archiefvorig nr.lopend nr.

Vermaak en Genot > Luister! delen printen terug
John Dikeman en de goddelijke tenor sax Willem Minderhout

1301VG DikemanIn de vorige Leunstoel leverde ik het wetenschappelijk bewijs dat de basklarinet het muziekinstrument is met de mooiste klank. Er zijn desalniettemin redenen om aan te nemen dat het niet het allerbelangrijkste muziekinstrument is. Het is namelijk vrijwel onomstreden in theologisch-musicologische kringen dat God, indien Hij ons toespreekt, gebruik maakt van de tenorsax.

(Sommige ultra-orthodoxen beweren dat de Almachtige gebruik maakt van de ramshoorn. Ik durf deze hypothese niet te verwerpen, daar ik de klank van de ramshoorn niet ken. Ik meen echter dat de Allerhoogste sinds Adolphe Sax van mening is veranderd. De jaartelling zou dan ook in 1814, het geboortejaar van de heer Sax, opnieuw moeten beginnen.)

De eerste muzikant die met zijn tenorsax het stemgeluid van de Heere wist te reconstrueren was, zoals u weet, John Coltrane in zijn latere stukken als ‘A Love Supreme’, ‘Meditations’ en ‘Ascension’. Ongeveer tezelfdertijd ontdekte Albert Ayler dat ook het geluid van de Heilige Geest perfect kon worden nagebootst met dit prachtige rietinstrument. Begeleiding door een stuwende contrabas en een polyritmische laag drumgeluid doet de heiligheid van deze muziek nog beter uitkomen. Hierdoor is er twijfel gerezen aan het leerstuk dat de engelen ‘zoetgevooisde harpjes’ bespelen.

Na de dood van Ayler en Coltrane leek er echter enigszins de klad te komen in de extatisch spirituele hardblazende derwisjen. Charles Gayle, David S. Ware en de Teutoonse Wodanvertolker Peter Brötzmann bleven hun donderpreken over de gelovigen uittoeteren, maar de jonge aanwas bleek toch meer geneigd tot wat conventionelere exegese.

En toen was er ineens John Dikeman. John was na een diepreligieuze Pinksterachtige periode tot de tenorsax bekeerd en na omzwervingen door de VS en Egypte in Amsterdam terecht gekomen. Ik zag hem voor het eerst in 2008 in het Royal Improvisers Orchestra (RIO). RIO was een groep jonge improviserende musici die de Braziliaanse saxofonist Yedo Gibson had verzameld uit mensen van en rond het Haagse Koninklijke Conservatorium. Yedo is zelf ook een hardblazer, maar als hij dat andere ventje met een tenorsax een seintje gaf dat hij iets mocht gaan doen, dan ging het dak er helemaal af.  John Dikeman was toen een jaar of vijfentwintig en ik stond versteld. ‘Daar gaan we nog iets van horen’, dacht ik bij me zelf, terwijl horen en zien me verging. 1)

En dat gebeurde. RIO begon zich te ontwikkelen en zocht en vond samenwerking met meer gevestigde improvisatoren als Raoul van der Weijde, Michael Moore, Frank Gratkowski en Felicity Provan. Ook doken RIO-leden regelmatig op in bands van de oudere generatie. John en RIO-drummer Onno Govaert speelden bijvoorbeeld in Klaas Bruinsma’s ‘Blast’ 2) en hij trad op op festivals van de fameuze band de ‘Ex’. 3)

Sinds een aantal jaren is hij echter helemaal in zijn element. Samen met Onno en gitaarkunstenaar Jasper Stadhouders vormde hij de band Cactus Truck. In de truck laat hij alle teugels vieren en laat hij de stem van de Heere der Wrake over het overdonderde publiek donderen en bliksemen. 4) Onvergetelijk vind ik het optreden van de jongens van Cactus Truck met Linda Sharrock, Mario Rechtern en Eric Zinman. 5)

Een maand geleden zag ik John voor het laatst. Hij maakte onderdeel uit van de Dutch Improvisers Academy samen met in de strijd gestaalde musici als Han Bennink, Mary Oliver, Ernst Glerum, Wilbert de Joode en Eric Boeren. De Dutch Improvisers Academy is eigenlijk een soort omgekeerde RIO. De jonkies van RIO nodigden ervaren muzikanten uit en bij de DIA nodigen ervaren improvisatoren jonge muzikanten uit om inspiratie op te doen.  John is nu dus definitief door ‘de gevestigde orde’ opgeslokt. Vanuit deze ‘leerstoel in de improvisatiekunde’ is hij vast in staat om het evangelie van de extatische tenorsax aan de volgende generatie door te geven. Laat ik daarom eindigen met een welgemeend halleluja!

John Dikemans website: www.johndikeman.com/
The Royal Improvisers Orchestra 1): https://www.youtube.com/watch?v=CGRIhU1_dg8
John Dikeman in Blast 2): https://www.youtube.com/watch?v=WbLZhiRf4XM
John Dikeman met Ethiopische acrobaatjes op ’33 1/3 jaar Ex’ 3): https://www.youtube.com/watch?v=FoJlslnkKgk
Cactus Truck 4): https://www.youtube.com/watch?v=mU-FTg3idII
Linda Sharrock 5): https://www.youtube.com/watch?v=tG6bw1EpLVw
John Dikeman en de Dutch Improvisers Academy 6): https://www.youtube.com/watch?v=coW9onm5uko

-------------------------
Foto: John Dikeman tijdens het concert van de Dutch Improvisers Academy in De Nieuwe Regentes, 27 augustus 2015 (Willem Minderhout).


© 2015 Willem Minderhout meer Willem Minderhout - meer "Luister!" -
Vermaak en Genot > Luister!
John Dikeman en de goddelijke tenor sax Willem Minderhout
1301VG DikemanIn de vorige Leunstoel leverde ik het wetenschappelijk bewijs dat de basklarinet het muziekinstrument is met de mooiste klank. Er zijn desalniettemin redenen om aan te nemen dat het niet het allerbelangrijkste muziekinstrument is. Het is namelijk vrijwel onomstreden in theologisch-musicologische kringen dat God, indien Hij ons toespreekt, gebruik maakt van de tenorsax.

(Sommige ultra-orthodoxen beweren dat de Almachtige gebruik maakt van de ramshoorn. Ik durf deze hypothese niet te verwerpen, daar ik de klank van de ramshoorn niet ken. Ik meen echter dat de Allerhoogste sinds Adolphe Sax van mening is veranderd. De jaartelling zou dan ook in 1814, het geboortejaar van de heer Sax, opnieuw moeten beginnen.)

De eerste muzikant die met zijn tenorsax het stemgeluid van de Heere wist te reconstrueren was, zoals u weet, John Coltrane in zijn latere stukken als ‘A Love Supreme’, ‘Meditations’ en ‘Ascension’. Ongeveer tezelfdertijd ontdekte Albert Ayler dat ook het geluid van de Heilige Geest perfect kon worden nagebootst met dit prachtige rietinstrument. Begeleiding door een stuwende contrabas en een polyritmische laag drumgeluid doet de heiligheid van deze muziek nog beter uitkomen. Hierdoor is er twijfel gerezen aan het leerstuk dat de engelen ‘zoetgevooisde harpjes’ bespelen.

Na de dood van Ayler en Coltrane leek er echter enigszins de klad te komen in de extatisch spirituele hardblazende derwisjen. Charles Gayle, David S. Ware en de Teutoonse Wodanvertolker Peter Brötzmann bleven hun donderpreken over de gelovigen uittoeteren, maar de jonge aanwas bleek toch meer geneigd tot wat conventionelere exegese.

En toen was er ineens John Dikeman. John was na een diepreligieuze Pinksterachtige periode tot de tenorsax bekeerd en na omzwervingen door de VS en Egypte in Amsterdam terecht gekomen. Ik zag hem voor het eerst in 2008 in het Royal Improvisers Orchestra (RIO). RIO was een groep jonge improviserende musici die de Braziliaanse saxofonist Yedo Gibson had verzameld uit mensen van en rond het Haagse Koninklijke Conservatorium. Yedo is zelf ook een hardblazer, maar als hij dat andere ventje met een tenorsax een seintje gaf dat hij iets mocht gaan doen, dan ging het dak er helemaal af.  John Dikeman was toen een jaar of vijfentwintig en ik stond versteld. ‘Daar gaan we nog iets van horen’, dacht ik bij me zelf, terwijl horen en zien me verging. 1)

En dat gebeurde. RIO begon zich te ontwikkelen en zocht en vond samenwerking met meer gevestigde improvisatoren als Raoul van der Weijde, Michael Moore, Frank Gratkowski en Felicity Provan. Ook doken RIO-leden regelmatig op in bands van de oudere generatie. John en RIO-drummer Onno Govaert speelden bijvoorbeeld in Klaas Bruinsma’s ‘Blast’ 2) en hij trad op op festivals van de fameuze band de ‘Ex’. 3)

Sinds een aantal jaren is hij echter helemaal in zijn element. Samen met Onno en gitaarkunstenaar Jasper Stadhouders vormde hij de band Cactus Truck. In de truck laat hij alle teugels vieren en laat hij de stem van de Heere der Wrake over het overdonderde publiek donderen en bliksemen. 4) Onvergetelijk vind ik het optreden van de jongens van Cactus Truck met Linda Sharrock, Mario Rechtern en Eric Zinman. 5)

Een maand geleden zag ik John voor het laatst. Hij maakte onderdeel uit van de Dutch Improvisers Academy samen met in de strijd gestaalde musici als Han Bennink, Mary Oliver, Ernst Glerum, Wilbert de Joode en Eric Boeren. De Dutch Improvisers Academy is eigenlijk een soort omgekeerde RIO. De jonkies van RIO nodigden ervaren muzikanten uit en bij de DIA nodigen ervaren improvisatoren jonge muzikanten uit om inspiratie op te doen.  John is nu dus definitief door ‘de gevestigde orde’ opgeslokt. Vanuit deze ‘leerstoel in de improvisatiekunde’ is hij vast in staat om het evangelie van de extatische tenorsax aan de volgende generatie door te geven. Laat ik daarom eindigen met een welgemeend halleluja!

John Dikemans website: www.johndikeman.com/
The Royal Improvisers Orchestra 1): https://www.youtube.com/watch?v=CGRIhU1_dg8
John Dikeman in Blast 2): https://www.youtube.com/watch?v=WbLZhiRf4XM
John Dikeman met Ethiopische acrobaatjes op ’33 1/3 jaar Ex’ 3): https://www.youtube.com/watch?v=FoJlslnkKgk
Cactus Truck 4): https://www.youtube.com/watch?v=mU-FTg3idII
Linda Sharrock 5): https://www.youtube.com/watch?v=tG6bw1EpLVw
John Dikeman en de Dutch Improvisers Academy 6): https://www.youtube.com/watch?v=coW9onm5uko

-------------------------
Foto: John Dikeman tijdens het concert van de Dutch Improvisers Academy in De Nieuwe Regentes, 27 augustus 2015 (Willem Minderhout).
© 2015 Willem Minderhout
powered by CJ2