archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 4
Jaargang 10
6 december 2012
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp delen printen terug
Wereldstad? Wereldhaven! Sebastiaan Capel

1004BS Haven
De afgelopen weken zijn er weer vele duizenden chocoladeletters verkocht, uitgedeeld en natuurlijk opgegeten. Grote kans dat de cacao voor die chocolade uit de Amsterdamse havens is gekomen. Onze stad is namelijk de grootste cacaohaven van de wereld! Er zijn maar weinig bewoners die dat weten. Sowieso is de kennis van de haven bij de Amsterdammers zeer gering. Amsterdam is namelijk geen havenstad meer. Tenminste niet voor het gevoel van de gemiddelde Amsterdammer. En dat is jammer, want de haven biedt heel veel mensen een baan, er gebeurt van alles en het is op een bepaalde manier ook een mooie plek.

Hier geldt wellicht ook: uit het oog, uit het hart! Vroeger losten de schepen immers hun lading midden in de stad aan de kades van Oosterdok en Westerdok. Nu zijn die activiteiten verplaatst naar het westen. Op de plekken van de oude pakhuizen en loodsen zijn nu loft-appartementen gebouwd en staan hoofdkantoren in glazen torens. En in een van de pakhuizen is nu De Zwijger gevestigd, het centrum van de creatieve industrie. Treffender kan de transformatie van de stadseconomie bijna niet in beeld worden gebracht.

Maar in dat verre westen had de Amsterdamse haven een mooi icoon: twaalf rode kranen die schepen van twee kanten tegelijk konden lossen en zo de snelste ter wereld waren. Maar die kranen hebben eigenlijk nooit hun kunnen laten zien. Er kwamen niet genoeg schepen, met te weinig containers, om de kranen op volle toeren te laten draaien. Inmiddels zijn de kranen deels verkocht en ook al deels afgevoerd. Op naar een andere haven.

Het feit dat de haven niet leeft bij Amsterdammers komt misschien ook door de arrogantie van onze stad. Amsterdam heeft immers zoveel meer te bieden en pronkt liever met de financiële sector of de vele creatieven die er rondlopen. Maar, zoals een voorman van ondernemend Amsterdam het enige jaren geleden formuleerde: ‘Niet iedereen kan met een laptop in het Vondelpark zijn geld verdienen.’ Er werken in de haven van Amsterdam tienduizenden mensen, maar dat zijn voor een deel mensen van boven het Noordzeekanaal. Ook daardoor is de connectie tussen stad en haven zeer gering.

Maar de haven hoort toch echt nog steeds bij de stad. Wellicht moet er een trekpleister komen, zodat de Amsterdammers een reden hebben erheen te gaan. Een pretpark, waar de geschiedenis van de havens van Amsterdam in beeld wordt gebracht. En waar bezoekers in een scala aan attracties kennis kunnen maken met verleden en heden. Ik zie al voor me hoe kinderen gekielhaald kunnen worden, zonder gevaar natuurlijk. Maar ook hoe er een wedstrijdje containers lossen gedaan wordt met computertechnologie.

Maar ook nu is er al genoeg te beleven voor een dagje uit. Althans voor de sportievelingen onder de Amsterdammers. De fietspaden liggen namelijk klaar voor fietsers en hardlopers. Diverse routes zijn uitgezet om van de haven te genieten. Van de schepen, van het water, maar, wellicht verrassend, ook van de natuur.
Dus ga eens kijken daar in de haven van Amsterdam!
 
*************************
De illustratie is van Henk Klaren


© 2012 Sebastiaan Capel meer Sebastiaan Capel - meer "Amsterdam werelddorp" -
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp
Wereldstad? Wereldhaven! Sebastiaan Capel
1004BS Haven
De afgelopen weken zijn er weer vele duizenden chocoladeletters verkocht, uitgedeeld en natuurlijk opgegeten. Grote kans dat de cacao voor die chocolade uit de Amsterdamse havens is gekomen. Onze stad is namelijk de grootste cacaohaven van de wereld! Er zijn maar weinig bewoners die dat weten. Sowieso is de kennis van de haven bij de Amsterdammers zeer gering. Amsterdam is namelijk geen havenstad meer. Tenminste niet voor het gevoel van de gemiddelde Amsterdammer. En dat is jammer, want de haven biedt heel veel mensen een baan, er gebeurt van alles en het is op een bepaalde manier ook een mooie plek.

Hier geldt wellicht ook: uit het oog, uit het hart! Vroeger losten de schepen immers hun lading midden in de stad aan de kades van Oosterdok en Westerdok. Nu zijn die activiteiten verplaatst naar het westen. Op de plekken van de oude pakhuizen en loodsen zijn nu loft-appartementen gebouwd en staan hoofdkantoren in glazen torens. En in een van de pakhuizen is nu De Zwijger gevestigd, het centrum van de creatieve industrie. Treffender kan de transformatie van de stadseconomie bijna niet in beeld worden gebracht.

Maar in dat verre westen had de Amsterdamse haven een mooi icoon: twaalf rode kranen die schepen van twee kanten tegelijk konden lossen en zo de snelste ter wereld waren. Maar die kranen hebben eigenlijk nooit hun kunnen laten zien. Er kwamen niet genoeg schepen, met te weinig containers, om de kranen op volle toeren te laten draaien. Inmiddels zijn de kranen deels verkocht en ook al deels afgevoerd. Op naar een andere haven.

Het feit dat de haven niet leeft bij Amsterdammers komt misschien ook door de arrogantie van onze stad. Amsterdam heeft immers zoveel meer te bieden en pronkt liever met de financiële sector of de vele creatieven die er rondlopen. Maar, zoals een voorman van ondernemend Amsterdam het enige jaren geleden formuleerde: ‘Niet iedereen kan met een laptop in het Vondelpark zijn geld verdienen.’ Er werken in de haven van Amsterdam tienduizenden mensen, maar dat zijn voor een deel mensen van boven het Noordzeekanaal. Ook daardoor is de connectie tussen stad en haven zeer gering.

Maar de haven hoort toch echt nog steeds bij de stad. Wellicht moet er een trekpleister komen, zodat de Amsterdammers een reden hebben erheen te gaan. Een pretpark, waar de geschiedenis van de havens van Amsterdam in beeld wordt gebracht. En waar bezoekers in een scala aan attracties kennis kunnen maken met verleden en heden. Ik zie al voor me hoe kinderen gekielhaald kunnen worden, zonder gevaar natuurlijk. Maar ook hoe er een wedstrijdje containers lossen gedaan wordt met computertechnologie.

Maar ook nu is er al genoeg te beleven voor een dagje uit. Althans voor de sportievelingen onder de Amsterdammers. De fietspaden liggen namelijk klaar voor fietsers en hardlopers. Diverse routes zijn uitgezet om van de haven te genieten. Van de schepen, van het water, maar, wellicht verrassend, ook van de natuur.
Dus ga eens kijken daar in de haven van Amsterdam!
 
*************************
De illustratie is van Henk Klaren
© 2012 Sebastiaan Capel
powered by CJ2