archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 5
Jaargang 10
20 december 2012
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Marc Bijl in Groningen Dik Kruithof

1005VG Bijl1
Het Groninger Museum heeft een grote overzichtstentoonstelling van Marc Bijl, een in Brabant opgeleide en in Berlijn wonende en werkende kunstenaar. Het eerste wat je ziet als je zijn tentoonstelling binnenloopt is een spuitbus-versie van een bekende Mondriaan. Door het gebruik van de spuitbus gaat alle precisie van Mondriaan verloren: de lijnen zijn allemaal even dik en niet strak, de kleurvlakken zijn uitgelopen.

Dan komen er foto’s uit 2002 van de eerste actie die hem bekend maakte, waarbij hij het woord TERROR op de zuilen van het hoofdgebouw van de Biennale spoot. Dat was dus een jaar na de aanslagen in New York en het viel toen niet goed. In 2008 vroeg de organisatie van de Biennale hem het over te doen en toen kwam er Modern Crisis op te staan. Daarna was hij bezig met mystieke symbolen als het pentagram. Ook andere symbolen van de moderne cultuur krijgen een soortgelijke behandeling: Lara Croft, de heldin van het computerspel Tombraider, wordt met een dikke laag zwarte hars overgoten, krijgt een sigaret in de mond en op de sokkel het opschrift La revoluzione siamo noi (Wij zijn de revolutie), de slogan die Joseph Beuys vaak gebruikte in zijn kunstwerken. Twee bekende stoelen van Rietveld waaronder de zig-zagstoel zijn overgoten met zwarte teer.

Zwart is trouwens de overheersende kleur, zeker in de speciaal voor deze tentoonstelling ingerichte kamer waarin een overdaad aan symbolen, van Griekse godinnen en Mariabeelden tot de Amerikaanse adelaar, zwartgeschilderd zijn geplaatst voor een achterwand die helemaal is opgebouwd uit donkere luidsprekerkasten. Zoals hier komt ook in andere werken zijn fascinatie met (pop)muziek naar voren: Bijl speelt ook in de Rotterdamse gothic band Götterdämmerung.

Het is een feest van herkenning, maar ook van een nieuwe beoordeling of benadering. Vaak word je op het verkeerde been gezet, maar het blijft spannend. Heel mooi zijn de eerbetonen aan Rothko,1005VG Bijl2 Newman en Albers. Leuk en afwisselend de serie video’s die hij ook laat zien, waarvan de mooiste een parodie is op de veiligheidscontroles, waarin Bijl en een handlanger een eigen poortje installeren in de Berlijnse ondergrondse en je kunt zien dat nagenoeg iedereen zich onbekommerd laat doorlichten. Een nieuwe visie op bekende vormen op een manier die past bij het moderne stadsbeeld: Urban Gothic is de titel van dit overzicht.

In het Ploeg-paviljoen is een heel mooie tentoonstelling van werken uit de collectie Veendorp. Reurt Jan Veendorp (1905-1989) kwam uit een familie van steenfabrikanten, werkte veertig jaar als architect en verzamelde zijn hele leven kunst, waarbij hij een grote voorkeur had voor traditionele, verstilde schilderijen, vooral landschappen en stillevens met planten. Een schilderij moest een goed gevoel bij hem oproepen: ‘Ik moest contact met een schilderij hebben, voelen dat het rust en stilte gaf. (..) Het is allemaal een kwestie van feeling’.
De keuze die nu gemaakt is uit zijn verzameling, die sinds 1969 in het bezit is van het Groninger Museum laat dit heel goed zien: heel mooi werk van bekende en minder bekende Nederlandse schilders uit de periode 1850-1930, maar ook van Fransen als Daubigny, Redon en Gauguin (een prachtig verlicht kerkje uit zijn jonge jaren). Hoogtepunten waren voor mij de schilderijen met dieren in de wei, onder meer van Mauve en Voerman, een prachtige avondstemming in het bos van Jozef Israëls en hele mooie bronzen dierenbeeldjes.

Het Groninger museum heeft nu ook een grote tentoonstelling Nordic Art 1880-1920, die nog geopend moest worden op de dag dat ik er was. Wat te zien was leek zeer de moeite waard en kan beschouwd worden als een vervolg op eerdere successen, met deze keer topwerk uit Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en IJsland.
 
******************************
De foto's zijn gemaakt door de schrijver


© 2012 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Marc Bijl in Groningen Dik Kruithof
1005VG Bijl1
Het Groninger Museum heeft een grote overzichtstentoonstelling van Marc Bijl, een in Brabant opgeleide en in Berlijn wonende en werkende kunstenaar. Het eerste wat je ziet als je zijn tentoonstelling binnenloopt is een spuitbus-versie van een bekende Mondriaan. Door het gebruik van de spuitbus gaat alle precisie van Mondriaan verloren: de lijnen zijn allemaal even dik en niet strak, de kleurvlakken zijn uitgelopen.

Dan komen er foto’s uit 2002 van de eerste actie die hem bekend maakte, waarbij hij het woord TERROR op de zuilen van het hoofdgebouw van de Biennale spoot. Dat was dus een jaar na de aanslagen in New York en het viel toen niet goed. In 2008 vroeg de organisatie van de Biennale hem het over te doen en toen kwam er Modern Crisis op te staan. Daarna was hij bezig met mystieke symbolen als het pentagram. Ook andere symbolen van de moderne cultuur krijgen een soortgelijke behandeling: Lara Croft, de heldin van het computerspel Tombraider, wordt met een dikke laag zwarte hars overgoten, krijgt een sigaret in de mond en op de sokkel het opschrift La revoluzione siamo noi (Wij zijn de revolutie), de slogan die Joseph Beuys vaak gebruikte in zijn kunstwerken. Twee bekende stoelen van Rietveld waaronder de zig-zagstoel zijn overgoten met zwarte teer.

Zwart is trouwens de overheersende kleur, zeker in de speciaal voor deze tentoonstelling ingerichte kamer waarin een overdaad aan symbolen, van Griekse godinnen en Mariabeelden tot de Amerikaanse adelaar, zwartgeschilderd zijn geplaatst voor een achterwand die helemaal is opgebouwd uit donkere luidsprekerkasten. Zoals hier komt ook in andere werken zijn fascinatie met (pop)muziek naar voren: Bijl speelt ook in de Rotterdamse gothic band Götterdämmerung.

Het is een feest van herkenning, maar ook van een nieuwe beoordeling of benadering. Vaak word je op het verkeerde been gezet, maar het blijft spannend. Heel mooi zijn de eerbetonen aan Rothko,1005VG Bijl2 Newman en Albers. Leuk en afwisselend de serie video’s die hij ook laat zien, waarvan de mooiste een parodie is op de veiligheidscontroles, waarin Bijl en een handlanger een eigen poortje installeren in de Berlijnse ondergrondse en je kunt zien dat nagenoeg iedereen zich onbekommerd laat doorlichten. Een nieuwe visie op bekende vormen op een manier die past bij het moderne stadsbeeld: Urban Gothic is de titel van dit overzicht.

In het Ploeg-paviljoen is een heel mooie tentoonstelling van werken uit de collectie Veendorp. Reurt Jan Veendorp (1905-1989) kwam uit een familie van steenfabrikanten, werkte veertig jaar als architect en verzamelde zijn hele leven kunst, waarbij hij een grote voorkeur had voor traditionele, verstilde schilderijen, vooral landschappen en stillevens met planten. Een schilderij moest een goed gevoel bij hem oproepen: ‘Ik moest contact met een schilderij hebben, voelen dat het rust en stilte gaf. (..) Het is allemaal een kwestie van feeling’.
De keuze die nu gemaakt is uit zijn verzameling, die sinds 1969 in het bezit is van het Groninger Museum laat dit heel goed zien: heel mooi werk van bekende en minder bekende Nederlandse schilders uit de periode 1850-1930, maar ook van Fransen als Daubigny, Redon en Gauguin (een prachtig verlicht kerkje uit zijn jonge jaren). Hoogtepunten waren voor mij de schilderijen met dieren in de wei, onder meer van Mauve en Voerman, een prachtige avondstemming in het bos van Jozef Israëls en hele mooie bronzen dierenbeeldjes.

Het Groninger museum heeft nu ook een grote tentoonstelling Nordic Art 1880-1920, die nog geopend moest worden op de dag dat ik er was. Wat te zien was leek zeer de moeite waard en kan beschouwd worden als een vervolg op eerdere successen, met deze keer topwerk uit Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en IJsland.
 
******************************
De foto's zijn gemaakt door de schrijver
© 2012 Dik Kruithof
powered by CJ2