archiefvorig nr.lopend nr. |
||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Bezigheden > Klussen | ||||
Tussen de schuifdeuren | Beer Meijer | |||
Een oude traditie in Nederland wil dat er in het voorjaar de grote schoonmaak plaats vindt. Deuren wijd open, meubilair naar buiten, een frisse wind door de bedompte ruimte. Daarna alles opnieuw een plekje geven, rommel weggooien, en zo nodig wat klein onderhoud- en herstelwerk uitvoeren. Een frisse start zogezegd.
Ik moest daar meteen aan denken toen ik kritisch werd benaderd door een lezer. Leuk allemaal, wat ik hem successievelijk had voorgeschoteld, maar wat moest hij er mee en wat had hij er aan? Hij liep bij het installeren van een schuifdeur tegen allerlei praktische problemen op. Ik had wel van alles over schuifdeuren, schuifwanden, schuiframen en wat al niet meer te berde gebracht en toch had hij er niets aan. Kon het niet wat technischer?
Ik deed het niet goed dus. Wat een ontluistering, dacht ik bij mezelf. Nou, ja, zo erg was het ook niet, maar het was wel een moment voor een frisse kijk, actie, nieuw en beter!
Eerst even je hoofd leeg maken, orde scheppen, zo ging m’n tweede gedachte. De bezem er door, weg met al die anekdotes, kwinkslagen en bloopers? Maar die ongewilde mistastingen die zijn toch best grappig. En leerzaam ook soms. Daar niet van. Maar toch. Hoeveel anekdotes kun je in elkaar zetten zonder dat ze de geur van sterke verhalen krijgen? En mislukkingen kunnen je imago van ervaren klusser omzetten in een het beeld van een onverbeterlijke minkukel. Daarvoor moet je ook uitkijken.
Natuurlijk is zo’n grote-schoonmaakgevoel even labiel als ons Hollandse voorjaar, dat vaak maar niet op gang wil komen en dat is misschien maar goed ook. Want voordat je het weet staat er te veel bij het oud vuil. Een grappig verhaal beklijft meer dan een saaie verhandeling. Dat hetzelfde geldt voor het opbiechten van een stommiteit, omdat je van één fout nu eenmaal meer leert dan van tien keer iets goed doen. Maar moet je de lezer ook zijn eigen fouten laten maken? Overschat je zijn handigheid niet en is technisch advies dan niet meer terzake?
Nu, dan echt ter zake. Technische adviezen staan in de foldertjes van Gamma, Praxis of Karwei. En ze zijn vaak héél goed! Daar ligt dus voor mij geen taak. Hoogstens daar waar hun diversiteitsgamma ophoudt of verstek laat gaan. Zoals – je gelooft het niet! – in het geval van de schuifdeur. Daar is geen foldertje over te vinden.
Bij wijze van uitzondering dus, speciaal voor de lezer met de schuifdeur- perikelen deze praktische special.
De rest bedenkt de klusser maar zelf. Koudwatervrees. Meer is het niet.
Terug naar de vragensteller. Zou die nu zelf een gewone deur uit de scharnieren kunnen tikken en hem kunnen omzetten in een schuifdeur? Of zou hij toch meer gebaat zijn geweest als ik had verteld hoe ik erin ben geslaagd een schuifdeur uit de rails te laten lopen, iets met minder gevolgen dan als het een tram was geweest. Waarbij ik moet bekennen dat ik ook nog een tijd op de tram heb gewerkt. Hoe kom ik te weten of u ‘frees een groef’ niet leest als ‘vrees een groef’? Laat van u horen. Ik wil niet specifiek een vraagbaak zijn. Daar zijn andere bladen voor met andere, ter zake meer deskundigen. Maar inbreng en respons zijn me zeer welkom. Veel inbreng geeft onwillekeurig een verbreding en soms een boeiende verdieping aan de discours. Inhoud, daar gaat het om. Content, in modern ICT jargon, want we zijn hier uiteindelijk op het internet onder elkaar. Om een slogan te parafraseren: we zijn pas content als we content hebben. |
||||
© 2005 Beer Meijer | ||||
powered by CJ2 |