archiefvorig nr.lopend nr.

Vermaak en Genot > Naar de film delen printen terug
Na de volgende oorlog Hans Knegtmans

1720VG Atlantis1De film Atlantis speelt zich af in het jaar 2025. De oorlog is net voorbij, de Russen hebben een veilig heenkomen gezocht, en de wederopbouw is inmiddels ter hand genomen. Voormalig soldaat Sergej (Andrej Rimaruk) heeft een baantje als vrachtwagenchauffeur. In de regio verkoopt hij schoon water, want een waterleiding ontbreekt en het rivierwater is levensgevaarlijk.
Op een van zijn omzwervingen ontmoet hij Katja (Kudmila Bileka). Zij maakt deel uit van de humanitaire organisatie Black Tulip Mission, die vermiste lijken van oorlogsslachtoffers opspoort. Sergej besluit haar te assisteren bij haar werk. 

Zo beschreven lijkt het verhaal misschien wat niksig, maar zoals zo vaak is het de toon die de muziek maakt. En met die toon zit het wel goed. Wat zeg ik, Atlantis is een adembenemend meesterwerk, volgens het recept van de slow cinema. Een voorbeeld. Zomaar, ergens in het verhaal, zien we hoe Sergej een klusje opknapt. Wat doet hij in godsnaam? Het is in ieder geval bewerkelijk, en hij neemt er ruim de tijd voor. Vervolgens zien we hoe hij in een soort spelonk een vuurtje stookt. Zou hij de zaak in de fik willen steken?
Los daarvan heeft hij een paar koorden met elkaar verbonden, zodat hij nu één lang koord ter beschikking heeft. De kijker ziet hoe hij het uiteinde daarvan in een soort teil deponeert, die hij onderwijl steels met water gevuld heeft. Als hij in zijn blote kont te water gaat, zien we de betekenis van het geheel. Sergej neemt een warm1720VG Atlantis2 bad, waar hij minutenlang intens van geniet.

Meestal heb ik weinig moeite met het duiden van filmbeelden. Wat opspeelde was mijn middellangetermijn geheugen. Dat was op scherp gezet, vooral door een scène waarin Sergej zich zonder verdere uitleg in een desolate kamer-met-bed bevond. Toen hij zich wilde aankleden, moest hij even het raam open zetten. Daar achter had hij kennelijk zijn spijkerbroek te drogen gehangen. Door de strenge vorst was het kledingstuk zo stijf als een plank geworden, zodat zelfs een gloeiend strijkijzer geen soelaas bood. Je bent er niet op verdacht dat in een land waarin alles naar de verdommenis is gegaan de hoofdpersoon goedgeluimd in de open lucht een bad neemt.
Atlantis is geen klassieke oorlogsfilm. Het verhaal toont hoe de twee getraumatiseerde hoofdpersonen proberen het ‘gewone’ leven te hervatten. Dat lukt niet iedereen. In de eerste scènes wordt Sergej nog vergezeld door een strijdgenoot. Die heeft echter nog zwaarder geleden onder de oorlog dan zijn vriend. Na een relatief onbenullig incident op het werk maakt hij een eind aan zijn leven.

De regisseur – het wordt alom vermeld en terecht – levert met Atlantis een wonderbaarlijk volwassen werkstuk af. Behalve als regisseur treedt hij ook op als producent, scenarist, cameraman en editor. In interviews klinkt hij als een optimist tegen wil en dank: 'Het moet beter kunnen dan wat wij ervan bakken'.

--------
De plaatjes komen van Filmdepot


© 2020 Hans Knegtmans meer Hans Knegtmans - meer "Naar de film" -
Vermaak en Genot > Naar de film
Na de volgende oorlog Hans Knegtmans
1720VG Atlantis1De film Atlantis speelt zich af in het jaar 2025. De oorlog is net voorbij, de Russen hebben een veilig heenkomen gezocht, en de wederopbouw is inmiddels ter hand genomen. Voormalig soldaat Sergej (Andrej Rimaruk) heeft een baantje als vrachtwagenchauffeur. In de regio verkoopt hij schoon water, want een waterleiding ontbreekt en het rivierwater is levensgevaarlijk.
Op een van zijn omzwervingen ontmoet hij Katja (Kudmila Bileka). Zij maakt deel uit van de humanitaire organisatie Black Tulip Mission, die vermiste lijken van oorlogsslachtoffers opspoort. Sergej besluit haar te assisteren bij haar werk. 

Zo beschreven lijkt het verhaal misschien wat niksig, maar zoals zo vaak is het de toon die de muziek maakt. En met die toon zit het wel goed. Wat zeg ik, Atlantis is een adembenemend meesterwerk, volgens het recept van de slow cinema. Een voorbeeld. Zomaar, ergens in het verhaal, zien we hoe Sergej een klusje opknapt. Wat doet hij in godsnaam? Het is in ieder geval bewerkelijk, en hij neemt er ruim de tijd voor. Vervolgens zien we hoe hij in een soort spelonk een vuurtje stookt. Zou hij de zaak in de fik willen steken?
Los daarvan heeft hij een paar koorden met elkaar verbonden, zodat hij nu één lang koord ter beschikking heeft. De kijker ziet hoe hij het uiteinde daarvan in een soort teil deponeert, die hij onderwijl steels met water gevuld heeft. Als hij in zijn blote kont te water gaat, zien we de betekenis van het geheel. Sergej neemt een warm1720VG Atlantis2 bad, waar hij minutenlang intens van geniet.

Meestal heb ik weinig moeite met het duiden van filmbeelden. Wat opspeelde was mijn middellangetermijn geheugen. Dat was op scherp gezet, vooral door een scène waarin Sergej zich zonder verdere uitleg in een desolate kamer-met-bed bevond. Toen hij zich wilde aankleden, moest hij even het raam open zetten. Daar achter had hij kennelijk zijn spijkerbroek te drogen gehangen. Door de strenge vorst was het kledingstuk zo stijf als een plank geworden, zodat zelfs een gloeiend strijkijzer geen soelaas bood. Je bent er niet op verdacht dat in een land waarin alles naar de verdommenis is gegaan de hoofdpersoon goedgeluimd in de open lucht een bad neemt.
Atlantis is geen klassieke oorlogsfilm. Het verhaal toont hoe de twee getraumatiseerde hoofdpersonen proberen het ‘gewone’ leven te hervatten. Dat lukt niet iedereen. In de eerste scènes wordt Sergej nog vergezeld door een strijdgenoot. Die heeft echter nog zwaarder geleden onder de oorlog dan zijn vriend. Na een relatief onbenullig incident op het werk maakt hij een eind aan zijn leven.

De regisseur – het wordt alom vermeld en terecht – levert met Atlantis een wonderbaarlijk volwassen werkstuk af. Behalve als regisseur treedt hij ook op als producent, scenarist, cameraman en editor. In interviews klinkt hij als een optimist tegen wil en dank: 'Het moet beter kunnen dan wat wij ervan bakken'.

--------
De plaatjes komen van Filmdepot
© 2020 Hans Knegtmans
powered by CJ2