archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 12
Jaargang 20
23 maart 2023
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
De piramide Arie de Jong

2012VG PiramideBij een bezoek aan het Tropenmuseum in Amsterdam zorgde een kunstenaar ervoor dat ik aan het denken werd gezet. Helaas heb ik de naam van de kunstenaar niet genoteerd. Wie het een leuk idee vindt om dit te zien op de eerste etage van het Tropenmuseum: Vooral doen. Het gaat mij echter niet om het museumbezoek, maar om die piramide. Bovenaan één plekje, daaronder twee, dan weer drie en zo verder.

Die piramide beeldt uit wat de maatschappelijke pikorde is. Althans, daar kun je je zelf mee bemoeien want alle identiteiten zijn op plakvellen geschreven en die kun je naar hartenlust verschuiven. Voorbeelden van identiteiten: witte man, homo, Jood, vrouw, Europeaan, gehandicapt, ondernemer, migrant, oud, noem maar op, en dan wel allemaal in het Engels.

Nu lijkt het simpel om die pikorde neer te leggen zoals je denkt dat veel mensen die ervaren. Want door wiens ogen kijk je dan eigenlijk? Zou een heteroseksuele witte man uit de Verenigde Staten die op de Republikeinen stemt net zo’n beeld hebben als een bejaarde moslima uit Egypte? Welk beeld heeft Poetin van de mensheid en zou hij zich daar schuldig bij voelen?

Nu kun je de piramide ook gebruiken om een wensbeeld te bepalen. Dat je zo trots bent op jezelf, dat je jouw kenmerken bovenaan drapeert. En wie zegt trouwens dat bovenaan een piramide de identiteit moet staan waarvan je veronderstelt dat die in de samenleving domineert? Je kunt ook andersom redeneren: de basis vormen uit de identiteiten die de meeste macht en invloed hebben, als ware het de basis van de samenleving. Bovendien is er niemand die maar één identiteit heeft. We hebben er allemaal een heel stel.

Ik zei al, het zet je aan het denken.
Terwijl ik een hekel heb aan het denken in identiteiten. Al kom je er nooit van los, vooral niet van de kenmerken die op het oog heel zichtbaar zijn. Dat iemand een oudere ‘witte’ man is, kun je zien. Iemands seksuele aard meestal niet, vaak ook niet iemands levensovertuiging of nationaliteit.
Ga zelf maar eens kijken, op de eerste verdieping, boven de ingang.

----------

De piramide is in beeld gebracht door Han Busstra.


© 2023 Arie de Jong meer Arie de Jong - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
De piramide Arie de Jong
2012VG PiramideBij een bezoek aan het Tropenmuseum in Amsterdam zorgde een kunstenaar ervoor dat ik aan het denken werd gezet. Helaas heb ik de naam van de kunstenaar niet genoteerd. Wie het een leuk idee vindt om dit te zien op de eerste etage van het Tropenmuseum: Vooral doen. Het gaat mij echter niet om het museumbezoek, maar om die piramide. Bovenaan één plekje, daaronder twee, dan weer drie en zo verder.

Die piramide beeldt uit wat de maatschappelijke pikorde is. Althans, daar kun je je zelf mee bemoeien want alle identiteiten zijn op plakvellen geschreven en die kun je naar hartenlust verschuiven. Voorbeelden van identiteiten: witte man, homo, Jood, vrouw, Europeaan, gehandicapt, ondernemer, migrant, oud, noem maar op, en dan wel allemaal in het Engels.

Nu lijkt het simpel om die pikorde neer te leggen zoals je denkt dat veel mensen die ervaren. Want door wiens ogen kijk je dan eigenlijk? Zou een heteroseksuele witte man uit de Verenigde Staten die op de Republikeinen stemt net zo’n beeld hebben als een bejaarde moslima uit Egypte? Welk beeld heeft Poetin van de mensheid en zou hij zich daar schuldig bij voelen?

Nu kun je de piramide ook gebruiken om een wensbeeld te bepalen. Dat je zo trots bent op jezelf, dat je jouw kenmerken bovenaan drapeert. En wie zegt trouwens dat bovenaan een piramide de identiteit moet staan waarvan je veronderstelt dat die in de samenleving domineert? Je kunt ook andersom redeneren: de basis vormen uit de identiteiten die de meeste macht en invloed hebben, als ware het de basis van de samenleving. Bovendien is er niemand die maar één identiteit heeft. We hebben er allemaal een heel stel.

Ik zei al, het zet je aan het denken.
Terwijl ik een hekel heb aan het denken in identiteiten. Al kom je er nooit van los, vooral niet van de kenmerken die op het oog heel zichtbaar zijn. Dat iemand een oudere ‘witte’ man is, kun je zien. Iemands seksuele aard meestal niet, vaak ook niet iemands levensovertuiging of nationaliteit.
Ga zelf maar eens kijken, op de eerste verdieping, boven de ingang.

----------

De piramide is in beeld gebracht door Han Busstra.
© 2023 Arie de Jong
powered by CJ2