archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 5
Jaargang 18
17 december 2020
Beschouwingen > In de polder delen printen terug
Hobby wordt serieus onderzoek (2) Jack Luiten

1805BS Jollyduck1Mooie vondsten

De zoektocht naar restanten van de Jolly Duck zal nog jaren doorgaan. ‘Zodra er nieuwe aanwijzingen zijn of er is nieuw zoekmateriaal aangeschaft, maak ik een plan van aanpak. Vervolgens gaan we met een vaste groep vrijwilligers het land op of het water in. Het is iedere keer weer een verrassing wat we vinden. Op 18 oktober jl. zijn we weer geweest. Ook op die dag hebben we weer waardevolle vondsten gedaan (zie foto 1), zoals een condensator in een omhulsel van bakeliet met informatie erop over de fabrikant en voltages’, zegt Havinga trots.

Voorts laat hij nog een andere mooie vondst zien, te weten een huls van een lichtkogel. ‘Dit is de tweede die we hebben gevonden. Het is een bewijs van de verklaringen van ooggetuigen, die hebben gezien dat er groene lichtkogels uit het toestel werden geschoten. Verder zijn er weer meerdere accu-delen gevonden met daarin de serienummers.’

Een van de vrijwilligers is onlangs met een metaaldetector opnieuw gaan speuren naar hulzen van de Spitfires die de Jolly Duck op 26 februari 1945 in brand schoten. Die zoektocht leverde twaalf 20 mm hulzen en elf .50 kaliber-hulzen op. Zo komen nog steeds meer en meer onderdelen en materiaal beschikbaar, die worden opgeborgen in Maartens tuinhuis.

Er zijn uiteenlopende verhalen over de noodlanding, vertelt de Zoetermeerder. ‘Mede dankzij onze zoektochten ter plaatse en aanvullend onderzoek kunnen er zaken worden bewezen, maar ook ontkracht. Alle vondsten worden zorgvuldig schoongemaakt, gedetermineerd, gefotografeerd en opgeborgen. De onderdelen worden gebruikt voor onder meer educatie en tentoonstellingen en ook als vergelijkingsmateriaal bij andere onderzoeken naar de B24 Liberator over de hele wereld.

Nabestaanden

Bijzonder is het nauwe contact dat Havinga onderhoudt met tal van nabestaanden van bemanningsleden. ‘Ik heb al enkele keren de eer gehad om familieleden rond te mogen leiden bij de landingsplek. Dit begon met een nicht van boordschutter John Lingle, met wie ik al enig tijd correspondeerde via de mail. Ze ging een reis door Europa maken en informeerde hoe ze de plek kon vinden waar het vliegtuig in Nederland terecht was gekomen. Ik heb haar toen op die plek rondgeleid. Uiteraard heeft ze toen ook de vondsten gezien, die we tot dan toe hadden verzameld. Vorig jaar is zij speciaal overgekomen uit Amerika om een bijzondere tentoonstelling te openen over de Jolly Duck bij het Historisch Genootschap Oud Soetermeer.’

Van het een kwam het ander. Via de nicht kwam Havinga in contact met een dochter van bemanningslid John Lingle. Van haar kreeg hij enkele persoonlijke bezittingen, die John had achtergelaten op de basis in Engeland. Enkele maanden later kreeg hij bezoek van de dochter van co-piloot Ralph Casstevens. Ook zij kwam er speciaal voor over uit Amerika. Net als de anderen kreeg ze met haar gezin tekst en uitleg van Havinga over de noodlanding, het lot van de bemanning en de restanten die gevonden zijn. Met een toelichting in De Geer, waar de bommenwerper uit de lucht viel.

Van buren van staartschutter Elmer Duerr tot aan achterneefjes van de John Lingle, ze hebben allemaal intussen een bezoek gebracht aan de plek van de noodlanding op de grens van Zoeterwoude en Zoetermeer. ‘Het hoort bij mijn passie’, zegt Havinga. Via een Facebook-groep is er veel en nauw contact ontstaan met verschillende familieleden van de bemanning. ‘Ze leveren veel informatie en foto’s van de crew en ik hoop nog velen van hen te kunnen rondleiden op de plek waar hun geliefde familieleden als een waar mirakel met de schrik vrijkwamen.’

Respect

Door de website http://www.jollyduck.com/ kunnen belangstellenden veel te weten komen over de laatste vlucht van de Jolly Duck. De site is wat gedateerd, nadat Sylvan drie jaar geleden plotseling overleed. Uit piëteit en respect voor Sylvan heeft Maarten besloten om de site ongewijzigd te houden. ‘Die site blijft zoals die was. Het was zijn persoonlijke werkstuk en trots en is nu een soort eerbetoon aan hem.’ De Facebook-groep is daarentegen wel volledig up to date, compleet met de nieuwste vondsten en laatste onderzoekresultaten. In deze groep (FaceBook: B-24 jolly duck) zitten ook meerdere familieleden van de bemanning.

De laatste vlucht van de Liberator B24-H met nummer 241 (zie foto 2) werd niet voltooid en stopte een paar maanden voor de bevrijding van Nederland. Wat Havinga betreft is de zoektocht naar dat voortijdige einde nog lang niet afgelopen. Het verhaal over de Jolly Duck en zijn bemanning duurt voort.

-------
De eerste foto is van de schrijver zelf, de tweede is afkomstig van http://www.b24.net .


© 2020 Jack Luiten meer Jack Luiten - meer "In de polder" -
Beschouwingen > In de polder
Hobby wordt serieus onderzoek (2) Jack Luiten
1805BS Jollyduck1Mooie vondsten

De zoektocht naar restanten van de Jolly Duck zal nog jaren doorgaan. ‘Zodra er nieuwe aanwijzingen zijn of er is nieuw zoekmateriaal aangeschaft, maak ik een plan van aanpak. Vervolgens gaan we met een vaste groep vrijwilligers het land op of het water in. Het is iedere keer weer een verrassing wat we vinden. Op 18 oktober jl. zijn we weer geweest. Ook op die dag hebben we weer waardevolle vondsten gedaan (zie foto 1), zoals een condensator in een omhulsel van bakeliet met informatie erop over de fabrikant en voltages’, zegt Havinga trots.

Voorts laat hij nog een andere mooie vondst zien, te weten een huls van een lichtkogel. ‘Dit is de tweede die we hebben gevonden. Het is een bewijs van de verklaringen van ooggetuigen, die hebben gezien dat er groene lichtkogels uit het toestel werden geschoten. Verder zijn er weer meerdere accu-delen gevonden met daarin de serienummers.’

Een van de vrijwilligers is onlangs met een metaaldetector opnieuw gaan speuren naar hulzen van de Spitfires die de Jolly Duck op 26 februari 1945 in brand schoten. Die zoektocht leverde twaalf 20 mm hulzen en elf .50 kaliber-hulzen op. Zo komen nog steeds meer en meer onderdelen en materiaal beschikbaar, die worden opgeborgen in Maartens tuinhuis.

Er zijn uiteenlopende verhalen over de noodlanding, vertelt de Zoetermeerder. ‘Mede dankzij onze zoektochten ter plaatse en aanvullend onderzoek kunnen er zaken worden bewezen, maar ook ontkracht. Alle vondsten worden zorgvuldig schoongemaakt, gedetermineerd, gefotografeerd en opgeborgen. De onderdelen worden gebruikt voor onder meer educatie en tentoonstellingen en ook als vergelijkingsmateriaal bij andere onderzoeken naar de B24 Liberator over de hele wereld.

Nabestaanden

Bijzonder is het nauwe contact dat Havinga onderhoudt met tal van nabestaanden van bemanningsleden. ‘Ik heb al enkele keren de eer gehad om familieleden rond te mogen leiden bij de landingsplek. Dit begon met een nicht van boordschutter John Lingle, met wie ik al enig tijd correspondeerde via de mail. Ze ging een reis door Europa maken en informeerde hoe ze de plek kon vinden waar het vliegtuig in Nederland terecht was gekomen. Ik heb haar toen op die plek rondgeleid. Uiteraard heeft ze toen ook de vondsten gezien, die we tot dan toe hadden verzameld. Vorig jaar is zij speciaal overgekomen uit Amerika om een bijzondere tentoonstelling te openen over de Jolly Duck bij het Historisch Genootschap Oud Soetermeer.’

Van het een kwam het ander. Via de nicht kwam Havinga in contact met een dochter van bemanningslid John Lingle. Van haar kreeg hij enkele persoonlijke bezittingen, die John had achtergelaten op de basis in Engeland. Enkele maanden later kreeg hij bezoek van de dochter van co-piloot Ralph Casstevens. Ook zij kwam er speciaal voor over uit Amerika. Net als de anderen kreeg ze met haar gezin tekst en uitleg van Havinga over de noodlanding, het lot van de bemanning en de restanten die gevonden zijn. Met een toelichting in De Geer, waar de bommenwerper uit de lucht viel.

Van buren van staartschutter Elmer Duerr tot aan achterneefjes van de John Lingle, ze hebben allemaal intussen een bezoek gebracht aan de plek van de noodlanding op de grens van Zoeterwoude en Zoetermeer. ‘Het hoort bij mijn passie’, zegt Havinga. Via een Facebook-groep is er veel en nauw contact ontstaan met verschillende familieleden van de bemanning. ‘Ze leveren veel informatie en foto’s van de crew en ik hoop nog velen van hen te kunnen rondleiden op de plek waar hun geliefde familieleden als een waar mirakel met de schrik vrijkwamen.’

Respect

Door de website http://www.jollyduck.com/ kunnen belangstellenden veel te weten komen over de laatste vlucht van de Jolly Duck. De site is wat gedateerd, nadat Sylvan drie jaar geleden plotseling overleed. Uit piëteit en respect voor Sylvan heeft Maarten besloten om de site ongewijzigd te houden. ‘Die site blijft zoals die was. Het was zijn persoonlijke werkstuk en trots en is nu een soort eerbetoon aan hem.’ De Facebook-groep is daarentegen wel volledig up to date, compleet met de nieuwste vondsten en laatste onderzoekresultaten. In deze groep (FaceBook: B-24 jolly duck) zitten ook meerdere familieleden van de bemanning.

De laatste vlucht van de Liberator B24-H met nummer 241 (zie foto 2) werd niet voltooid en stopte een paar maanden voor de bevrijding van Nederland. Wat Havinga betreft is de zoektocht naar dat voortijdige einde nog lang niet afgelopen. Het verhaal over de Jolly Duck en zijn bemanning duurt voort.

-------
De eerste foto is van de schrijver zelf, de tweede is afkomstig van http://www.b24.net .
© 2020 Jack Luiten
powered by CJ2