archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 11
Jaargang 20
9 maart 2023
Vermaak en Genot > De wereldliteratuur roept delen printen terug
Slauerhoff sensitivity Carlo van Praag

2011VG Slauerhoff
Uitgeverij Correct, bekend van haar recente publicatie ‘The Art of Canceling: an Introduction’, heeft mij aangezocht als sensitivity reader. Ik ben van plan gretig gebruik te maken van dit voorrecht, want er valt nog veel werk te verzetten op dit gebied, vooral bij auteurs uit de oude doos.

Voor de grap heb ik mijn krachten beproefd op ‘Sneeuwwitje’ (de naam heeft al een racistisch trekje). In mijn versie wordt de boze stiefmoeder een man, een echte macho die op geen enkel terrein concurrentie duldt en is Sneeuwwitje een meisje van kleur. Dat stuitte op scepsis bij de uitgever die deze verandering duidde als een tour de force en maar net acceptabel. Maar dat ik Sneeuwwitje door de zeven dwergen liet verkrachten alvorens zij haar tot huisslavin maakten, deed de deur dicht. ‘Dit moet een verhaal voor kinderen zijn’, meneer. Dit gaan wij niet voor onze rekening nemen’, aldus de uitgever.

Meer succes had ik met mijn aantijging tegen Slauerhoff. Volgens Wikipedia ‘een van de belangrijkste Nederlandse dichters en romanschrijvers van het interbellum.’ Moge het volgende citaat uit een van zijn gedichten volstaan. Let wel, het is een citaat, een CITAAT, dus niet aan mijn eigen brein ontsproten en alleen ter wille van de goede zaak hieronder weergegeven:

Uit: 'Afrikaansche Elegie'

‘Ik heb al sinds verleden week geen zin
In de omhelzing van mijn negerin,
Die voor mijn eet- en minnelust moet zorgen,
Mij weldra op een goeden nacht zal worgen
En braden voor haar broer, het opperhoofd;
Zij heeft het hem, toen ik haar kocht, beloofd.
't Woord dat zij krijschte, dat ik heb vergeten,........’

Herschrijven van deze tekst is ondoenlijk. De sensitivity reader heeft hier geen keuze. Hij/zij/hen moet aandringen op canceling van deze schrijver. Verwijdering uit de literatuur. Net zoals met creaties van Ovidius, Flaubert, Multatuli, Salinger, Nabokov, Van het Reve, J.K. Rowling, Roald Dahl en de meeste anderen. Op zijn minst grondig censureren.

Genoeg van deze onzin! Ik ben wel de laatste die een uitgever als sensitivity reader zou aantrekken. Als mijn schrijfsels bekend genoeg waren, was ikzelf reeds lang gecanceled. Alleen al wat ik in de loop der jaren in het overigens hoogstaande tijdschrift ‘De Leunstoel’ ten beste heb gegeven over de cultivering van etnische identiteit en het deprimerende gekauw op de eigen ‘roots’ ware genoeg om voorgoed de vergetelheid in getrapt te worden. En dat nog los van terugkerende uithalen naar de woke-verdwazing.

En Slauerhoff heeft honderden prachtige gedichten geschreven zonder een spoor van racisme. En zijn enige toneelstuk ‘Jan Pietersz. Coen, drama in elf taferelen’ werd tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw geboycot omdat het de schanddaden van deze koloniale bruut aan de kaak stelde. En dat stuk schreef hij in 1930, toen nog niemand zich geroepen voelde of zich eraan waagde om deze volksheld van zijn voetstuk te stoten.

Misschien ben ik trouwens allang gecanceld zonder dat ik het weet. Ik houd mij verre van de sociale media. Zodoende mis ik wel het contact met de belastingdienst die niet per mail bereikbaar is, maar wel via Facebook, Instagram of Twitter. God beter het!

---------

Het borstbeeld komt van Wikimedia. Het is van de hand van Ben van der Geest.



© 2023 Carlo van Praag meer Carlo van Praag - meer "De wereldliteratuur roept" -
Vermaak en Genot > De wereldliteratuur roept
Slauerhoff sensitivity Carlo van Praag
2011VG Slauerhoff
Uitgeverij Correct, bekend van haar recente publicatie ‘The Art of Canceling: an Introduction’, heeft mij aangezocht als sensitivity reader. Ik ben van plan gretig gebruik te maken van dit voorrecht, want er valt nog veel werk te verzetten op dit gebied, vooral bij auteurs uit de oude doos.

Voor de grap heb ik mijn krachten beproefd op ‘Sneeuwwitje’ (de naam heeft al een racistisch trekje). In mijn versie wordt de boze stiefmoeder een man, een echte macho die op geen enkel terrein concurrentie duldt en is Sneeuwwitje een meisje van kleur. Dat stuitte op scepsis bij de uitgever die deze verandering duidde als een tour de force en maar net acceptabel. Maar dat ik Sneeuwwitje door de zeven dwergen liet verkrachten alvorens zij haar tot huisslavin maakten, deed de deur dicht. ‘Dit moet een verhaal voor kinderen zijn’, meneer. Dit gaan wij niet voor onze rekening nemen’, aldus de uitgever.

Meer succes had ik met mijn aantijging tegen Slauerhoff. Volgens Wikipedia ‘een van de belangrijkste Nederlandse dichters en romanschrijvers van het interbellum.’ Moge het volgende citaat uit een van zijn gedichten volstaan. Let wel, het is een citaat, een CITAAT, dus niet aan mijn eigen brein ontsproten en alleen ter wille van de goede zaak hieronder weergegeven:

Uit: 'Afrikaansche Elegie'

‘Ik heb al sinds verleden week geen zin
In de omhelzing van mijn negerin,
Die voor mijn eet- en minnelust moet zorgen,
Mij weldra op een goeden nacht zal worgen
En braden voor haar broer, het opperhoofd;
Zij heeft het hem, toen ik haar kocht, beloofd.
't Woord dat zij krijschte, dat ik heb vergeten,........’

Herschrijven van deze tekst is ondoenlijk. De sensitivity reader heeft hier geen keuze. Hij/zij/hen moet aandringen op canceling van deze schrijver. Verwijdering uit de literatuur. Net zoals met creaties van Ovidius, Flaubert, Multatuli, Salinger, Nabokov, Van het Reve, J.K. Rowling, Roald Dahl en de meeste anderen. Op zijn minst grondig censureren.

Genoeg van deze onzin! Ik ben wel de laatste die een uitgever als sensitivity reader zou aantrekken. Als mijn schrijfsels bekend genoeg waren, was ikzelf reeds lang gecanceled. Alleen al wat ik in de loop der jaren in het overigens hoogstaande tijdschrift ‘De Leunstoel’ ten beste heb gegeven over de cultivering van etnische identiteit en het deprimerende gekauw op de eigen ‘roots’ ware genoeg om voorgoed de vergetelheid in getrapt te worden. En dat nog los van terugkerende uithalen naar de woke-verdwazing.

En Slauerhoff heeft honderden prachtige gedichten geschreven zonder een spoor van racisme. En zijn enige toneelstuk ‘Jan Pietersz. Coen, drama in elf taferelen’ werd tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw geboycot omdat het de schanddaden van deze koloniale bruut aan de kaak stelde. En dat stuk schreef hij in 1930, toen nog niemand zich geroepen voelde of zich eraan waagde om deze volksheld van zijn voetstuk te stoten.

Misschien ben ik trouwens allang gecanceld zonder dat ik het weet. Ik houd mij verre van de sociale media. Zodoende mis ik wel het contact met de belastingdienst die niet per mail bereikbaar is, maar wel via Facebook, Instagram of Twitter. God beter het!

---------

Het borstbeeld komt van Wikimedia. Het is van de hand van Ben van der Geest.

© 2023 Carlo van Praag
powered by CJ2