archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 16
Jaargang 13
23 juni 2016
Bezigheden > In de tuin delen printen terug
De Libanon-ceder * Hannah Smeets

1316BZ Ceders1De foto's zijn gemaakt door Loek Raemakers.
De schrijfster schreef het volgende voorwoord voor het boek dat ervan werd gemaakt.
-----------------

2000 jaar voor onze tijdrekening was de Libanon-ceder al een bekende boom voor bewoners van het gebied tussen de Eufraat en de Tigris, ongeveer waar nu Irak en Libanon liggen. Niet alleen was het een bekende boom, het was zelfs een heilige boom.
Dit weten wij uit kleitabletten die ons het verhaal van koning Gilgamesj van Uruk vertellen, het eerst-bekende literaire werk ter wereld. In dit verhaal gaat Gilgamesj met zijn vriend Enkidu naar het 'verre, sprookjesachtig-griezelige Cederwoud' om de heilige ceders te gaan kappen en zo roem te verwerven, want de grote goden hebben de wachter Humbaba aangesteld om het woud te bewaken en deze moet eerst verslagen worden. Dat lukt de helden natuurlijk, maar Enkidu moet het met de dood bekopen.

Ook in de Thora (Joodse bijbel), die in hetzelfde gebied ontstaan is, komt de Libanon-ceder veelvuldig voor als de meest indrukwekkende boom die door Jahweh in lofzangen geprezen wordt. De ceder staat hier symbool voor macht en waardigheid, dapperheid, glorie, schoonheid en vruchtbaarheid. Het Hebreeuwse woord voor ceder, afgeleid uit een Arabisch dialect is Erez en betekent 'de machtige', niet te verwarren met Eretz, dat aarde, of aardmoeder betekent. In sommige ceder-mythologieën van voor de bijbel was de Libanon-ceder de bemiddelaar tussen de goden en de aardmoeder. Eind 17e eeuw is de Libanon-ceder in Europa aangeplant in tuinen en parken en er zijn in het West-Europese laagland nog veel oude exemplaren te vinden.

Het voor u liggende1316BZ Ceders2 boek is niet geschreven door een dendroloog. Toch vindt u hier een grote kennis van de ceder en een niet-alledaagse kijk op deze boom en zijn omgeving.

Loek Raemakers kijkt, observeert, legt vast en schrijft met de blik van een fotograaf. Hij zoemt in op veel aspecten van de boom en biedt ons verrassende perspectieven. Zo bekijkt hij de boom 'als  model', waar je een portret van kan maken, 'de bezoekers' – mens én dier van de boom, zijn vorm en de relatie met zijn 'gebouwde' – 'niet-gegroeide' omgeving, het 'spreken' van de boom en zijn 'blinde' kennis van zijn biotoop.

Dat maakt dit boek tot een uniek beeld-en-verhaal, zoals ook elke ceder een unieke boom is, als men goed kijkt. Goed kijken kunt u bijna spelenderwijs leren van dit boek.

--------------------
Bij het Gemeentemuseum van Den Haag, of eigenlijk voor de entree van het GEM ernaast, probeerde iemand mij ‘een heel bijzonder fotoboek’ te verkopen. Dat was Loek Raemakers, die de foto’s maakte waar dit verhaaltje op geïnspireerd is. Na mijn aanvankelijk afwerende reactie begon ik ‘second thoughts’ te krijgen. Misschien diende zich hier wel een nieuwe medewerker van De Leunstoel aan!

Afijn, met het eerste resultaat hebt U net kennisgemaakt. Het fotoboek in kwestie heet ‘De boom een verademing’. De Verademing is een verwijzing naar een in Den Haag fameus stadsherstelproject, waar de foto’s zijn gemaakt. De tekst is het voorwoord van het boek. In zekere zin ook een beeldverhaal!
Bent U geïnteresseerd? Dan kunt U het beste op een zaterdagmiddag (als het niet regent!) bij het GEM langs gaan. Het boek kost € 15,-. (FH)


© 2016 Hannah Smeets meer Hannah Smeets - meer "In de tuin"
Bezigheden > In de tuin
De Libanon-ceder * Hannah Smeets
1316BZ Ceders1De foto's zijn gemaakt door Loek Raemakers.
De schrijfster schreef het volgende voorwoord voor het boek dat ervan werd gemaakt.
-----------------

2000 jaar voor onze tijdrekening was de Libanon-ceder al een bekende boom voor bewoners van het gebied tussen de Eufraat en de Tigris, ongeveer waar nu Irak en Libanon liggen. Niet alleen was het een bekende boom, het was zelfs een heilige boom.
Dit weten wij uit kleitabletten die ons het verhaal van koning Gilgamesj van Uruk vertellen, het eerst-bekende literaire werk ter wereld. In dit verhaal gaat Gilgamesj met zijn vriend Enkidu naar het 'verre, sprookjesachtig-griezelige Cederwoud' om de heilige ceders te gaan kappen en zo roem te verwerven, want de grote goden hebben de wachter Humbaba aangesteld om het woud te bewaken en deze moet eerst verslagen worden. Dat lukt de helden natuurlijk, maar Enkidu moet het met de dood bekopen.

Ook in de Thora (Joodse bijbel), die in hetzelfde gebied ontstaan is, komt de Libanon-ceder veelvuldig voor als de meest indrukwekkende boom die door Jahweh in lofzangen geprezen wordt. De ceder staat hier symbool voor macht en waardigheid, dapperheid, glorie, schoonheid en vruchtbaarheid. Het Hebreeuwse woord voor ceder, afgeleid uit een Arabisch dialect is Erez en betekent 'de machtige', niet te verwarren met Eretz, dat aarde, of aardmoeder betekent. In sommige ceder-mythologieën van voor de bijbel was de Libanon-ceder de bemiddelaar tussen de goden en de aardmoeder. Eind 17e eeuw is de Libanon-ceder in Europa aangeplant in tuinen en parken en er zijn in het West-Europese laagland nog veel oude exemplaren te vinden.

Het voor u liggende1316BZ Ceders2 boek is niet geschreven door een dendroloog. Toch vindt u hier een grote kennis van de ceder en een niet-alledaagse kijk op deze boom en zijn omgeving.

Loek Raemakers kijkt, observeert, legt vast en schrijft met de blik van een fotograaf. Hij zoemt in op veel aspecten van de boom en biedt ons verrassende perspectieven. Zo bekijkt hij de boom 'als  model', waar je een portret van kan maken, 'de bezoekers' – mens én dier van de boom, zijn vorm en de relatie met zijn 'gebouwde' – 'niet-gegroeide' omgeving, het 'spreken' van de boom en zijn 'blinde' kennis van zijn biotoop.

Dat maakt dit boek tot een uniek beeld-en-verhaal, zoals ook elke ceder een unieke boom is, als men goed kijkt. Goed kijken kunt u bijna spelenderwijs leren van dit boek.

--------------------
Bij het Gemeentemuseum van Den Haag, of eigenlijk voor de entree van het GEM ernaast, probeerde iemand mij ‘een heel bijzonder fotoboek’ te verkopen. Dat was Loek Raemakers, die de foto’s maakte waar dit verhaaltje op geïnspireerd is. Na mijn aanvankelijk afwerende reactie begon ik ‘second thoughts’ te krijgen. Misschien diende zich hier wel een nieuwe medewerker van De Leunstoel aan!

Afijn, met het eerste resultaat hebt U net kennisgemaakt. Het fotoboek in kwestie heet ‘De boom een verademing’. De Verademing is een verwijzing naar een in Den Haag fameus stadsherstelproject, waar de foto’s zijn gemaakt. De tekst is het voorwoord van het boek. In zekere zin ook een beeldverhaal!
Bent U geïnteresseerd? Dan kunt U het beste op een zaterdagmiddag (als het niet regent!) bij het GEM langs gaan. Het boek kost € 15,-. (FH)
© 2016 Hannah Smeets
powered by CJ2