![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Vermaak en Genot > Een omweg waard | ||||
Een internationaal historisch museum | Willem Minderhout | |||
![]() Het ‘nationaal historisch museum’ zou een passende bestemming zijn, maar dat is er nooit gekomen. Ik dacht dat het misschien een idee was om een van onze scheepvaartmusea te bezoeken met een gastdocent die iets over ons roemrijke en roemruchte verleden als zeevarende natie kon vertellen. Neerlandocentrisch, maar toch mondiaal. Helaas bleek de gepensioneerde zee-historicus Henk den Heijer op de fiets richting Turkije te zijn vertrokken. De Rotterdamse maatschappijhistoricus Zihni Özdil bleek wel beschikbaar. Hij stelde voor om het verborgen verleden van de Republiek als centrum van de slavenhandel te illustreren aan de hand van de collectie van het Mauritshuis. Het Mauritshuis zelf, gebouwd door en voor Johan Maurits van Nassau-Siegen, die in het midden van de zeventiende eeuw de gouverneur van Nederlands Brazilië was, is zelf ook gefinancierd met de winsten van slavenhandel en slavenarbeid. Het was een alleszins interessant gastcollege van Zihni Özdil met aansluitend een excursie, maar de ‘verborgen geschiedenis’ van het Nederlandse slavernijverleden bleef, op een enkel schilderij met een zwarte page na, toch voornamelijk goed ‘verborgen’. Dit weekeinde bezochten we het Vasa-museum in Stockholm. De Vasa is het enige schip uit de zeventiende eeuw dat vrijwel volledig geconserveerd is gebleven. Ik kende de foto’s, maar toen ik er naast stond drong pas de enorme omvang van het schip tot me door. Niet alleen de omvang, maar ook het prachtige houtsnijwerk, dat vroeger bont beschilderd was, is adembenemend. De scheepsbouwmeesters waren Nederlanders geweest: Henrik en Arendt Hybertsson (Huibertsen). Mijn nationale trots werd iets getemperd door de wetenschap dat het monster op de dag van de tewaterlating in 1628 kapseisde en zonk. Men vermoedt echter dat deze ramp vooral veroorzaakt is omdat koning Gustaaf Adolf eiste dat er meer kanonnen op geplaatst werden dan waar het schip voor ontworpen was. Toen we naar de uitgang liepen zag ik een zijzaal die we tot dan toe over het hoofd hadden gezien. Hier was in een tijdelijke tentoonstelling (als google translate ‘tillfällig utställning’ correct vertaalt) waarin ![]() Het nationaal historisch museum is wellicht een mislukt project, het internationaal historisch museum kan zo kant en klaar in Stockholm worden aangeschaft: even vertalen, iets meer 'Republiek' toevoegen en de Zeventiende Eeuw is klaar. Andere eeuwen, of tijdperken, kunnen stap voor stap worden toegevoegd. Dat kan desnoods in dezelfde zaal. Ieder uur een andere eeuw, of zoiets. De ideale plek voor zo’n internationaal historisch museum lijkt me het Rijksmuseum in Amsterdam. Dus, Taco Dibbits, boek een weekeinde Stockholm en neem die tillfällig utställning over! ------ De plaatjes zijn van de schrijver. Op de website van het Vasa Museet staat een beknopt overzicht van de tentoonstelling over de zeventiende eeuw: http://www.vasamuseet.se/utstallningar/samtidigt |
||||
© 2016 Willem Minderhout | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
powered by CJ2 |