfs het gehele gezicht bedekt moet blijven. En Allah zou dat allemaal graag willen! Kun je zulke onzin nog wel een redenering noemen? Van mij mag iedereen erbij lopen zoals hij of zij dat leuk vindt. Ik geniet eerlijk gezegd van slanke vrouwen met een hoofddoek in een aangename kleur. Niets mis mee, het brengt me welhaast het hoofd op hol (wat dus niet de bedoeling is). Maar draag die hoofddoek omdat je dat mooi vindt staan of omdat het voortkomt uit kledingconventies. Zoals sommige mensen altijd in het zwart gekleed gaan, anderen een voorkeur hebben voor het dragen van een spijkerbroek en mannelijke ministers die bij de Koning de eed of gelofte komen afleggen in een jacquet gekleed gaan (de Koning zelf ook trouwens), wat ik overigens behoorlijk potsierlijk vind.

Weer een andere rare redenering is er op het vlak van de prostitutie, en dan beperk ik me maar tot de heteroprostitutie, anders is er geen touw aan vast te knopen. In bijna alle culturen wordt prostitutie niet op prijs gesteld, terwijl die er wel is. Door een verbod, dat nooit effectief is, wordt prostitutie altijd gecriminaliseerd. Dat is op zich al gek: als het er nu eenmaal altijd is en je doet er niemand kwaad mee (ik bedoel betaalde seks), dan is het toch maar beter om er ontspannen mee om te gaan? Kan het ook geen bron van criminaliteit zijn.

Maar we zijn er nog niet. Want wie is hier de crimineel? Is dat de prostitué? Of, wat in feministische kring soms wordt nagestreefd, de klant? Of is het vooral het volk rondom de prostitué, zoals bordeelhouders, pooiers en volk dat mensenhandel pleegt, om vrouwen ‘aan de man te brengen’?

-------
Het plaatje is van Linda Hulshof
Meer informatie op: www.lindahulshof.nl
© 2018 Arie de Jong
powered by CJ2