archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 10
Jaargang 11
13 maart 2014
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Het oude Franciscaner klooster Drachten Dik Kruithof

1110VG Drachten1
‘Palet van het Interbellum’ in museum Drachten is vanwege het grote succes verlengd tot en met 30 maart. De tentoonstelling is een reis terug in de tijd waarin beeldende kunst, architectuur en design van toen samenkomen. De expositie toont ook drie belangrijke kunsthistorische vondsten, waaronder nooit eerder getoond werk van Theo van Doesburg en een recent ontdekt schilderij van Constant Permeke.

Dat laatste is te danken aan de samenwerking met Museum De Wieger in Deurne, dat een schilderij van de Rotterdamse kunstenaar Hendrik Chabot (1894-1949) in eigendom had. Het schilderij was in bruikleen gegeven aan het Museum Drachten en werd voor deze tentoonstelling gerestaureerd door Atelier Marten Bos uit Noordwolde. Bij die restauratie bleek er een handtekening op te staan van de Belgische schilder Constant Permeke. Dat was de eerste vondst. De tweede was de vaststelling dat een schilderij van een landschap in de duinen definitief kon worden vastgelegd als een vroeg werk van Van Doesburg.
Drachten en het museum hebben iets met Van Doesburg. Die band stamt uit 1921 en daar vond ik het volgende mooie stukje over op de website (link).
 
De Papegaaienbuurt is een uniek stukje van Drachten. Het was in 1921 een unieke samenwerking tussen de Drachtster gemeentearchitect Cees Rienks de Boer en de kunstenaar en voorman van de STIJL beweging Theo van Doesburg. Het is één van de eerste voorbeelden waarin de principes van de STIJL werden toegepast in architectuur en daarmee is het een belangrijk kunsthistorisch monument. De Papegaaienbuurt in de Torenstraat, Houtlaan en Oosterstraat stamt uit 1921 en kreeg een kleurenschema van de primaire kleuren en de niet kleuren zwart, wit en grijs. Niet alleen de buitenkant kreeg het kleurenschema, maar ook het interieur kreeg dit kleurenschema. Het was voor die tijd zeer modern. Te modern, want na een half jaar werd het weer over geschilderd. In 1988 werden de kleuren op de voorgevels weer in ere hersteld. (en onze woning werd door de toenmalige bewoners ook aan de binnenzijde weer van het kleurenschema voorzien). Onlangs werd de buurt een gemeentelijk monument en de school een rijksmonument. Gelukkig dat dit unieke1110VG Drachten2 stukje Drachten goed beschermd wordt.

De derde vondst heeft rechtstreeks te maken met dit verhaal want uit de nalatenschap van de gemeentearchitect werd in 2011 een schilderij aangeboden dat eerder met twijfel was omgeven. Na uitvoerig historisch en technisch onderzoek is nu vastgesteld dat het een boogschutter is die Theo van Doesburg heeft ontworpen voor een glas-in-lood raam van de landbouwschool in Drachten, en ook heeft gebruikt voor een gouache op papier die wonderbaarlijk goed bewaard is gebleven.

In die tijd was Van Doesburg bevriend geraakt met de Drachtster schoenmakers Thijs en Evert Rinzema. Samen organiseerden ze een bijeenkomst van Dada in Drachten. Uiteraard zijn de broers goed vertegenwoordigd op deze tentoonstelling die een mooi beeld geeft van het afwisselende kunstklimaat in de jaren tussen de twee wereldoorlogen. Er hangt veel klein werk van grote namen en ook veel werk van minder bekende kunstenaars die toch prachtig werk maakten. Ik kwam er ook weer werk tegen van Peter Alma en Lou Loeber, die ik net in het Singer in Laren ontdekt had.

En ook werk van Mommie Schwartz en Else Berg, een kunstenaarsechtpaar uit Amsterdam (en gerekend tot de Bergense School), waar ik voor het eerst werk van zag in de Lakenhal en die ook hier weer goed vertegenwoordigd zijn. Maar ook De Ploeg met vooral Hendrik Werkman is er en van Bart van der Leck is er zelfs zijn werk voor Metz en co te zien. Verder een speciale wand voor Paul Citroen met vooral zijn foto’s van hoofdpersonen uit deze tijd zoals Van Doesburg en Thijs Rinzema maar ook Gerrit Rietveld en Mommie Schwartz, die zo ook een gezicht krijgt. Overigens is het idee voor de tentoonstelling afkomstig uit zijn Palet - een boek gewijd aan de hedendaagse Nederlandsche schilderkunst (1931, de Spieghel, Amsterdam).
Een mooie tentoonstelling in het oude Franciscaner klooster in het centrum van Drachten.

------------
De foto’s zijn van Dik Kruithof

-------------------------
Wie zijn bestellingen via deze link: (www.bol.com) doet, steunt De Leunstoel!


© 2014 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Het oude Franciscaner klooster Drachten Dik Kruithof
1110VG Drachten1
‘Palet van het Interbellum’ in museum Drachten is vanwege het grote succes verlengd tot en met 30 maart. De tentoonstelling is een reis terug in de tijd waarin beeldende kunst, architectuur en design van toen samenkomen. De expositie toont ook drie belangrijke kunsthistorische vondsten, waaronder nooit eerder getoond werk van Theo van Doesburg en een recent ontdekt schilderij van Constant Permeke.

Dat laatste is te danken aan de samenwerking met Museum De Wieger in Deurne, dat een schilderij van de Rotterdamse kunstenaar Hendrik Chabot (1894-1949) in eigendom had. Het schilderij was in bruikleen gegeven aan het Museum Drachten en werd voor deze tentoonstelling gerestaureerd door Atelier Marten Bos uit Noordwolde. Bij die restauratie bleek er een handtekening op te staan van de Belgische schilder Constant Permeke. Dat was de eerste vondst. De tweede was de vaststelling dat een schilderij van een landschap in de duinen definitief kon worden vastgelegd als een vroeg werk van Van Doesburg.
Drachten en het museum hebben iets met Van Doesburg. Die band stamt uit 1921 en daar vond ik het volgende mooie stukje over op de website (link).
 
De Papegaaienbuurt is een uniek stukje van Drachten. Het was in 1921 een unieke samenwerking tussen de Drachtster gemeentearchitect Cees Rienks de Boer en de kunstenaar en voorman van de STIJL beweging Theo van Doesburg. Het is één van de eerste voorbeelden waarin de principes van de STIJL werden toegepast in architectuur en daarmee is het een belangrijk kunsthistorisch monument. De Papegaaienbuurt in de Torenstraat, Houtlaan en Oosterstraat stamt uit 1921 en kreeg een kleurenschema van de primaire kleuren en de niet kleuren zwart, wit en grijs. Niet alleen de buitenkant kreeg het kleurenschema, maar ook het interieur kreeg dit kleurenschema. Het was voor die tijd zeer modern. Te modern, want na een half jaar werd het weer over geschilderd. In 1988 werden de kleuren op de voorgevels weer in ere hersteld. (en onze woning werd door de toenmalige bewoners ook aan de binnenzijde weer van het kleurenschema voorzien). Onlangs werd de buurt een gemeentelijk monument en de school een rijksmonument. Gelukkig dat dit unieke1110VG Drachten2 stukje Drachten goed beschermd wordt.

De derde vondst heeft rechtstreeks te maken met dit verhaal want uit de nalatenschap van de gemeentearchitect werd in 2011 een schilderij aangeboden dat eerder met twijfel was omgeven. Na uitvoerig historisch en technisch onderzoek is nu vastgesteld dat het een boogschutter is die Theo van Doesburg heeft ontworpen voor een glas-in-lood raam van de landbouwschool in Drachten, en ook heeft gebruikt voor een gouache op papier die wonderbaarlijk goed bewaard is gebleven.

In die tijd was Van Doesburg bevriend geraakt met de Drachtster schoenmakers Thijs en Evert Rinzema. Samen organiseerden ze een bijeenkomst van Dada in Drachten. Uiteraard zijn de broers goed vertegenwoordigd op deze tentoonstelling die een mooi beeld geeft van het afwisselende kunstklimaat in de jaren tussen de twee wereldoorlogen. Er hangt veel klein werk van grote namen en ook veel werk van minder bekende kunstenaars die toch prachtig werk maakten. Ik kwam er ook weer werk tegen van Peter Alma en Lou Loeber, die ik net in het Singer in Laren ontdekt had.

En ook werk van Mommie Schwartz en Else Berg, een kunstenaarsechtpaar uit Amsterdam (en gerekend tot de Bergense School), waar ik voor het eerst werk van zag in de Lakenhal en die ook hier weer goed vertegenwoordigd zijn. Maar ook De Ploeg met vooral Hendrik Werkman is er en van Bart van der Leck is er zelfs zijn werk voor Metz en co te zien. Verder een speciale wand voor Paul Citroen met vooral zijn foto’s van hoofdpersonen uit deze tijd zoals Van Doesburg en Thijs Rinzema maar ook Gerrit Rietveld en Mommie Schwartz, die zo ook een gezicht krijgt. Overigens is het idee voor de tentoonstelling afkomstig uit zijn Palet - een boek gewijd aan de hedendaagse Nederlandsche schilderkunst (1931, de Spieghel, Amsterdam).
Een mooie tentoonstelling in het oude Franciscaner klooster in het centrum van Drachten.

------------
De foto’s zijn van Dik Kruithof

-------------------------
Wie zijn bestellingen via deze link: (www.bol.com) doet, steunt De Leunstoel!
© 2014 Dik Kruithof
powered by CJ2