archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > Een rustig mens delen printen terug
Abe Stienstra, kringloopmanager Frits Hoorweg

0311BS Rustig mens Abe Stienstra
Om bij het Kringloopcentrum Amersfoort te komen moet je het station aan de achterzijde verlaten en je weg zoeken door een industriegebied. Beter is het om de auto te nemen. Binnen wacht je een aangename verrassing. Over 1800 m² zijn meubels, kastjes, boeken, huishoudelijke apparaten en kleding keurig en smaakvol uitgestald. De hal is ruim en hoog en er zijn zowaar daklichten. Indrukwekkend, en het lijkt in niets op wat het toch wel is: een uitdragerij. Maar ik kom niet voor het Kringloopcentrum zelf. Op de eerste verdieping, aan de voorzijde, is kantoorruimte en daarin zit de Federatieve Kringloopcentrale, een samenwerkingsverband van 9 kringloopbedrijven in de provincie Utrecht. Abe Stienstra is er sinds november 2005 directeur van.

‘Eerst was ik manager bedrijven, maar toen overleed Bart de Graaff, de directeur, tijdens het personeelsuitje in de zomer van 2005. Ja, dat was inderdaad traumatisch. ’s Ochtends was er een werkbezoek geweest aan een ander kringloopcentrum en daarna vermaakten we ons in een outdoorcentrum met veel water. Daar is hij bijna letterlijk onder onze handen overleden. We hebben enorm ons best gedaan om het samen op te vangen; niet alleen de mensen die hier werken, maar ook de leidinggevenden van de verschillende kringloopcentra. Ik heb ze meteen bij elkaar geroepen. Er waren mensen die hun vakantie af wilden zeggen, maar ik heb gezegd: ”Niet doen, daar betaal je later de prijs voor.”>> En iedereen is uiteindelijk gegaan. Ikzelf ook, nou ja, een weekje korter dan gepland. Je moet begrijpen dat Bart een charismatische figuur was. Hij was de oprichter en zat altijd vol ideeën. Hij inspireerde mensen enorm en was ook op landelijk en internationaal niveau actief.’

Stienstra werd eerst interim-manager, maar na een paar maanden volgde de benoeming tot directeur. In ons gesprek lukt het nauwelijks om de aangesloten kringloopcentra en de -centrale uit elkaar te houden, dat komt omdat ik geneigd ben ze door elkaar te halen. Hij vertelt met groot enthousiasme hoe hij het beleid van zijn voorganger voortzet: de kringloopcentra helpen de boel zakelijk te organiseren, met inachtneming van de oorspronkelijke doelstellingen natuurlijk.

‘De kringloopcentra proberen iets goeds te doen voor het milieu en hebben daarnaast een sociaal doel. Ze zorgen voor hergebruik van spullen die anders naar het afval zouden gaan en ze helpen mensen met problemen een plaatsje in het arbeidsproces te vinden. Dat zie je terug in het financiële plaatje. Een deel van de inkomsten is afkomstig van bijdragen voor, zeg maar, het aftoppen van de afvalberg. Daar moet een speciale administratie voor worden bijgehouden die natuurlijk te controleren moet zijn. Daarnaast zijn er inkomsten uit een paar sociale regelingen, hoewel dat minder is geworden met het afschaffen van de Melkert-regeling. De Kringloopcentrale levert diensten aan de aangesloten bedrijven in de provincie Utrecht. Tussen haakjes: we leveren inmiddels ook in beperkte mate diensten aan bedrijven buiten de regio. Voor een aantal kringloopbedrijven in de regio Gouda bijvoorbeeld onderhouden we de telefonische aanmelding. Mensen die iets willen laten ophalen bellen een 0800 nummer. Wij behandelen die telefoontjes en kunnen desgewenst, met behulp van een door ons ontwikkeld computerprogramma, het ophalen inplannen.’

‘Reclame maken doen we in beperkte mate. De mensen moeten je wel weten te vinden natuurlijk, maar de winkels en de spullen erin verkopen zichzelf wel. Het telefoonnummer is heel belangrijk. Dat moet overal instaan. De aangemelde spullen moeten zo snel mogelijk worden opgehaald. Als mensen daar dagen op moeten wachten dan zoeken ze andere manieren om er vanaf te komen. Ieder centrum heeft een kleine vrachtwagen met een meubelbak, laadlift en een chauffeur met een bijrijder. Zonder dat kan het echt niet. Meubels, tv’s, fietsen, boeken, dat alles gaat naar het betreffende centrum, wordt geprijsd en gaat in de verkoop. Voor kleding is een aparte organisatie opgezet, om te voorkomen dat de centra daarin verzuipen. Daarom gaat alle kleding naar KringTex. Daar wordt de boel gesorteerd, het verkoopbare deel gaat terug naar de centra en de rest gaat naar ontwikkelingslanden of wordt verwerkt tot poetsdoeken.Het loopt goed, hoewel we de concurrentie van internet verkoop wel merken hoor. Ja, daar krijg je nog wat voor spullen (al moet je er meer voor doen). Bij ons niet. Kinderfietsjes bijvoorbeeld die krijgen we haast niet meer. Misschien scheelt Internet ons wel 5 tot 10 % omzet.’

‘Het leuke is die combinatie van een ideële doelstelling en de wens om het zakelijk goed te organiseren. Puur commercieel werk zou ik niet willen, maar pure liefdadigheid vind ik ook niet uitdagend genoeg. Ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen dat ik weer terug zou gaan naar het opbouwwerk, waarin ik ooit begonnen ben.Het ideële karakter blijkt ook uit de structuur van de Kringloopcentrale. Van de aandelen is 60% in het bezit van de deelnemende centra en een van de commissarissen (er zijn er 3) wordt uit hun kring aangewezen. De overige aandelen zijn in handen van PPM Stimulans. Dat is een ideële participatiemaatschappij die ontstaan is door een initiatief van de Minderbroeders Kapucijnen in Den Bosch. Wat wij doen past in hun filosofie en hun steun is essentieel geweest in de totstandbrenging van onze organisatie.’

Alvorens terug te lopen naar het station kijk ik nog even bij de boeken. Zou die anders onbetaalbare eerste druk van die ene Engelse roman, waarnaar ik al zolang zoek, hier toevallig voor bijna niks te krijgen zijn? Nou dat niet, maar ik scoor er wel een aardig bandje met reisverhalen van Mark Twain. Waarmee maar aangetoond is dat ze bij zo’n kringloopcentrum voor elk wat wils hebben.
 

**********************************************************************
Zie voor informatie: www.kringloopcentrale.nl .
Informatie over de genoemde participatiemaatschappij is te vinden op www.ppmstimulans.nl .
 
**********************************************************************
Wilt u geattendeerd worden op de nieuwe aflevering van De Leunstoel? Laat ons dat weten
door de reactieknop hieronder te gebruiken en als onderwerp in te vullen: Nieuwsbrief.


© 2006 Frits Hoorweg meer Frits Hoorweg - meer "Een rustig mens" -
Beschouwingen > Een rustig mens
Abe Stienstra, kringloopmanager Frits Hoorweg
0311BS Rustig mens Abe Stienstra
Om bij het Kringloopcentrum Amersfoort te komen moet je het station aan de achterzijde verlaten en je weg zoeken door een industriegebied. Beter is het om de auto te nemen. Binnen wacht je een aangename verrassing. Over 1800 m² zijn meubels, kastjes, boeken, huishoudelijke apparaten en kleding keurig en smaakvol uitgestald. De hal is ruim en hoog en er zijn zowaar daklichten. Indrukwekkend, en het lijkt in niets op wat het toch wel is: een uitdragerij. Maar ik kom niet voor het Kringloopcentrum zelf. Op de eerste verdieping, aan de voorzijde, is kantoorruimte en daarin zit de Federatieve Kringloopcentrale, een samenwerkingsverband van 9 kringloopbedrijven in de provincie Utrecht. Abe Stienstra is er sinds november 2005 directeur van.

‘Eerst was ik manager bedrijven, maar toen overleed Bart de Graaff, de directeur, tijdens het personeelsuitje in de zomer van 2005. Ja, dat was inderdaad traumatisch. ’s Ochtends was er een werkbezoek geweest aan een ander kringloopcentrum en daarna vermaakten we ons in een outdoorcentrum met veel water. Daar is hij bijna letterlijk onder onze handen overleden. We hebben enorm ons best gedaan om het samen op te vangen; niet alleen de mensen die hier werken, maar ook de leidinggevenden van de verschillende kringloopcentra. Ik heb ze meteen bij elkaar geroepen. Er waren mensen die hun vakantie af wilden zeggen, maar ik heb gezegd: ”Niet doen, daar betaal je later de prijs voor.”>> En iedereen is uiteindelijk gegaan. Ikzelf ook, nou ja, een weekje korter dan gepland. Je moet begrijpen dat Bart een charismatische figuur was. Hij was de oprichter en zat altijd vol ideeën. Hij inspireerde mensen enorm en was ook op landelijk en internationaal niveau actief.’

Stienstra werd eerst interim-manager, maar na een paar maanden volgde de benoeming tot directeur. In ons gesprek lukt het nauwelijks om de aangesloten kringloopcentra en de -centrale uit elkaar te houden, dat komt omdat ik geneigd ben ze door elkaar te halen. Hij vertelt met groot enthousiasme hoe hij het beleid van zijn voorganger voortzet: de kringloopcentra helpen de boel zakelijk te organiseren, met inachtneming van de oorspronkelijke doelstellingen natuurlijk.

‘De kringloopcentra proberen iets goeds te doen voor het milieu en hebben daarnaast een sociaal doel. Ze zorgen voor hergebruik van spullen die anders naar het afval zouden gaan en ze helpen mensen met problemen een plaatsje in het arbeidsproces te vinden. Dat zie je terug in het financiële plaatje. Een deel van de inkomsten is afkomstig van bijdragen voor, zeg maar, het aftoppen van de afvalberg. Daar moet een speciale administratie voor worden bijgehouden die natuurlijk te controleren moet zijn. Daarnaast zijn er inkomsten uit een paar sociale regelingen, hoewel dat minder is geworden met het afschaffen van de Melkert-regeling. De Kringloopcentrale levert diensten aan de aangesloten bedrijven in de provincie Utrecht. Tussen haakjes: we leveren inmiddels ook in beperkte mate diensten aan bedrijven buiten de regio. Voor een aantal kringloopbedrijven in de regio Gouda bijvoorbeeld onderhouden we de telefonische aanmelding. Mensen die iets willen laten ophalen bellen een 0800 nummer. Wij behandelen die telefoontjes en kunnen desgewenst, met behulp van een door ons ontwikkeld computerprogramma, het ophalen inplannen.’

‘Reclame maken doen we in beperkte mate. De mensen moeten je wel weten te vinden natuurlijk, maar de winkels en de spullen erin verkopen zichzelf wel. Het telefoonnummer is heel belangrijk. Dat moet overal instaan. De aangemelde spullen moeten zo snel mogelijk worden opgehaald. Als mensen daar dagen op moeten wachten dan zoeken ze andere manieren om er vanaf te komen. Ieder centrum heeft een kleine vrachtwagen met een meubelbak, laadlift en een chauffeur met een bijrijder. Zonder dat kan het echt niet. Meubels, tv’s, fietsen, boeken, dat alles gaat naar het betreffende centrum, wordt geprijsd en gaat in de verkoop. Voor kleding is een aparte organisatie opgezet, om te voorkomen dat de centra daarin verzuipen. Daarom gaat alle kleding naar KringTex. Daar wordt de boel gesorteerd, het verkoopbare deel gaat terug naar de centra en de rest gaat naar ontwikkelingslanden of wordt verwerkt tot poetsdoeken.Het loopt goed, hoewel we de concurrentie van internet verkoop wel merken hoor. Ja, daar krijg je nog wat voor spullen (al moet je er meer voor doen). Bij ons niet. Kinderfietsjes bijvoorbeeld die krijgen we haast niet meer. Misschien scheelt Internet ons wel 5 tot 10 % omzet.’

‘Het leuke is die combinatie van een ideële doelstelling en de wens om het zakelijk goed te organiseren. Puur commercieel werk zou ik niet willen, maar pure liefdadigheid vind ik ook niet uitdagend genoeg. Ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen dat ik weer terug zou gaan naar het opbouwwerk, waarin ik ooit begonnen ben.Het ideële karakter blijkt ook uit de structuur van de Kringloopcentrale. Van de aandelen is 60% in het bezit van de deelnemende centra en een van de commissarissen (er zijn er 3) wordt uit hun kring aangewezen. De overige aandelen zijn in handen van PPM Stimulans. Dat is een ideële participatiemaatschappij die ontstaan is door een initiatief van de Minderbroeders Kapucijnen in Den Bosch. Wat wij doen past in hun filosofie en hun steun is essentieel geweest in de totstandbrenging van onze organisatie.’

Alvorens terug te lopen naar het station kijk ik nog even bij de boeken. Zou die anders onbetaalbare eerste druk van die ene Engelse roman, waarnaar ik al zolang zoek, hier toevallig voor bijna niks te krijgen zijn? Nou dat niet, maar ik scoor er wel een aardig bandje met reisverhalen van Mark Twain. Waarmee maar aangetoond is dat ze bij zo’n kringloopcentrum voor elk wat wils hebben.
 

**********************************************************************
Zie voor informatie: www.kringloopcentrale.nl .
Informatie over de genoemde participatiemaatschappij is te vinden op www.ppmstimulans.nl .
 
**********************************************************************
Wilt u geattendeerd worden op de nieuwe aflevering van De Leunstoel? Laat ons dat weten
door de reactieknop hieronder te gebruiken en als onderwerp in te vullen: Nieuwsbrief.
© 2006 Frits Hoorweg
powered by CJ2