archiefvorig nr.lopend nr. |
||||
Nummer 16 Jaargang 17 18 juni 2020 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Bezigheden > Galerie | ||||
Erik Mol, niet alleen graficus | Dik Kruithof | |||
‘Beeldend werk is net als het maken van muziek. De vorm is de melodie. De kleur is de klank. Het materiaal de instrumenten. Zodra er tekst bij komt, of in dit geval een figuratieve voorstelling, gaat de aandacht vooral daar heen. In de abstractie is het de opgave om zonder die herkenbaarheid van een voorstelling toch een boeiend, aangenaam of spannend beeld voor de toeschouwer te creëren.’ Zo schrijft Erik Mol zelf over zijn, vooral grafische, werk, dat tot 7 juni in de kunstruimte H47 in Leeuwarden te zien was. H47 (Haniasteeg 47) is de expositieruimte van het Grafisch Atelier Friesland, een werkplaats voor beeldend kunstenaars en andere liefhebbers van druktechnieken, die er gebruik kunnen maken van apparatuur en materiaal. Het grafisch atelier beschikt over ets- en litho-persen, zeefdrukapparatuur en bijbehorende materialen zoals lithostenen, zeefdrukramen, inkten en papier. Mol is er zelf anderhalve dag per week aanwezig als werkplaats-assistent. Zijn vader Joop was zijn eerste leermeester, later volgde hij veel cursussen en grafische opleidingen. Zijn werk is een zoeken naar harmonie in de chaos van de vormgeving. In deze tentoonstelling, ingericht ter gelegenheid van zijn 65e verjaardag in maart van dit jaar, zijn sporen van de chaos uit vroegere jaren terug te vinden, maar is vooral het streven naar harmonie in zijn laatste werk heel duidelijk. En dat komt vaak naar voren in de eenvoud van sterke vormen en kleine stappen in verschuivingen. Zo is er een afdruk van een raster, of hekwerk, te zien in een enkele drukgang, maar ook in meerdere minimaal verschoven drukken en zelfs in twee kleuren. Als kijker mag je zelf beoordelen wat je de meest geslaagde variant vindt en ontdek je dus iets van jezelf. Fascinerend. De tentoonstelling kun je ook zien als een grote installatie, de vloer was belegd met linoleum drukplaten, de linosnedes waarmee de afdrukken worden gemaakt. Aan de wanden de producten op papier en in de grootste ruimte een installatie opgebouwd uit verscheurde tekeningen van een collega die haar atelier ontruimde. De installatie heet wolken en het zijn dus wolken van papier. ---------- Gechaost Op zoek naar de grenzen tussen orde en chaos De linosnede als middel om chemische patronen te herhalen waardoor vormen van orde ontstaan De linosnede als middel om ordelijke patronen te herhalen om ze te laten opgaan in chaos. De linosnede als linoslede. En uit verscheurde mis- en proefdrukken ontstaan nieuwe vormen Mol is behalve beeldend kunstenaar ook dichter en op de tentoonstelling hangt nog een gedicht van hem, speelser, dat aangeeft waar het om gaat. of orde of chaos kijken en vertellen wat er wordt gezien en dan dromen en praten over wat nooit komt en net nog geweest is steeds nieuwe flarden van snippers van gedachten over beelden die veranderen van orde naar chaos van chaos naar orde niet wetend waar de chaos overgaat in orde of andersom de orde wordt gechaost --------- Voor gebruik van de plaatjes heeft de schrijver toestemming gekregen. |
||||
© 2020 Dik Kruithof | ||||
powered by CJ2 |