archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 18
Jaargang 19
1 september 2022
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
In Rotterdam Bram Schilperoord

1918VG In Rotterdam

 ‘Rotterdam: Make it Happen’ is de nieuwe slagzin waarmee de stad zich tot bedrijven richt die wellicht geïnteresseerd zijn zich daar te vestigen, en die in de plaats komt van het enigszins angstige ‘Rotterdam durft’, waarmee de stad zich lang afficheerde. Als motto vind ik ‘m maar zozo. Wél iets beter dan het onnozele ‘I Amsterdam' waarmee de hoofdstad de aandacht wil trekken.
De mooiste tot nu toe vond ik: ‘Er gaat niets boven Groningen’, waarmee niet alleen bedoeld werd dat het een topstad was maar dat er boven Groningen niets meer te zoeken was, behalve een paar duffe dorpen. Inmiddels is door het instortingsgevaar veroorzaakt door de gaswinning de slogan ‘Er ligt niets meer ónder Groningen’ beter op z’n plaats.

 Stadsschoon

 Rotterdam staat weliswaar in de hele wereld bekend als de grootste doorvoerhaven van cocaïne, wat stedenbouwkundige projecten betreft doet het niet onder voor Hong Kong. De een na de andere reusachtige wolkenkrabber verrijst, én razendsnel. Terwijl in Amsterdam over het opknappen en weer in de oude staat terugbrengen van de ruimte voor het Centraal Stations ruim 15 jaar werd gedaan. Met het vooruitzicht op het plein nog eens 5 jaar tegen hekken en oude containers aan te moeten kijken duurt het bouwen van een 240 meter hoge skycraper in Rotterdam niet langer dan een jaar of twee. Of die gebouwen het stadsschoon verrijken is een andere zaak maar de voortvarendheid waarmee men aan de slag gaat is indrukwekkend.

 50 km/h

 Maar zoals ik me bij een bezoekje aan Madurodam een reus voelde, ervoer ik mezelf opkijkend naar die 50-verdieping tellende gebouwen als een kaboutertje. 
Wordt er in Rotterdam in hoog tempo gebouwd, ook het verkeer op het water kent geen remmingen. Zo namen wij vanaf steiger Erasmus de Waterbus, die nu heel modern ‘Blue Amigo’ heet, naar Kapelle aan de IJssel en 15 minuten later waren we er. Geschatte gemiddelde snelheid 50 km/h. Tot twee keer toe werden we nog gepasseerd door watertaxi’s die met een snelheid van 60 kilometer per uur racen. Ook de trams lijken aanzienlijk sneller te rijden dan in de hoofdstad. 
Voor een Amsterdamse automobilist moet Rotterdam wel een eldorado zijn. De hele stad doorkruist (per fiets) kwamen wij geen enkele opbreking van het asfalt tegen, terwijl in Amsterdam vrijwel elke straat en brug in het centrum is opgebroken.

 Kroketten

 De Rotterdammer is trots op zijn rare Euromast en de fraaie Erasmusbrug maar voor mij is De Hef mijn favoriete trekpleister. De voormalige spoorbrug over de Maas die tevens de titel is van hét boek van C.B. Vaandrager, dichter van het ter zake dienende gedicht ‘De kroketten in dit restaurant zijn wat aan de kleine kant’. Een gedicht dat lange tijd in grote letters het hotel New York sierde, maar dat bij ons bezoek aan het restaurant was verwijderd. Wellicht omdat de bezoekers de tekst al te letterlijk namen. Het was bloedjeheet toen wij de stad aandeden, wat mij aanzette tot het kopen van een hoofddeksel, een originele Panamahoed, een Bigalli Expedition, made in Ecuador. Voor een spotkoopje! Hetgeen mij op een nieuwe slagzin brengt: ‘In Rotterdam vind je alles’. ‘In Rotterdam you will find everything’, ‘Dans Rotterdam vous trouverez tout’, ‘In Rotterdam finden Sie alles’. Klinkt wel ff beter.

----------

Rotterdam is verbeeld door Marcia Meerum Terwogt.
Meer informatie: marciamt72@gmail.com 



© 2022 Bram Schilperoord meer Bram Schilperoord - meer "Een omweg waard"
Vermaak en Genot > Een omweg waard
In Rotterdam Bram Schilperoord
1918VG In Rotterdam

 ‘Rotterdam: Make it Happen’ is de nieuwe slagzin waarmee de stad zich tot bedrijven richt die wellicht geïnteresseerd zijn zich daar te vestigen, en die in de plaats komt van het enigszins angstige ‘Rotterdam durft’, waarmee de stad zich lang afficheerde. Als motto vind ik ‘m maar zozo. Wél iets beter dan het onnozele ‘I Amsterdam' waarmee de hoofdstad de aandacht wil trekken.
De mooiste tot nu toe vond ik: ‘Er gaat niets boven Groningen’, waarmee niet alleen bedoeld werd dat het een topstad was maar dat er boven Groningen niets meer te zoeken was, behalve een paar duffe dorpen. Inmiddels is door het instortingsgevaar veroorzaakt door de gaswinning de slogan ‘Er ligt niets meer ónder Groningen’ beter op z’n plaats.

 Stadsschoon

 Rotterdam staat weliswaar in de hele wereld bekend als de grootste doorvoerhaven van cocaïne, wat stedenbouwkundige projecten betreft doet het niet onder voor Hong Kong. De een na de andere reusachtige wolkenkrabber verrijst, én razendsnel. Terwijl in Amsterdam over het opknappen en weer in de oude staat terugbrengen van de ruimte voor het Centraal Stations ruim 15 jaar werd gedaan. Met het vooruitzicht op het plein nog eens 5 jaar tegen hekken en oude containers aan te moeten kijken duurt het bouwen van een 240 meter hoge skycraper in Rotterdam niet langer dan een jaar of twee. Of die gebouwen het stadsschoon verrijken is een andere zaak maar de voortvarendheid waarmee men aan de slag gaat is indrukwekkend.

 50 km/h

 Maar zoals ik me bij een bezoekje aan Madurodam een reus voelde, ervoer ik mezelf opkijkend naar die 50-verdieping tellende gebouwen als een kaboutertje. 
Wordt er in Rotterdam in hoog tempo gebouwd, ook het verkeer op het water kent geen remmingen. Zo namen wij vanaf steiger Erasmus de Waterbus, die nu heel modern ‘Blue Amigo’ heet, naar Kapelle aan de IJssel en 15 minuten later waren we er. Geschatte gemiddelde snelheid 50 km/h. Tot twee keer toe werden we nog gepasseerd door watertaxi’s die met een snelheid van 60 kilometer per uur racen. Ook de trams lijken aanzienlijk sneller te rijden dan in de hoofdstad. 
Voor een Amsterdamse automobilist moet Rotterdam wel een eldorado zijn. De hele stad doorkruist (per fiets) kwamen wij geen enkele opbreking van het asfalt tegen, terwijl in Amsterdam vrijwel elke straat en brug in het centrum is opgebroken.

 Kroketten

 De Rotterdammer is trots op zijn rare Euromast en de fraaie Erasmusbrug maar voor mij is De Hef mijn favoriete trekpleister. De voormalige spoorbrug over de Maas die tevens de titel is van hét boek van C.B. Vaandrager, dichter van het ter zake dienende gedicht ‘De kroketten in dit restaurant zijn wat aan de kleine kant’. Een gedicht dat lange tijd in grote letters het hotel New York sierde, maar dat bij ons bezoek aan het restaurant was verwijderd. Wellicht omdat de bezoekers de tekst al te letterlijk namen. Het was bloedjeheet toen wij de stad aandeden, wat mij aanzette tot het kopen van een hoofddeksel, een originele Panamahoed, een Bigalli Expedition, made in Ecuador. Voor een spotkoopje! Hetgeen mij op een nieuwe slagzin brengt: ‘In Rotterdam vind je alles’. ‘In Rotterdam you will find everything’, ‘Dans Rotterdam vous trouverez tout’, ‘In Rotterdam finden Sie alles’. Klinkt wel ff beter.

----------

Rotterdam is verbeeld door Marcia Meerum Terwogt.
Meer informatie: marciamt72@gmail.com 

© 2022 Bram Schilperoord
powered by CJ2