archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 17
Jaargang 13
7 juli 2016
Vermaak en Genot > Luister! delen printen terug
Wat nog zou kunnen komen Henk Klaren

1317VG FOOTMDit stukje maakt deel uit van het laatste nummer van deze jaargang, al weer de dertiende! Ik moet in al die tijd meer dan 250 stukjes over muziek geschreven hebben en nog een paar andere. Dat zijn achter elkaar geplakt diverse boeken, nou ja: ééntje. Maar dat is eigenlijk net zo’n onzinopmerking als: als je (nader invullen wat) allemaal achter elkaar legt is dat x maal de afstand van hier tot de maan offe … idem zoveel keer de omtrek van de aarde. Slaat allemaal nergens op, want je legt die dingen nu eenmaal nooit achter elkaar; want daar zijn ze niet voor.

Maar enfin (als u mij toestaat) je zou zo zeggen dat na 250 stukjes de pijp wel ongeveer leeg is; een ernstige vergissing. In één aflevering van muziekblad OOR, of vergelijkbare papieren periodieken, staan al even veel of misschien zelfs méér stukjes over muziek. OK, OK van meerdere schrijvers en een aantal van die lui doet het voor zijn of haar brood en is dus vijf dagen per week acht uur per dag aan het tikken. En ik kan u vertellen: dat tikt aan! Ik wil dat trouwens allemaal niet weten en dan ben ik nog wel een liefhebber. Van het overgrote deel van die muzikanten en bandjes heb ik nooit gehoord. En daar hoor je trouwens verder ook nooit meer wat van. Net zoals dat gaat met al die ‘fantastische’ nieuwe bandjes bij DWDD.

Ik voel mij meer thuis bij The Friends of Old Time Music. Heb ik over dat gezelschap al eens geschreven? Zo niet, dan gaat dat in de volgende jaargang wellicht gebeuren. Want inspiratie voor nieuwe stukjes is er genoeg.
De laatste twee albums van Mary Chapin Carpenter bijvoorbeeld zijn heel aangenaam. En aan onze eigen Waylon moet ik geloof ik ook nog eens aandacht besteden. Hij is écht goed. Ik heb bijna de neiging om vaker naar RTL Late Night te kijken en zoek nog steeds naar die opname met Emmylou Harris en Dolly Parton.
En dan heb je nog Merle Haggard. Ik weet het: hij is dood, maar hij heeft een interessant leven gehad, zowel muzikaal als anderszins.

Verder hoorde ik laatst in de auto van onze hoofdredacteur een album van ene Joe Henry. Pràchtig, ik heb het inmiddels verworven. Nog nooit van hem gehoord en hij is nog wel getrouwd met de zus van Madonna.
Bij een feestelijke gelegenheid ten bote van Willem Minderhout werd ik gewezen op de samenwerking tussen Tom Waits en John Hammond. Ik heb het materiaal gezocht en gevonden en was best onder de indruk. Alweer een stukkie.

Tenslotte heb ik onlangs in dit magazine beloofd terug te komen op Jimmy Webb, de langharige vriend van Glen Campbell. Dat ‘langharige’ lijkt hier niet zo relevant maar is het wel een beetje. Toen Glen en Jimmy elkaar voor het eerst ontmoetten was het eerste wat G. tegen J. zei: ‘Why don’t you get a haircut’. Ja, ik vond Campbell altijd al zo’n schoongewassen type.

Kortom: materiaal genoeg voor het begin van de volgende jaargang van de onvolprezen Leunstoel. Maar misschien wordt het allemaal nog heel anders.

-------------
De tekening is van Elène Klaren


© 2016 Henk Klaren meer Henk Klaren - meer "Luister!" -
Vermaak en Genot > Luister!
Wat nog zou kunnen komen Henk Klaren
1317VG FOOTMDit stukje maakt deel uit van het laatste nummer van deze jaargang, al weer de dertiende! Ik moet in al die tijd meer dan 250 stukjes over muziek geschreven hebben en nog een paar andere. Dat zijn achter elkaar geplakt diverse boeken, nou ja: ééntje. Maar dat is eigenlijk net zo’n onzinopmerking als: als je (nader invullen wat) allemaal achter elkaar legt is dat x maal de afstand van hier tot de maan offe … idem zoveel keer de omtrek van de aarde. Slaat allemaal nergens op, want je legt die dingen nu eenmaal nooit achter elkaar; want daar zijn ze niet voor.

Maar enfin (als u mij toestaat) je zou zo zeggen dat na 250 stukjes de pijp wel ongeveer leeg is; een ernstige vergissing. In één aflevering van muziekblad OOR, of vergelijkbare papieren periodieken, staan al even veel of misschien zelfs méér stukjes over muziek. OK, OK van meerdere schrijvers en een aantal van die lui doet het voor zijn of haar brood en is dus vijf dagen per week acht uur per dag aan het tikken. En ik kan u vertellen: dat tikt aan! Ik wil dat trouwens allemaal niet weten en dan ben ik nog wel een liefhebber. Van het overgrote deel van die muzikanten en bandjes heb ik nooit gehoord. En daar hoor je trouwens verder ook nooit meer wat van. Net zoals dat gaat met al die ‘fantastische’ nieuwe bandjes bij DWDD.

Ik voel mij meer thuis bij The Friends of Old Time Music. Heb ik over dat gezelschap al eens geschreven? Zo niet, dan gaat dat in de volgende jaargang wellicht gebeuren. Want inspiratie voor nieuwe stukjes is er genoeg.
De laatste twee albums van Mary Chapin Carpenter bijvoorbeeld zijn heel aangenaam. En aan onze eigen Waylon moet ik geloof ik ook nog eens aandacht besteden. Hij is écht goed. Ik heb bijna de neiging om vaker naar RTL Late Night te kijken en zoek nog steeds naar die opname met Emmylou Harris en Dolly Parton.
En dan heb je nog Merle Haggard. Ik weet het: hij is dood, maar hij heeft een interessant leven gehad, zowel muzikaal als anderszins.

Verder hoorde ik laatst in de auto van onze hoofdredacteur een album van ene Joe Henry. Pràchtig, ik heb het inmiddels verworven. Nog nooit van hem gehoord en hij is nog wel getrouwd met de zus van Madonna.
Bij een feestelijke gelegenheid ten bote van Willem Minderhout werd ik gewezen op de samenwerking tussen Tom Waits en John Hammond. Ik heb het materiaal gezocht en gevonden en was best onder de indruk. Alweer een stukkie.

Tenslotte heb ik onlangs in dit magazine beloofd terug te komen op Jimmy Webb, de langharige vriend van Glen Campbell. Dat ‘langharige’ lijkt hier niet zo relevant maar is het wel een beetje. Toen Glen en Jimmy elkaar voor het eerst ontmoetten was het eerste wat G. tegen J. zei: ‘Why don’t you get a haircut’. Ja, ik vond Campbell altijd al zo’n schoongewassen type.

Kortom: materiaal genoeg voor het begin van de volgende jaargang van de onvolprezen Leunstoel. Maar misschien wordt het allemaal nog heel anders.

-------------
De tekening is van Elène Klaren
© 2016 Henk Klaren
powered by CJ2