archiefvorig nr.lopend nr. |
||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Vermaak en Genot > Luister! | ||||
Twenty feet from stardom | Henk Klaren | |||
In 2009 schreef ik al eens over achtergrondzangers en –zangeressen 1). Dat was best een redelijk geïnformeerd stukje, al zeg ik het zelf, maar toen ik deze week de documentaire Twenty Feet From Stardom zag in het Haagse Filmhuis ging er toch een andere wereld voor me open. De film gaat vooral over Afro-Amerikaanse zangeressen. Goed, er komen ook twee mannelijke achtergrondzangers in voor en ook een stuk of wat Euro-Amerikanen (hoewel Jo Lawry Australisch is en hoe noem je dàt dan weer?). De meeste van die zangeressen hebben gemeen dat ze een geschiedenis hebben met gospels, al dan niet in kerkkoren. In dat soort kerken hoef je niet in het koor te zitten om mee te doen. Iedereen zingt mee en dat klinkt heel anders dan de psalmen en gezangen met orgelbegeleiding die ik me uit mijn jeugd herinner (brrr). In die kerken hebben ze wél geleerd te zíngen! Poe. Centraal in de film staan de verhalen van Merry Clayton, Judith Hill, Lisa Fischer en Darlene Love. Behalve de laatste kende ik die namen niet, maar waarom eigenlijk niet? Want wie kent bijvoorbeeld Gimme Shelter van de Stones niet, waaraan Lisa Fischer haar onvergetelijke bijdrage levert. Een echte powerhouse voice, zoals commentatoren als Mick Jagger, Bruce Springsteen en Sting dat noemden en niet alleen waar het Lisa Fischer betrof. Een heel precieze karakterisering van de zang van deze vrouwen. Hun verhalen zijn een soort mengsel van uitbuiting, seksisme (denk aan die vreselijke Ike Turner, die zichzelf als pooier afficheerde) en gemiste kansen. Want uiteindelijk willen veel van die achtergrondzangeressen hun eigen solocarrière. Niet allemaal, want sommigen vinden dat weer te veel gedoe, maar velen wel. Darlene Love is dat op wat latere leeftijd wel enigszins gelukt, na jaren en jaren uitbuiting en bedrog door Phil Spector. Ze zong diverse solopartijen van hits die aan de Crystals (bijvoorbeeld: He’s a Rebel) en anderen werden toegeschreven. Na een poosje als schoonmaakster gewerkt te hebben is ze er tenslotte toch gekomen. Lisa Fischer verschijnt sinds 1989 in alle tournees van The Rolling Stones. Haar rol is daar niet zozeer die van achtergrondzangeres, maar iemand die bij sommige nummers, zoals Monkey Man en natuurlijk Gimme Shelter, de leadzang doet naast Jagger, en hoe. Technisch een ongelooflijk goede zangeres. Ze schrijft ook eigen nummers. Merry Clayton heeft Gimme Shelter ook met de Stones gedaan. Ze heeft het nummer zelfs solo opgenomen. Het was de titelsong van haar eerste album. Je hoort haar ook op Sweet Home Alabama van Lynyrd Skynyrd. Net als bij de anderen is de lijst van lieden met wie ze gewerkt heeft te lang om hier weer te geven. Judith Hill is jonger. Ze schrijft ook liedjes en was een belangrijke partner voor Michael Jackson in de voorbereiding van wat zijn grote come-backshow zou zijn. Die show ging niet door omdat Jackson kwam te overlijden. Ze heeft ook meegedaan aan The Voice of America. Ergens onderweg werd ze uitgeschakeld en er waren mensen die daar schande van spraken. Twenty Feet gezien hebbend kan ik me daar iets bij voorstellen. Maar ach, het was The Voice maar. Ze komt er wel, want ze zingt fantastisch, ook in het Japans van haar moeder. Allemensen wat kunnen die vrouwen zingen. Niet te filmen zou je bijna zeggen, maar het ís gefilmd in Twenty Feet from Stardom. En wat er ook zij van solocarrières, vast staat dat de popmuziek zonder achtergrondzang van dames zoals deze een stuk minder aangenaam zou klinken. Luister en kijk naar de filmpjes: Darlene Love met Bruce Springsteen Judith Hill met Michael Jackson ******************************** Het plaatje is gemaakt door de schrijver |
||||
© 2013 Henk Klaren | ||||
powered by CJ2 |