archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 5
Jaargang 5
13 december 2007
Beschouwingen > De verbazing delen printen terug
Uitstraling Carlo van Praag

0505BS Carlo2
De Consumentengids is opgeleukt. De artikelen zijn korter, het blad is, in de woorden van de hoofdredacteur ‘moderner, makkelijker om te lezen, persoonlijker’. ‘Wat prachtig, wat helder, wat vrolijk, precies de uitstraling die we voor ogen hebben,’ juicht zij.
Gelijk met de nieuwe Consumentengids is de NS kortingskaart in de bus gevallen. Ook al zo uitgelaten: net een knipsel uit de folder van het reisbureau. De enige dissonant is het pasfotootje met mijn eigen beeltenis dat serieus afbreuk doet aan de vrolijke uitstraling van het geheel.

Maar waarom, vraag ik mij af, moet een kortingskaart van de spoorwegen een ‘uitstraling’ hebben. En wie leest de Consumentengids om te vernemen dat ‘shoppen fun is’? En wie van al die olijke en vrolijke instanties houdt rekening met het feit dat het uiteindelijke effect van al die glitter nul is? Inflatie door overaanbod! De verveling van de kwantumhallen! Het effect zou wel eens minder dan nul kunnen zijn, met andere woorden negatief!
Wellicht verkoopt juist een sobere, functionele, herkenbare vormgeving beter. Komt ooit iemand van die vormgevers op de gedachte?
 
*********************************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered.
Ga voor informatie over dat bureau naar www.peppered.nl


© 2007 Carlo van Praag meer Carlo van Praag - meer "De verbazing" -
Beschouwingen > De verbazing
Uitstraling Carlo van Praag
0505BS Carlo2
De Consumentengids is opgeleukt. De artikelen zijn korter, het blad is, in de woorden van de hoofdredacteur ‘moderner, makkelijker om te lezen, persoonlijker’. ‘Wat prachtig, wat helder, wat vrolijk, precies de uitstraling die we voor ogen hebben,’ juicht zij.
Gelijk met de nieuwe Consumentengids is de NS kortingskaart in de bus gevallen. Ook al zo uitgelaten: net een knipsel uit de folder van het reisbureau. De enige dissonant is het pasfotootje met mijn eigen beeltenis dat serieus afbreuk doet aan de vrolijke uitstraling van het geheel.

Maar waarom, vraag ik mij af, moet een kortingskaart van de spoorwegen een ‘uitstraling’ hebben. En wie leest de Consumentengids om te vernemen dat ‘shoppen fun is’? En wie van al die olijke en vrolijke instanties houdt rekening met het feit dat het uiteindelijke effect van al die glitter nul is? Inflatie door overaanbod! De verveling van de kwantumhallen! Het effect zou wel eens minder dan nul kunnen zijn, met andere woorden negatief!
Wellicht verkoopt juist een sobere, functionele, herkenbare vormgeving beter. Komt ooit iemand van die vormgevers op de gedachte?
 
*********************************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered.
Ga voor informatie over dat bureau naar www.peppered.nl
© 2007 Carlo van Praag
powered by CJ2