archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 10
Jaargang 10
14 maart 2013
Beschouwingen > In de polder delen printen terug
Steeds sneller en transparanter naar België Peter Schröder

1010BS Fyra1
1 april
‘Op 1 april 2008 gaf minister Camiel Eurlings in een brief aan de Tweede Kamer aan dat hij in oktober 2008 de HSL-Zuid in gebruik wilde nemen, door te starten met commercieel vervoer tussen Amsterdam en Rotterdam, en dat internationaal vervoer vanaf mei 2009 mogelijk zou zijn. Wanneer dit internationaal vervoer van start gaat zouden er ook treinen gaan rijden tussen Brussel, Antwerpen, Breda en Den Haag, met halte Noorderkempen. De tegenwoordige minister Melanie Schultz van Haegen had dat zelfs als voorwaarde gesteld voor de goedkeuring die zij moest geven voor de rechtstreekse treindienst Amsterdam – Brussel’.

Sneller dan ooit (Volkskrant 3 december 2012)
‘Nederland en België hebben maandag na 11 jaar gesteggel hun ruzie over een internationale spoorverbinding opgelost. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft afspraken gemaakt met de Belgische vervoerder NMBS en de NS om voortaan tussen Breda en Antwerpen een hogesnelheidstrein te laten rijden.De hsl gaat vanaf 8 april acht keer per dag rijden en zal ook het Belgische station Noorderkempen aandoen. Voor de trein geldt geen reserveringsplicht en geen toeslag.
Mansveld is blij dat er nu een oplossing is. 'Na alle pogingen die Nederland de afgelopen jaren heeft ondernomen, zijn we eindelijk tot een overeenkomst gekomen.' Bovendien verkort de overeenkomst de reistijd aanzienlijk. 'Treinreizigers zijn straks sneller dan ooit in België'', stelt ze.
Vanuit Amsterdam zijn reizigers met de Fyra voortaan bijna een uur eerder in Brussel dan met de huidige Beneluxtrein het geval is. De reistijd tussen Breda en Antwerpen wordt minder dan een half uur - nu is dat nog 1 uur en 8 minuten’.

Achterhaald?
‘De afspraken leiden er wel toe dat Den Haag geen directe verbinding meer heeft met Brussel, iets waar de stad recent nog een brandbrief over stuurde naar de Tweede Kamer. In de deal is afgesproken dat passagiers vanuit Den Haag voortaan in Rotterdam makkelijk (sic!) over kunnen stappen op de Fyra. Daardoor duurt de reis voortaan een halfuur korter (in totaal 1 uur een 44 minuten) dan met de Beneluxtrein.
De nieuwe dienstregeling van de NS gaat 9 december in. Dan vervalt de Beneluxtrein, maar gaan de nieuwe afspraken over de hsl tussen Breda en Antwerpen nog niet in. Daardoor moeten reizigers uit Noord-Brabant zich 4 maanden behelpen met de stoptrein, of moeten ze omreizen via Rotterdam’.
(van Breda naar Rotterdam, niet naar Roosendaal).
‘…..Enkele maanden geleden besloot het ministerie hoog spel te spelen: als Breda niet zou worden aangesloten op het hogesnelheidsnetwerk, mocht ook de Fyra tussen Amsterdam en Brussel niet gaan rijden. Bovendien dreigde Nederland met1010BS Fyra2 juridische stappen ….’. (deksels)

NS verheugd
‘De Nederlandse Spoorwegen (NS) reageren verheugd op het bericht. 'Met de overeenkomst komt een einde aan jarenlange onderhandelingen tussen Nederland en België. Sinds 2001 zijn vele pogingen gedaan om tot een akkoord te komen over een hogesnelheidsverbinding tussen Breda en Antwerpen. Dit is nu gelukt.' NS wijst erop dat de Fyra vanaf 8 april ook acht keer per dag tussen Breda en Antwerpen gaat rijden. 'Breda is daarmee een aantrekkelijk overstapstation voor reizigers tussen Zuid-Nederland en België', aldus de spoorvervoerder.’ (Die Italiaanse succestrein is toch in Breda gemaakt?)

Kleurendrukwerk
De reiziger die in de doodstille HispeedLounge van HSA zit te wachten kan een echte actuele folder, (klikklikklik) ‘Met de trein naar België’ inzien, geldig tot 11 maart 2013. Voorop een mooie foto van het opgepoetste Brusselse Atomium, in die folder is weer veel te lezen. Maar meer dan al die tekst zal het prachtige schema van de (klikklikklik) ‘Dienstregeling Amsterdam-Brussel’ kristalhelder laten zien hoe de reis er zal uitzien. Hoe een pictogram meer kan zeggen dan al die woorden! Zo veelzeggend dat het gloednieuwe station Noorderkempen onzichtbaar is. Alleen automobilisten weten het station tussen Breda en Antwerpen vlak langs de E 10 te vinden. Mooi. Maar hoe nu tussen 11 maart en 8 april naar Noorderkempen? vanuit Den Haag Centraal?
 
Laatste Nieuws: Een echte app!
Stop de persen! Als eigentijdse bekroning van het overvloedig informatieaanbod over HSA, HSL-Zuid, Fyra Breda en Fyra Brussel heeft NS Hispeed naast het rijke aanbod aan kleurendrukwerk nu ook een app! Lees:
'Of u nu onderweg bent en de vertrektijden van de trein naar Antwerpen wilt raadplegen of last -minute nog een ticket naar Parijs nodig heeft. Via de mobiele website en apps (binnenkort te downloaden) van NS Hispeed zorgen wij ervoor dat u dit makkelijk onderweg, op uw smartphone kunt doen.
Via de mobiele website kunt u tickets boeken naar Antwerpen, Brussel Zuid/Midi of Paris Gare du Nord met vertrek vanuit Amsterdam Centraal, Schiphol of Rotterdam Centraal. Treinreizen naar alle uithoeken van Europa zijn te plannen.'
 
Mansveld wordt steeds blijer!
 
**************************************
De plaatjes komen uit de collectie van de schrijver


© 2013 Peter Schröder meer Peter Schröder - meer "In de polder" -
Beschouwingen > In de polder
Steeds sneller en transparanter naar België Peter Schröder
1010BS Fyra1
1 april
‘Op 1 april 2008 gaf minister Camiel Eurlings in een brief aan de Tweede Kamer aan dat hij in oktober 2008 de HSL-Zuid in gebruik wilde nemen, door te starten met commercieel vervoer tussen Amsterdam en Rotterdam, en dat internationaal vervoer vanaf mei 2009 mogelijk zou zijn. Wanneer dit internationaal vervoer van start gaat zouden er ook treinen gaan rijden tussen Brussel, Antwerpen, Breda en Den Haag, met halte Noorderkempen. De tegenwoordige minister Melanie Schultz van Haegen had dat zelfs als voorwaarde gesteld voor de goedkeuring die zij moest geven voor de rechtstreekse treindienst Amsterdam – Brussel’.

Sneller dan ooit (Volkskrant 3 december 2012)
‘Nederland en België hebben maandag na 11 jaar gesteggel hun ruzie over een internationale spoorverbinding opgelost. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft afspraken gemaakt met de Belgische vervoerder NMBS en de NS om voortaan tussen Breda en Antwerpen een hogesnelheidstrein te laten rijden.De hsl gaat vanaf 8 april acht keer per dag rijden en zal ook het Belgische station Noorderkempen aandoen. Voor de trein geldt geen reserveringsplicht en geen toeslag.
Mansveld is blij dat er nu een oplossing is. 'Na alle pogingen die Nederland de afgelopen jaren heeft ondernomen, zijn we eindelijk tot een overeenkomst gekomen.' Bovendien verkort de overeenkomst de reistijd aanzienlijk. 'Treinreizigers zijn straks sneller dan ooit in België'', stelt ze.
Vanuit Amsterdam zijn reizigers met de Fyra voortaan bijna een uur eerder in Brussel dan met de huidige Beneluxtrein het geval is. De reistijd tussen Breda en Antwerpen wordt minder dan een half uur - nu is dat nog 1 uur en 8 minuten’.

Achterhaald?
‘De afspraken leiden er wel toe dat Den Haag geen directe verbinding meer heeft met Brussel, iets waar de stad recent nog een brandbrief over stuurde naar de Tweede Kamer. In de deal is afgesproken dat passagiers vanuit Den Haag voortaan in Rotterdam makkelijk (sic!) over kunnen stappen op de Fyra. Daardoor duurt de reis voortaan een halfuur korter (in totaal 1 uur een 44 minuten) dan met de Beneluxtrein.
De nieuwe dienstregeling van de NS gaat 9 december in. Dan vervalt de Beneluxtrein, maar gaan de nieuwe afspraken over de hsl tussen Breda en Antwerpen nog niet in. Daardoor moeten reizigers uit Noord-Brabant zich 4 maanden behelpen met de stoptrein, of moeten ze omreizen via Rotterdam’.
(van Breda naar Rotterdam, niet naar Roosendaal).
‘…..Enkele maanden geleden besloot het ministerie hoog spel te spelen: als Breda niet zou worden aangesloten op het hogesnelheidsnetwerk, mocht ook de Fyra tussen Amsterdam en Brussel niet gaan rijden. Bovendien dreigde Nederland met1010BS Fyra2 juridische stappen ….’. (deksels)

NS verheugd
‘De Nederlandse Spoorwegen (NS) reageren verheugd op het bericht. 'Met de overeenkomst komt een einde aan jarenlange onderhandelingen tussen Nederland en België. Sinds 2001 zijn vele pogingen gedaan om tot een akkoord te komen over een hogesnelheidsverbinding tussen Breda en Antwerpen. Dit is nu gelukt.' NS wijst erop dat de Fyra vanaf 8 april ook acht keer per dag tussen Breda en Antwerpen gaat rijden. 'Breda is daarmee een aantrekkelijk overstapstation voor reizigers tussen Zuid-Nederland en België', aldus de spoorvervoerder.’ (Die Italiaanse succestrein is toch in Breda gemaakt?)

Kleurendrukwerk
De reiziger die in de doodstille HispeedLounge van HSA zit te wachten kan een echte actuele folder, (klikklikklik) ‘Met de trein naar België’ inzien, geldig tot 11 maart 2013. Voorop een mooie foto van het opgepoetste Brusselse Atomium, in die folder is weer veel te lezen. Maar meer dan al die tekst zal het prachtige schema van de (klikklikklik) ‘Dienstregeling Amsterdam-Brussel’ kristalhelder laten zien hoe de reis er zal uitzien. Hoe een pictogram meer kan zeggen dan al die woorden! Zo veelzeggend dat het gloednieuwe station Noorderkempen onzichtbaar is. Alleen automobilisten weten het station tussen Breda en Antwerpen vlak langs de E 10 te vinden. Mooi. Maar hoe nu tussen 11 maart en 8 april naar Noorderkempen? vanuit Den Haag Centraal?
 
Laatste Nieuws: Een echte app!
Stop de persen! Als eigentijdse bekroning van het overvloedig informatieaanbod over HSA, HSL-Zuid, Fyra Breda en Fyra Brussel heeft NS Hispeed naast het rijke aanbod aan kleurendrukwerk nu ook een app! Lees:
'Of u nu onderweg bent en de vertrektijden van de trein naar Antwerpen wilt raadplegen of last -minute nog een ticket naar Parijs nodig heeft. Via de mobiele website en apps (binnenkort te downloaden) van NS Hispeed zorgen wij ervoor dat u dit makkelijk onderweg, op uw smartphone kunt doen.
Via de mobiele website kunt u tickets boeken naar Antwerpen, Brussel Zuid/Midi of Paris Gare du Nord met vertrek vanuit Amsterdam Centraal, Schiphol of Rotterdam Centraal. Treinreizen naar alle uithoeken van Europa zijn te plannen.'
 
Mansveld wordt steeds blijer!
 
**************************************
De plaatjes komen uit de collectie van de schrijver
© 2013 Peter Schröder
powered by CJ2