![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() Nummer 9 Jaargang 11 27 februari 2014 |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Vermaak en Genot > Een omweg waard | ||||
Singer Museum Laren | Dik Kruithof | |||
Tot 18 mei is in het museum de tentoonstelling Made in Laren, Mauve tot Mondriaan te zien, waarin de geschiedenis van de kunstenaarskolonie Laren-Blaricum te volgen is. Schilders van de Haagse School trokken in de jaren na 1880 naar het Gooi om het “onbedorven boerenbestaan” vast te leggen. Anton Mauve is de grote naam uit die tijd, zijn succes in Amerika zorgde voor de titel van de tentoonstelling. Overigens werkte Van Gogh korte tijd bij hem in zijn Haagse atelier. Vanaf 1900 waren de kunstenaars in Laren druk bezig met vernieuwing, waarbij alle methoden en stromingen er vertegenwoordigers hadden. Mondriaan maakte er zijn eerste abstracte werken, die overigens niet voor de tentoonstelling geleend konden worden. Met fotoreproducties wordt zijn Larense tijd in beeld gebracht. Voor mij waren er twee hoogtepunten op deze tentoonstelling: een hele zaal met schilderijen van Bart van der Leck en een zaaltje met prachtig werk van de politieke kunstenaars: Peter Alma, Chris Beekman en Lou Loeber. Ik kende ze geen van drie, maar weet intussen dat ik iets gemist heb. Alma en Beekman werken op ongeveer dezelfde wijze als Van der Leck in de periode dat zijn onderwerpen nog herkenbaar waren. In hun schilderijen is het dagelijks leven van de werkende mens uit die tijd herkenbaar. Bart van der Leck woonde lange tijd in Laren naast Lou Loeber en was bevriend met Mondriaan en Theo van Doesburg. Hij discussieerde met Mondriaan over vlakken en lijnen, en werkte met Van Doesburg aan het tijdschrift De Stijl, totdat Van Doesburg een slechte recensie schreef in De Stijl over het werk van zijn vriend Peter Alma. Van der Leck werkte nooit volledig abstract maar zijn onderwerpen, teruggebracht tot strakke vormen en primaire kleuren, zijn ook niet altijd direct herkenbaar. Het Singer staat midden in Laren en die omgeving heeft merkwaardigerwijs niet de uitstraling die hoort bij het museum. Het parkeerterrein is opgeleukt met borden die waarschuwen voor inbrekers (“Buit erin – Ruit Eruit”) en het kantoor van Parkeerbeheer ziet er ook wat verlopen uit. Ook de museumnaam op de hoofdingang is niet helemaal compleet. Maar van binnen is er niets op aan te merken. -------------------------- De foto’s zijn van Dik Kruithof ----------------------------------- Abonneert u op de Nieuwsbrief. Ga naar: www.deleunstoel.nl/nieuwsbrief.php |
||||
© 2014 Dik Kruithof | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
powered by CJ2 |