archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 5
Jaargang 18
17 december 2020
Bezigheden > Galerie delen printen terug
Hildo Krop Museum Dik Kruithof

1805BZ Krop1Hildo Krop noemde ik vorige keer als de stadsbeeldhouwer van Amsterdam, van wie wij veel werk gezien hebben op foto’s van de openbare ruimte in onze hoofdstad. Hij is afkomstig uit Steenwijk, waar ook een Hildo Krop Museum is, dat ruimte heeft gekregen in de andere bezienswaardigheid van Steenwijk: het Museumhuis Rams Woerthe, een prachtige villa uit 1899, in de Art Nouveau stijl en eigendom van de Vereniging Hendrick de Keijser. Het huis is gebouwd voor Jan Hendrik Tromp Meesters, een van de twee zonen van een rijke houthandelaar die in 1897 de grond kocht van de gemeente en de villa liet bouwen door A.D.N. van Gendt uit Amsterdam. Grond, bouw van het huis en aanleg van het park kostten hem iets meer dan 100.000 gulden.

Je komt er door een ijzeren toegangshek, ontworpen door Karel Cramer in Jugendstil en het interieur is indrukwekkend: een monumentale hal met beschilderingen over het agrarisch bedrijf, een majestueuze eikenhouten bordestrap en een prachtige glas-in-loodvoorstelling boven het bordes van de trap.

Het museum is gehuisvest in het souterrain en heeft dus de uitstraling van de harde werker die past hij Hildo Krop. Krop is in 1884 geboren als zoon van de banketbakker van Steenwijk, moest zijn vader opvolgen maar wilde eigenlijk schilder worden. In 1906 was hij kok in Engeland en kreeg van zijn werkgever een zomercursus aangeboden van een schildersopleiding. Zijn talent werd gezien en dat bracht hem ertoe echt voor de kunst te kiezen. Hij volgde opleidingen in Amsterdam, Brussel en Parijs en ontmoette andere kunstenaars, waardoor hij ging beeldhouwen. Terug in Amsterdam nam hij een baan aan bij een meubelfabriek waar hij een goede houtsnijder werd, Van 1913 tot 1916 werkte hij in het atelier van Hendrik van der Eijnde aan het beeldhouwwerk van het Scheepvaarthuis.

Daarna kreeg hij een kleine aanstelling als beeldhouwer bij de gemeente, wat snel uitgroeide tot zijn belangrijkste werk. Uiteindelijk werd hij bij zijn veertigjarig jubileum in 1956 benoemd tot stadsbeeldhouwer. Volgens een inventarisatie van zijn kleinzoon staan1805BZ Krop2 er minstens 92 werken van hem in Amsterdam, waarvan de bekendste het grote beeld van Berlage op het Victorieplein uit 1966 zal zijn. Maar zijn meeste werk staat op of aan bruggen en gebouwen uit de Amsterdamse school, in Zuid. Ook in andere steden staan beelden van hem, bij voorbeeld Pieter Jelles Troelstra naast de Oldehove in Leeuwarden, uit 1962. Hij maakte ook de plaquette voor het monument op de Afsluitdijk en oorlogsmonumenten in Amsterdam, Den Haag, Kampen en Steenwijk, de laatste vlak bij de ingang van de villa Rams Woerthe. Naast zijn beeldhouwwerk heeft hij ontwerpen gemaakt voor meubilair, keramiek (voor de Eerste Steenwijker Kunst Aardewerk Fabriek), glas van Leerdam en smeedwerk.

De vader van Hildo Krop werd van protestant vrijdenker en van banketbakker wethouder in Steenwijk. Hildo Krop zelf trouwde met de dochter van een vooraanstaande SDAP’er. Het echtpaar had een grote bewondering voor het vroeg-communistische Rusland en geregeld gasten uit Rusland in huis. In verband met zijn werk voor de gemeente werd Krop nooit lid van de CPN, maar in het museum staat wel een mooi portret van een Spion, zoals er met duidelijke letters op staat. Later is duidelijk geworden dat ze door de BVD ervan verdacht werden contacten met Rusland te onderhouden. Voor de herdenking van het tienjarig bestaan van de Sovjetunie maakte hij een legpenning. In 1931, een jaar voordat hij een drie maanden durende reis naar Rusland onderneemt, boetseert hij een portretbuste van Lenin, die zijn leven lang op zijn werkkamer blijft staan. Voor het twintigjarige bestaan van de Sovjetunie maakt hij een beeld van een dijkwerker, dat een plaats krijgt in een park te Moskou.

Krop is herhaaldelijk de beeldhouwer met de grootste productie van ons land genoemd. Amsterdam is een soort openluchtmuseum van zijn werk, maar het museum in Steenwijk laat zien dat er nog veel meer was, kleiner maar ook mooi. De tentoonstelling over de Faun in zijn werk, die tot voorjaar 2020 stond aangekondigd, is er nog te zien.

-------
De plaatjes zijn van de schrijver


© 2020 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Galerie" -
Bezigheden > Galerie
Hildo Krop Museum Dik Kruithof
1805BZ Krop1Hildo Krop noemde ik vorige keer als de stadsbeeldhouwer van Amsterdam, van wie wij veel werk gezien hebben op foto’s van de openbare ruimte in onze hoofdstad. Hij is afkomstig uit Steenwijk, waar ook een Hildo Krop Museum is, dat ruimte heeft gekregen in de andere bezienswaardigheid van Steenwijk: het Museumhuis Rams Woerthe, een prachtige villa uit 1899, in de Art Nouveau stijl en eigendom van de Vereniging Hendrick de Keijser. Het huis is gebouwd voor Jan Hendrik Tromp Meesters, een van de twee zonen van een rijke houthandelaar die in 1897 de grond kocht van de gemeente en de villa liet bouwen door A.D.N. van Gendt uit Amsterdam. Grond, bouw van het huis en aanleg van het park kostten hem iets meer dan 100.000 gulden.

Je komt er door een ijzeren toegangshek, ontworpen door Karel Cramer in Jugendstil en het interieur is indrukwekkend: een monumentale hal met beschilderingen over het agrarisch bedrijf, een majestueuze eikenhouten bordestrap en een prachtige glas-in-loodvoorstelling boven het bordes van de trap.

Het museum is gehuisvest in het souterrain en heeft dus de uitstraling van de harde werker die past hij Hildo Krop. Krop is in 1884 geboren als zoon van de banketbakker van Steenwijk, moest zijn vader opvolgen maar wilde eigenlijk schilder worden. In 1906 was hij kok in Engeland en kreeg van zijn werkgever een zomercursus aangeboden van een schildersopleiding. Zijn talent werd gezien en dat bracht hem ertoe echt voor de kunst te kiezen. Hij volgde opleidingen in Amsterdam, Brussel en Parijs en ontmoette andere kunstenaars, waardoor hij ging beeldhouwen. Terug in Amsterdam nam hij een baan aan bij een meubelfabriek waar hij een goede houtsnijder werd, Van 1913 tot 1916 werkte hij in het atelier van Hendrik van der Eijnde aan het beeldhouwwerk van het Scheepvaarthuis.

Daarna kreeg hij een kleine aanstelling als beeldhouwer bij de gemeente, wat snel uitgroeide tot zijn belangrijkste werk. Uiteindelijk werd hij bij zijn veertigjarig jubileum in 1956 benoemd tot stadsbeeldhouwer. Volgens een inventarisatie van zijn kleinzoon staan1805BZ Krop2 er minstens 92 werken van hem in Amsterdam, waarvan de bekendste het grote beeld van Berlage op het Victorieplein uit 1966 zal zijn. Maar zijn meeste werk staat op of aan bruggen en gebouwen uit de Amsterdamse school, in Zuid. Ook in andere steden staan beelden van hem, bij voorbeeld Pieter Jelles Troelstra naast de Oldehove in Leeuwarden, uit 1962. Hij maakte ook de plaquette voor het monument op de Afsluitdijk en oorlogsmonumenten in Amsterdam, Den Haag, Kampen en Steenwijk, de laatste vlak bij de ingang van de villa Rams Woerthe. Naast zijn beeldhouwwerk heeft hij ontwerpen gemaakt voor meubilair, keramiek (voor de Eerste Steenwijker Kunst Aardewerk Fabriek), glas van Leerdam en smeedwerk.

De vader van Hildo Krop werd van protestant vrijdenker en van banketbakker wethouder in Steenwijk. Hildo Krop zelf trouwde met de dochter van een vooraanstaande SDAP’er. Het echtpaar had een grote bewondering voor het vroeg-communistische Rusland en geregeld gasten uit Rusland in huis. In verband met zijn werk voor de gemeente werd Krop nooit lid van de CPN, maar in het museum staat wel een mooi portret van een Spion, zoals er met duidelijke letters op staat. Later is duidelijk geworden dat ze door de BVD ervan verdacht werden contacten met Rusland te onderhouden. Voor de herdenking van het tienjarig bestaan van de Sovjetunie maakte hij een legpenning. In 1931, een jaar voordat hij een drie maanden durende reis naar Rusland onderneemt, boetseert hij een portretbuste van Lenin, die zijn leven lang op zijn werkkamer blijft staan. Voor het twintigjarige bestaan van de Sovjetunie maakt hij een beeld van een dijkwerker, dat een plaats krijgt in een park te Moskou.

Krop is herhaaldelijk de beeldhouwer met de grootste productie van ons land genoemd. Amsterdam is een soort openluchtmuseum van zijn werk, maar het museum in Steenwijk laat zien dat er nog veel meer was, kleiner maar ook mooi. De tentoonstelling over de Faun in zijn werk, die tot voorjaar 2020 stond aangekondigd, is er nog te zien.

-------
De plaatjes zijn van de schrijver
© 2020 Dik Kruithof
powered by CJ2