![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Beschouwingen > In de polder | ||||
Hoofdpijndossier: eigen risico zorgverzekering | Arie de Jong | |||
![]() Verschil Zo kenden ziekenhuizen verschil in klassen, ik meen dat die liepen van de eerste klasse (eigen kamer, goede verzorging) via de tweede klasse (ook prima, daar zaten de verzekerden via de IZA in) tot aan de derde klasse (voor de mensen uit het Ziekenfonds, lag je op een zaaltje met zes of acht patiënten). Het zal duidelijk zijn: sociaaldemocraten pikten dat klassenverschil niet en probeerden telkens, vaak vergeefs, om dit te doorbreken. Zo deed Hans Simons in het kabinet Lubbers III een manmoedige poging om dit systeem te doorbreken. Het mislukte, want VVD en CDA zagen het niet zitten. Het was allemaal zo ingewikkeld en onwerkbaar dat het uiteindelijk een VVD-minister was, Hans Hoogervorst, die de verantwoordelijkheid nam om het systeem te doorbreken. Architect was zijn topambtenaar Martin van Rijn, jawel, een bestuurlijk-technocratisch briljante sociaaldemocraat. De VVD maakte wel dat er symbolisch een kostenbewustzijn in het nieuwe systeem werd ingebakken: het eigen risico. Eigen risico Dat eigen risico is sindsdien een twistpunt. Sommige partijen willen dat helemaal weg, andere vinden dat het moet blijven en vinden het belangrijk dat mensen kunnen kiezen voor een veel hoger eigen risico en dan een lagere premie betalen. Bij het vormen van het kabinet van VVD en PvdA in 2012 was er grote ruzie over het inkomensafhankelijk maken van de ziektekostenpremie. De PvdA had dat in het regeerakkoord gekregen en ondersteund door De Telegraaf ontstond er opstand in de VVD. De coalitie met de PvdA stond op het spel. De oplossing was om de premie voor iedereen gelijk te trekken, maar met een toeslagenstelsel te zorgen voor dezelfde effecten voor mensen voor wie de premie onbetaalbaar was. Het betekende dat de overheid moest bijspringen, uit de belasting. Zelf vind ik dat eigenlijk een prima oplossing, al worden mensen met lagere inkomens wel horendol van de overmaat aan inkomensafhankelijke regelingen en toeslagen. Uit de afgelopen kabinetsformatie van 2024 kwam de afspraak dat het eigen risico gehalveerd gaat worden. Ik laat nu de onverkwikkelijke discussie terzijde, die begon met de aantijging van Geert Wilders in een tv-debat vlak voor de verkiezingen richting Frans Timmermans, dat die zich niet sterk maakte om het eigen risico ogenblikkelijk af te schaffen. De met veel vertoon beloofde maatregel kon echter ook door Wilders na zijn overwinning niet worden waargemaakt. En dat lag niet alleen aan weerstand bij coalitiepartner VVD, maar vooral aan de onmogelijkheid om zoiets eventjes te regelen. Hoe dan ook, de afspraak bleek serieus en dus moest de nieuwe minister Agema aan de slag om dat te regelen. En toen bleek dat het halveren van het eigen risico grotendeels een vestzak/broekzak maatregel te zijn. De kosten worden immers niet lager, mogelijk zelfs ietsje hoger als zorgvermijders minder mijden, en moeten gewoon via de premies worden betaald. Het toonde helaas weer eens aan dat het oppervlakkig effectbejag in de Nederlandse politiek zich verder heeft ontwikkeld en het doordenken van populistische impulsen onderontwikkeld is. ---------- Het vangnet is verbeeld door Petra Busstra. |
||||
© 2025 Arie de Jong | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
powered by CJ2 |