![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() Nummer 18 Jaargang 17 3 september 2020 |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Vermaak en Genot > Een omweg waard | ||||
Koele Wateren in het Hannemahuis | Dik Kruithof | |||
![]() Er zijn ook prachtige riviergezichten uit de Gouden eeuw. Van Salomon van Ruysdael, neef van de bekender geworden Jacob, een geweldig Riviergezicht bij Deventer uit 1645. Met een herkenbare Lebuïniskerk op de achtergrond aan de linkerkant en een door de zon beschenen dorpskerk aan de rechterkant. Bootjes die reizigers overzetten en een boom die zo ongelooflijk precies geschilderd is dat je de blaadjes bijna kunt tellen op een uitvergrote foto. Een anoniem schilderij uit 1660, van een landschap met overtoom, heeft bijna dezelfde nauwkeurigheid in alle details en toont aan hoe breed de collectie van het Rijksmuseum is. Er zijn ook drie strandschilderijen van Jacob Maris waar echte onderwerpen de hoofdrol spelen: een bomschuit op het Scheveningse strand of het strand bij avond met een schelpenvisser die zijn vak uitoefent: ‘Met krachtige ![]() De jong gestorven Wijnand Nuijen, die op het titelbordje ‘een van de meest zuivere Romantische schilders uit de 19e eeuw’ wordt genoemd, maakte van vissersschepen op het strand met vissers en vrouwen die de vangst sorteren een prachtig geheel, met Rembrandteske verlichting van alle kanten. Een dorpsgebeuren waarop zelfs een groot wit paard met ruiter en een kind staan te wachten tot het werk gedaan is. Voor mij een verrassing deze schilder, die in zijn tijd al veel bewonderaars had. Zo kocht Koning Willem II zes schilderijen van hem waarvan vijf bij zijn leven. Het landschap, al of niet met waterplas, komt vooral van negentiende-eeuwse schilders als Willem Roelofsz, Paul Gabriel en Anton Mauve. Roelofs schilderde ’t Gein bij Abcoude met een houten watermolen en een plas bij Loosdrecht. Van Gabriel hangt er een molen aan de plas en van Mauve de Trekvaart met houten trekschip. Zelfs de combinatie van mens en zee wordt gelegd in de Jonge vrouw, uitkijkend over de zee, van Isaac Israëls (waarbij het duidelijk meer om het elegante schildersmodel gaat dan om het gevaar dat de zee kan betekenen) en in een mooi 'ten voeten uit' portret van een schelpenvisser, van Jan Toorop. Een mooie tentoonstelling, te zien in het Hannemahuis in Harlingen tot 26 oktober. ------ De plaatjes zijn van de schrijver zelf |
||||
© 2020 Dik Kruithof | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
powered by CJ2 |