archiefvorig nr.lopend nr. |
||||
Nummer 13 Jaargang 12 23 april 2015 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden | ||||
Wereldwonderen in Parijs | Peter Schröder | |||
In deze rubriek laat ik postkaarten zien die al wat langer geleden werden gemaakt en verstuurd. Omdat het door de bank genomen gaat over perioden waarin de welvaart op een lager peil stond en er gemiddeld wat soberder werd geleefd, is de titel ‘Beelden uit Soberder Tijden’. Zoals al eerder gezegd kon het er toen op sommige terreinen aanzienlijk minder sober aan toe gaan dan nu. Meestal leidden de rijke mensen toen een minder sober leven en leefden de arme mensen nog veel soberder. Die vermaledijde inkomenskloof! Maar soms kunnen de algemene karakteristieken van een periode, laten we zeggen: los van de arme en rijke mensen, getuigen van een grote weelderige uitbundigheid. Zo’n tijdvak was het Fin de Siècle van de 19e eeuw. Een prachtig overzicht van de weelderige Kunst en Cultuur en Technische hoogstandjes werd toen samengebracht op de (5e) Wereldtentoonstelling in Parijs van 1900. Op een terrein van 1,12 km in het vierkant lieten 76.000 exposanten zien wat voor moois en knaps ze in de afgelopen eeuw tot stand hadden gebracht. Metro en Michelingids Alle belangrijke landen toonden hun prestaties: de eerste geluidsfilms konden worden bewonderd, de eerste Metrolijn van Parijs ging rijden, de eerste Dieselmotor stond te draaien (en te stinken), roltrappen rolden en het rollende trottoir (mind your step) schoof voetgangers door de tentoonstelling. En last but not least: De eerste Rode Michelingids werd ten doop gehouden. De Art Nouveau werd indringend gepresenteerd, het heelal kon worden bekeken door een enorme Refractor Telescoop. Een mer à boire en woorden schieten tekort om het beschrijven. De bezoekers stuurden postkaarten naar huis en daar waren hele mooie bij; hier zullen we prachtige kleurenkaarten laten zien die met een gevoelig puntraster zijn gedrukt. Kijk eens thuis, wat een moois hier in Parijs is neergezet! Een Focus is nodig en we zullen ons richten op de prachtige gebouwen die er werden geconstrueerd om bezoekers en prestaties met elkaar in contact te brengen. Laten de plaatjes hier ook vooral de boodschap overbrengen, het gepraat is deze keer wat minder. Vreselijke Tsaar Tussen, ruwweg, de Place de la Concorde en de Ecole Militaire, werd het tentoonstellingsterrein bebouwd met reuzenpaviljoens en om de Seine te kunnen passeren werd de Pont Alexandre III gebouwd (genoemd naar de voorlaatste Russische Tsaar, vorst van een reactionair schrikbewind die goed was met Frankrijk). Een prachtbrug die de bezoekers bracht bij twee paleizen, het Grand Palais en het Petit Palais. Beide stijlvolle paleizen zijn net als de brug blijven bestaan en zijn de hedendaagse toerist bekend van de mooie kunsttentoonstellingen. Meer dan 100 jaar oud, maar mooi en behoorlijk degelijk. In 2000, er was een tentoonstelling van ‘Trompe l’oeils’ vielen er bouten uit de glazen overspanning en toen volgde een grondige reparatie; het is nu weer volkomen veilig. Voor de tentoonstelling werd ook het Gare d’Orsay bebouwd (waarin nu het Musée d’Orsay). Om nog even iets te laten zien van de Actie is er nog deze schitterende kaart van het het Palais d’Electricité, met op de voorgrond het Chateau d’Eau (waterleiding). Het paleis vertoonde elektromotoren en duizenden gloeilampen, maar het sprookjesachtig aanzien werd versterkt door een zonnegodin. Genoeg gepraat, het prentenmedium (klikken en doorklikken hoor!) vertelt het beter. ---------------------------------------------------------------- De plaatjes komen uit de collectie van Peter Schröder -------------------------------------------------- Bestel uw boeken, CD's en nog veel meer bij bolcom, via de banner rechts. Dan steunt u De Leunstoel! |
||||
© 2015 Peter Schröder | ||||
powered by CJ2 |