archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 10
Jaargang 9
15 maart 2012
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Bennink, beats, Belvédère Dik Kruithof

0910VG Belverdere1
Museum Belvédère ligt even buiten Heerenveen, in het landschapspark Oranjewoud. Het museum is tot stand gekomen door de inspanningen van de Friese kunstkenner Thom Mercuur, die vond dat er in de bestaande musea te weinig aandacht was voor moderne kunstenaars uit Friesland. Belvédère heeft daar werk van gemaakt en kan zelf gezien worden als een symbool ervan. Zo verstild als het museum in het landschap ligt zo verstild is vaak de sfeer van de getoonde schilderkunst.

Dat wordt vooral duidelijk in de wand waarop de twee grootste schilders uit Friesland worden getoond, namelijk Jan Mankes en Sjoerd de Vries. Van 1909 tot 1915 woonde Mankes met zijn ouders in een buurtschap gelegen tussen Heerenveen en de Knipe. Hier maakte hij veel van zijn beste werken, onder meer het schilderij van de Woudsterweg. Langs deze weg, gelegen tegenover het huis van zijn ouders, liep hij dagelijks naar Oranjewoud. Het is indrukwekkend om de traditioneel ogende, verfijnde schilderijen van Mankes te zien naast de landschappen en portretten van Sjoerd de Vries, die met verstild kleurgebruik op gelaagd karton zijn gemaakt.
Met behulp van een mes snijdt, kerft en scheurt De Vries 'tekeningen' in ouderwets gelaagd karton of oude boekenkaften. Er ontstaat gedurende het werk een prachtig levendig oppervlak door verhitting en afkoeling met behulp van een strijkijzer en bleekwater.

In de rechtervleugel van het museum zijn solopresentaties te zien van een aantal noordelijke kunstenaars, waarvan Robert Zandvliet de bekendste is. Mooi werk ook vooral van Christiaan Kuitswaard. Maar de grote verrassing in deze vleugel is de stijlkamer die is ingericht met schilderijen en meubilair van de Drachtster schoenmaker Thijs Rinsema. Het is een samenwerking met het Drachtster Museum die het werk van Rinsema toont in het vervolg op Dada in Drachten. De hele kamer is ingericht met meubels die eruit zien of ze allemaal van Rietveld zelf afkomstig0910VG Belverdere2 zijn.

Maar Belvédère doet ook andere dingen. Zo is er nu een tentoonstelling van de slagwerker Han Bennink die met Mischa Mengelberg en Willem Breuker de grote drie vormt van de geïmproviseerde muziek in Nederland. Dat hij vanaf de jaren zestig ook actief is als beeldend kunstenaar weet niet iedereen, hoewel al eind jaren zestig werk van hem te zien is geweest in het Stedelijk Museum. Nu hij bijna 70 is worden in ‘Bennink, beats, Belvédère’ beide kanten van zijn dubbeltalent zichtbaar en hoorbaar gemaakt. Zichtbaar in opstellingen van zijn werk op papier, tekeningen en collages, maar ook in de inrichting van zijn woonkamer, waarvan grote stukken naar het museum zijn verplaatst. Daaruit wordt duidelijk dat hij kunstenaar is maar ook verzamelaar van volkskunst uit alle werelddelen die hij heeft bezocht op zijn muziekreizen. Het eenvoudige, het primitieve van de volkskunst is terug te vinden in zijn eigen kunst die naadloos aansluit op zijn verzameling. Bennink tekent en werkt met eenvoudige middelen aan collages en zegt daar zelf in een begeleidend interview over: ‘Ik voel me zowel slagwerker als beeldend kunstenaar. Ik heb beide disciplines nodig om me te uiten, ze zijn een wezenlijk onderdeel van wie ik ben. Ik besta omdat ik kan drummen, tekenen en collages kan maken.’

Voor Dada in Drachten zie Jaargang 8, nummer 13, 5 mei 2011
‘Bennink, beats, Belvédère’ is tot en met 13 mei. Concerten op 15 april, 29 april en 13 mei.
Als catalogus van de tentoonstelling verscheen een heel mooi nummer van het kwartaalblad MB, verkrijgbaar in het museum.
 
********************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered.
Ga voor informatie over dat bureau naar www.peppered.nl


© 2012 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Bennink, beats, Belvédère Dik Kruithof
0910VG Belverdere1
Museum Belvédère ligt even buiten Heerenveen, in het landschapspark Oranjewoud. Het museum is tot stand gekomen door de inspanningen van de Friese kunstkenner Thom Mercuur, die vond dat er in de bestaande musea te weinig aandacht was voor moderne kunstenaars uit Friesland. Belvédère heeft daar werk van gemaakt en kan zelf gezien worden als een symbool ervan. Zo verstild als het museum in het landschap ligt zo verstild is vaak de sfeer van de getoonde schilderkunst.

Dat wordt vooral duidelijk in de wand waarop de twee grootste schilders uit Friesland worden getoond, namelijk Jan Mankes en Sjoerd de Vries. Van 1909 tot 1915 woonde Mankes met zijn ouders in een buurtschap gelegen tussen Heerenveen en de Knipe. Hier maakte hij veel van zijn beste werken, onder meer het schilderij van de Woudsterweg. Langs deze weg, gelegen tegenover het huis van zijn ouders, liep hij dagelijks naar Oranjewoud. Het is indrukwekkend om de traditioneel ogende, verfijnde schilderijen van Mankes te zien naast de landschappen en portretten van Sjoerd de Vries, die met verstild kleurgebruik op gelaagd karton zijn gemaakt.
Met behulp van een mes snijdt, kerft en scheurt De Vries 'tekeningen' in ouderwets gelaagd karton of oude boekenkaften. Er ontstaat gedurende het werk een prachtig levendig oppervlak door verhitting en afkoeling met behulp van een strijkijzer en bleekwater.

In de rechtervleugel van het museum zijn solopresentaties te zien van een aantal noordelijke kunstenaars, waarvan Robert Zandvliet de bekendste is. Mooi werk ook vooral van Christiaan Kuitswaard. Maar de grote verrassing in deze vleugel is de stijlkamer die is ingericht met schilderijen en meubilair van de Drachtster schoenmaker Thijs Rinsema. Het is een samenwerking met het Drachtster Museum die het werk van Rinsema toont in het vervolg op Dada in Drachten. De hele kamer is ingericht met meubels die eruit zien of ze allemaal van Rietveld zelf afkomstig0910VG Belverdere2 zijn.

Maar Belvédère doet ook andere dingen. Zo is er nu een tentoonstelling van de slagwerker Han Bennink die met Mischa Mengelberg en Willem Breuker de grote drie vormt van de geïmproviseerde muziek in Nederland. Dat hij vanaf de jaren zestig ook actief is als beeldend kunstenaar weet niet iedereen, hoewel al eind jaren zestig werk van hem te zien is geweest in het Stedelijk Museum. Nu hij bijna 70 is worden in ‘Bennink, beats, Belvédère’ beide kanten van zijn dubbeltalent zichtbaar en hoorbaar gemaakt. Zichtbaar in opstellingen van zijn werk op papier, tekeningen en collages, maar ook in de inrichting van zijn woonkamer, waarvan grote stukken naar het museum zijn verplaatst. Daaruit wordt duidelijk dat hij kunstenaar is maar ook verzamelaar van volkskunst uit alle werelddelen die hij heeft bezocht op zijn muziekreizen. Het eenvoudige, het primitieve van de volkskunst is terug te vinden in zijn eigen kunst die naadloos aansluit op zijn verzameling. Bennink tekent en werkt met eenvoudige middelen aan collages en zegt daar zelf in een begeleidend interview over: ‘Ik voel me zowel slagwerker als beeldend kunstenaar. Ik heb beide disciplines nodig om me te uiten, ze zijn een wezenlijk onderdeel van wie ik ben. Ik besta omdat ik kan drummen, tekenen en collages kan maken.’

Voor Dada in Drachten zie Jaargang 8, nummer 13, 5 mei 2011
‘Bennink, beats, Belvédère’ is tot en met 13 mei. Concerten op 15 april, 29 april en 13 mei.
Als catalogus van de tentoonstelling verscheen een heel mooi nummer van het kwartaalblad MB, verkrijgbaar in het museum.
 
********************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered.
Ga voor informatie over dat bureau naar www.peppered.nl
© 2012 Dik Kruithof
powered by CJ2