archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 2
Jaargang 14
27 oktober 2016
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Kuifje alweer vernieuwd?! Peter Schröder

1402VG KuifjeNieuws: Tentoonstelling Hergé in het Grand Palais (28 september 2016 t/m 15 januari 2017). Gevolg: zijn marktwaarde stijgt en er verschijnt een nieuw kleurenalbum met de Avonturen van Kuifje in het land van de Sovjets. Het bedrijf van de erven Hergé (Moulinsart) heeft het maar wat druk met het uitbaten van erfrecht en auteursrecht; zeg maar de zegeningen van het intellectueel eigendom.

Exposition Hergé
Wereldberoemde kunstenaars kunnen hun wereldroem afmeten aan mijlpalen waaraan een groot publiek en of een uitzonderlijk prestige verbonden is. Bob Dylan kreeg zojuist de Nobelprijs voor Literatuur, The Beatles kregen een MBE van de Britse koningin en Kuifje en zijn schepper Hergé worden nu tentoongesteld in de Galeries Nationales du Grand Palais des Champs Elysées in Parijs (en Elvis Presley steeg op naar de hemel en werd God).

Het Grand Palais is het prachtige paviljoen van glas, overeind gehouden door een ijzeren structuur, dat werd gebouwd voor de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1900. De minister van Cultuur André Malraux wilde in de jaren 60 een nieuw groot Cultuurpaleis neerzetten en vroeg het genie Le Corbusier om advies. Le Corbusier maakte een plan waarin het Grand Palais werd gesloopt en vervangen door een betonnen griezel – alleen door het overlijden van de geniale architect ging het duivelse plan niet door. Sinds een opknapbeurt (ik ben er nog geweest op een tentoonstelling van trompe l’oeil schilderijen, toen verroeste bouten uit het dak naar beneden vielen) is het Palais nu de hoofdzetel van de Franse kunstmusea en vinden er tentoonstellingen plaats van topkunstenaars.

Marktwaarde
Als we afgaan op een stuk in Le Monde van 30 september 2016, betekent zo’n tentoonstelling in het Grand Palais dat Hergé is opgestegen naar het cultureel Heiligste der Heiligen. Dat Hergé’s kunstenaarschap nu ook door vorsten, ministers en andere officials en Het Grote Publiek wordt erkend en dat de marktwaarde van originele tekeningen, oude drukken en Kuifje-parafernalia nog sneller stijgt.
Op die redenering van Le Monde valt overigens wel wat af te dingen. Hergé kreeg immers al eerder een eigen museum in het Belgische Louvain la Neuve en bovendien niet alles dat in het Grand Palais tentoon wordt gesteld is van topniveau. Zo was er al eens een tentoonstelling van het veel geringere striptekentalent Hugo Pratt. Maar goed, nu kunnen dus ook de minder belezen mensen en degenen die de film van kanon Spielberg hebben gemist merken dat Hergé een Kunstenaar is.

Wat is er te zien?
Wat origineel tekenwerk betreft ongeveer de volledige inhoud van het Musée Tintin in Louvain-la-Neuve. Indrukwekkend, maar oud nieuws. Er is ook oorspronkelijk werk te zien van Hergé-voorbeeldtekenaars als de Fransen Benjamin Rabier (Gédéon de Eend en ook La Vache Qui Rit), Alain Saint-Ogan (Trac et Boum, Zig et Puce) en de Amerikaan George Mc.Manus (Bringing Up Father). Tja, worden we daar nu echt wijzer van? Oorspronkelijk werk van tekenaars is vooral leuk als het er heel anders uitziet dan wat er werd gepubliceerd, maar als een latere herdruk nauwelijks verschilt van een echte tekening in O.I. inkt, dan komen we terecht in de grillige wereld van de kunstverzamelaars.

Verzamelaars die nog niet beseften dat ook summiere tekeningetjes van Hergé alleen nog te vinden zijn in collecties van zeer bemiddelde mensen zijn nu gewaarschuwd. Voor Kuifje liefhebbers hier geen sensatie.

Het uitbaten van de erfenis
De erven Hergé en hun goed lopende bedrijf Moulinsart (vermogen in 2010 al 7 miljoen Euro) spinnen er natuurlijk wel garen bij door het vangen van royalty’s uit de verkoop van secundaire Kuifje publicaties, speelgoed autootjes en andere modellen uit de albums. Ook uitgeverij Casterman zal er weer aan gaan verdienen (Het leeuwendeel van de Kuifje albums werd postuum verkocht). Vooral omdat de nalatenschap van Hergé verder wordt uitgemolken met de uitgave van het  primitieve eerste Kuifje album (oorspronkelijk in zwart/wit, De Avonturen van Kuifje in het land van de Sovjets. Zeker, Oud, maar nu Geheel Vernieuwd, want In Kleur!!

Wordt vervolgd (in De Leunstoel)

-----
Het plaatje komt uit de collectie van Peter Schröder


© 2016 Peter Schröder meer Peter Schröder - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Kuifje alweer vernieuwd?! Peter Schröder
1402VG KuifjeNieuws: Tentoonstelling Hergé in het Grand Palais (28 september 2016 t/m 15 januari 2017). Gevolg: zijn marktwaarde stijgt en er verschijnt een nieuw kleurenalbum met de Avonturen van Kuifje in het land van de Sovjets. Het bedrijf van de erven Hergé (Moulinsart) heeft het maar wat druk met het uitbaten van erfrecht en auteursrecht; zeg maar de zegeningen van het intellectueel eigendom.

Exposition Hergé
Wereldberoemde kunstenaars kunnen hun wereldroem afmeten aan mijlpalen waaraan een groot publiek en of een uitzonderlijk prestige verbonden is. Bob Dylan kreeg zojuist de Nobelprijs voor Literatuur, The Beatles kregen een MBE van de Britse koningin en Kuifje en zijn schepper Hergé worden nu tentoongesteld in de Galeries Nationales du Grand Palais des Champs Elysées in Parijs (en Elvis Presley steeg op naar de hemel en werd God).

Het Grand Palais is het prachtige paviljoen van glas, overeind gehouden door een ijzeren structuur, dat werd gebouwd voor de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1900. De minister van Cultuur André Malraux wilde in de jaren 60 een nieuw groot Cultuurpaleis neerzetten en vroeg het genie Le Corbusier om advies. Le Corbusier maakte een plan waarin het Grand Palais werd gesloopt en vervangen door een betonnen griezel – alleen door het overlijden van de geniale architect ging het duivelse plan niet door. Sinds een opknapbeurt (ik ben er nog geweest op een tentoonstelling van trompe l’oeil schilderijen, toen verroeste bouten uit het dak naar beneden vielen) is het Palais nu de hoofdzetel van de Franse kunstmusea en vinden er tentoonstellingen plaats van topkunstenaars.

Marktwaarde
Als we afgaan op een stuk in Le Monde van 30 september 2016, betekent zo’n tentoonstelling in het Grand Palais dat Hergé is opgestegen naar het cultureel Heiligste der Heiligen. Dat Hergé’s kunstenaarschap nu ook door vorsten, ministers en andere officials en Het Grote Publiek wordt erkend en dat de marktwaarde van originele tekeningen, oude drukken en Kuifje-parafernalia nog sneller stijgt.
Op die redenering van Le Monde valt overigens wel wat af te dingen. Hergé kreeg immers al eerder een eigen museum in het Belgische Louvain la Neuve en bovendien niet alles dat in het Grand Palais tentoon wordt gesteld is van topniveau. Zo was er al eens een tentoonstelling van het veel geringere striptekentalent Hugo Pratt. Maar goed, nu kunnen dus ook de minder belezen mensen en degenen die de film van kanon Spielberg hebben gemist merken dat Hergé een Kunstenaar is.

Wat is er te zien?
Wat origineel tekenwerk betreft ongeveer de volledige inhoud van het Musée Tintin in Louvain-la-Neuve. Indrukwekkend, maar oud nieuws. Er is ook oorspronkelijk werk te zien van Hergé-voorbeeldtekenaars als de Fransen Benjamin Rabier (Gédéon de Eend en ook La Vache Qui Rit), Alain Saint-Ogan (Trac et Boum, Zig et Puce) en de Amerikaan George Mc.Manus (Bringing Up Father). Tja, worden we daar nu echt wijzer van? Oorspronkelijk werk van tekenaars is vooral leuk als het er heel anders uitziet dan wat er werd gepubliceerd, maar als een latere herdruk nauwelijks verschilt van een echte tekening in O.I. inkt, dan komen we terecht in de grillige wereld van de kunstverzamelaars.

Verzamelaars die nog niet beseften dat ook summiere tekeningetjes van Hergé alleen nog te vinden zijn in collecties van zeer bemiddelde mensen zijn nu gewaarschuwd. Voor Kuifje liefhebbers hier geen sensatie.

Het uitbaten van de erfenis
De erven Hergé en hun goed lopende bedrijf Moulinsart (vermogen in 2010 al 7 miljoen Euro) spinnen er natuurlijk wel garen bij door het vangen van royalty’s uit de verkoop van secundaire Kuifje publicaties, speelgoed autootjes en andere modellen uit de albums. Ook uitgeverij Casterman zal er weer aan gaan verdienen (Het leeuwendeel van de Kuifje albums werd postuum verkocht). Vooral omdat de nalatenschap van Hergé verder wordt uitgemolken met de uitgave van het  primitieve eerste Kuifje album (oorspronkelijk in zwart/wit, De Avonturen van Kuifje in het land van de Sovjets. Zeker, Oud, maar nu Geheel Vernieuwd, want In Kleur!!

Wordt vervolgd (in De Leunstoel)

-----
Het plaatje komt uit de collectie van Peter Schröder
© 2016 Peter Schröder
powered by CJ2