archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 9
Jaargang 9
1 maart 2012
Bezigheden > Galerie delen printen terug
Bart van Hove, fantasie en werkelijkheid Peter Schröder

0909BZ Haags
Michiel van der Mast werkte als conservator bij Het Haags Gemeentemuseum en het Haags Historisch Museum, hij verzorgde daar tentoonstellingen en de bijbehorende catalogi.
Bij de Leunstoellezer is Michiel vooral bekend als dichter. Zijn meest recente kunsthistorische daad is het (mede)verzorgen van een grote tentoonstelling van het werk van de Haagse schilder B.J. van Hove (1790-1880, Den Haag) in het Haags Historisch Museum: ‘Tussen Fantasie en Werkelijkheid; De stadsgezichten van B.J. ten Hove’. Hij is ook medeauteur van het ‘bijbehorende’ boek (Van Spijk uitgevers, € 29.50). Een mooie tentoonstelling, ga er heen, een mooi boek, kijk er naar!

Meesterschap
Van Hove was een schilder uit een periode waarin ‘meesterschap is vakmanschap’ opgeld deed. Ook voor de Nederlandse schilderkunst was de 19e eeuw die van de romantiek. Maar dan van een romantiek die precies en gedetailleerd op het doek werd gezet. De vader van Van Hove was lijstenmaker, zoon Bart leerde veel van het vak als decorschilder onder de hoede van H.A.A. Breckenheijmer, toneeldecorateur van de Haagse Schouwburg. De nu minder bekende Van Hove had een neef, de nu nog steeds zeer bekende Andreas Schelfhout (1787-1870, Den Haag). Schelfhouts vader was lijstenmaker en Andreas leerde veel van het vak bij de genoemde H.A.A. Breckenheijmer.

Levendigheid
Schelfhout schilderde het ijs onder de schaatsers op zijn schilderijen met een fotografische natuurgetrouwheid. Van Hove schilderde stadsgezichten op een manier die ook wel natuurgetrouwheid suggereerde, maar toch ook iets heel anders; een sterk geïdealiseerd beeld van ‘stadsleven’ in de 19e eeuw. De gebouwen op de schilderijen staan er prachtig op, maar de taferelen maken vooral indruk door de gezelschappen die de stadgezichten bevolken. Er is altijd veel te doen, er is ‘animation’ om het op zijn Frans te zeggen. Mannen en vrouwen zijn bezig met schepen en karren, met dieren en manden, met elkaar, met een harmonisch leven van alledag. Het is er knus.

Montages
Het stadsleven in de 19e eeuw was meestal verre van knus, maar voor zijn klanten maakte Van Hove graag schilderijen die knusser waren dan de werkelijkheid. Om het nog mooier te maken monteerde hij, uitgaand van bestaande situaties, in de geschilderde bebouwde omgeving gebouwen die van elders werden ingevoerd. Zo werd, bij wijze van spreken het Haagse Spui verrijkt met de Leidse Marekerk, en het Haagse Binnenhof met de Utrechtse Dom. Ook gaf de 19e eeuwer Van Hove zijn gebouwen en figuranten liefst een 17e eeuwse aankleding (gebaseerd op serieuze documentatie). Hij was niet de eerste die dit soort kunststukjes uithaalde en zal ook niet de laatste (Photoshopper) zijn.

Conservatief
Van Hove is behoorlijk oud geworden en heeft een 19e eeuw meegemaakt waarin veel veranderde, maar zijn schilderijen ademen een solide onveranderlijkheid. Het is van belang te weten dat Van Hove een belangrijke rol speelde in het Nederlandse schildersleven van die tijd. Hij was leraar aan de Haagse Teekenacademie en de eerste voorzitter van Pulchri Studio (ere voorzitter van Arti in Amsterdam). Net als zijn neef Schelfhout was hij een invloedrijk leraar, onder meer van Hendrik Weissenbruch en, iets in de verte, Barthold Jongkind (deksels, Jongkind!). In hun schilderijen valt een ontwikkeling te zien die vergeleken bij het werk van Van Hove revolutionair is.

Ga het zien.
Van Hove heeft een zeer omvangrijk, zeer coherent en zeer consistent oeuvre achtergelaten. Zijn werk lijkt weinig van doen te hebben met ‘l’art pour l’art’. Hij schilderde voor een koopkrachtige cliëntèle naar de smaak van die cliëntèle, werd algemeen gewaardeerd en had duidelijk aardigheid in zijn werk. Michiel van der Mast had duidelijk aardigheid in het organiseren van deze bijzondere tentoonstelling. Ik had veel aardigheid in het bekijken van het destijds levende ideaalbeeld van Den Haag in de 19e eeuw.
 
********************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered.
Ga voor informatie over dat bureau naar www.peppered.nl


© 2012 Peter Schröder meer Peter Schröder - meer "Galerie" -
Bezigheden > Galerie
Bart van Hove, fantasie en werkelijkheid Peter Schröder
0909BZ Haags
Michiel van der Mast werkte als conservator bij Het Haags Gemeentemuseum en het Haags Historisch Museum, hij verzorgde daar tentoonstellingen en de bijbehorende catalogi.
Bij de Leunstoellezer is Michiel vooral bekend als dichter. Zijn meest recente kunsthistorische daad is het (mede)verzorgen van een grote tentoonstelling van het werk van de Haagse schilder B.J. van Hove (1790-1880, Den Haag) in het Haags Historisch Museum: ‘Tussen Fantasie en Werkelijkheid; De stadsgezichten van B.J. ten Hove’. Hij is ook medeauteur van het ‘bijbehorende’ boek (Van Spijk uitgevers, € 29.50). Een mooie tentoonstelling, ga er heen, een mooi boek, kijk er naar!

Meesterschap
Van Hove was een schilder uit een periode waarin ‘meesterschap is vakmanschap’ opgeld deed. Ook voor de Nederlandse schilderkunst was de 19e eeuw die van de romantiek. Maar dan van een romantiek die precies en gedetailleerd op het doek werd gezet. De vader van Van Hove was lijstenmaker, zoon Bart leerde veel van het vak als decorschilder onder de hoede van H.A.A. Breckenheijmer, toneeldecorateur van de Haagse Schouwburg. De nu minder bekende Van Hove had een neef, de nu nog steeds zeer bekende Andreas Schelfhout (1787-1870, Den Haag). Schelfhouts vader was lijstenmaker en Andreas leerde veel van het vak bij de genoemde H.A.A. Breckenheijmer.

Levendigheid
Schelfhout schilderde het ijs onder de schaatsers op zijn schilderijen met een fotografische natuurgetrouwheid. Van Hove schilderde stadsgezichten op een manier die ook wel natuurgetrouwheid suggereerde, maar toch ook iets heel anders; een sterk geïdealiseerd beeld van ‘stadsleven’ in de 19e eeuw. De gebouwen op de schilderijen staan er prachtig op, maar de taferelen maken vooral indruk door de gezelschappen die de stadgezichten bevolken. Er is altijd veel te doen, er is ‘animation’ om het op zijn Frans te zeggen. Mannen en vrouwen zijn bezig met schepen en karren, met dieren en manden, met elkaar, met een harmonisch leven van alledag. Het is er knus.

Montages
Het stadsleven in de 19e eeuw was meestal verre van knus, maar voor zijn klanten maakte Van Hove graag schilderijen die knusser waren dan de werkelijkheid. Om het nog mooier te maken monteerde hij, uitgaand van bestaande situaties, in de geschilderde bebouwde omgeving gebouwen die van elders werden ingevoerd. Zo werd, bij wijze van spreken het Haagse Spui verrijkt met de Leidse Marekerk, en het Haagse Binnenhof met de Utrechtse Dom. Ook gaf de 19e eeuwer Van Hove zijn gebouwen en figuranten liefst een 17e eeuwse aankleding (gebaseerd op serieuze documentatie). Hij was niet de eerste die dit soort kunststukjes uithaalde en zal ook niet de laatste (Photoshopper) zijn.

Conservatief
Van Hove is behoorlijk oud geworden en heeft een 19e eeuw meegemaakt waarin veel veranderde, maar zijn schilderijen ademen een solide onveranderlijkheid. Het is van belang te weten dat Van Hove een belangrijke rol speelde in het Nederlandse schildersleven van die tijd. Hij was leraar aan de Haagse Teekenacademie en de eerste voorzitter van Pulchri Studio (ere voorzitter van Arti in Amsterdam). Net als zijn neef Schelfhout was hij een invloedrijk leraar, onder meer van Hendrik Weissenbruch en, iets in de verte, Barthold Jongkind (deksels, Jongkind!). In hun schilderijen valt een ontwikkeling te zien die vergeleken bij het werk van Van Hove revolutionair is.

Ga het zien.
Van Hove heeft een zeer omvangrijk, zeer coherent en zeer consistent oeuvre achtergelaten. Zijn werk lijkt weinig van doen te hebben met ‘l’art pour l’art’. Hij schilderde voor een koopkrachtige cliëntèle naar de smaak van die cliëntèle, werd algemeen gewaardeerd en had duidelijk aardigheid in zijn werk. Michiel van der Mast had duidelijk aardigheid in het organiseren van deze bijzondere tentoonstelling. Ik had veel aardigheid in het bekijken van het destijds levende ideaalbeeld van Den Haag in de 19e eeuw.
 
********************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered.
Ga voor informatie over dat bureau naar www.peppered.nl
© 2012 Peter Schröder
powered by CJ2