archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 12
Jaargang 8
14 april 2011
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden delen printen terug
Busbeoordeling Peter Schröder

0812BS 89.1
Deskundigen en specialisten
De internationale Autobussupercompetitie 2011 is al weer ten einde. Jammer! Vele duizenden deelnemers hebben zich de afgelopen weken met hart en ziel beziggehouden met het ontwerpen, bouwen en testen van innovatieve autobussen. Dezelfde internationale deskundigen, specialisten, managers, teamleiders en vakmatige solisten hebben deze competitie daarna weten te bekronen met een internationale wegwedstrijd …. per innovatieve autobus. Het was een enerverende tijd voor de deelnemers en niet minder voor de internationale supervakjury van wie steeds een perfecte deskundige beoordeling van de geleverde prestaties en het internationale falen werd geëist.

Troostprijs: Superbus
We beginnen met de laatste prijs, de internationale troostprijs voor de enthousiaste ex-ruimtevaarder Wubbo Ockels en zijn team van internationale vakstudenten van de TU Delft. Applaus voor dit schitterende ontwerp van de superbus (kaart 1a), dat in niets doet denken aan de autobus, maar eerder aan een uitgerekte versie van de legendarische Chevrolet Corvette. Hoewel de superjuryleden uit Les Pays Bas 1000 points toekende aan deze deskundige inzending werd hij gediskwalificeerd na heftige discussie binnen de internationale superjury en arbitrage vanuit de Union Soviètique , omdat dit vervoermiddel dat gewend is 250 km/u te rijden wegens het ontbreken van deskundige infrastructuur niet kon deelnemen aan de internationale wegwedstrijd.

3e prijs: bergbus
De 3e prijs werd vooral door de waardering van de membres de jury de la Suisse  (700 points! ) toegekend aan de bergbus (kaart 1b) die vooral opviel door zijn deskundige en elegante stroomlijn en zijn enorme internationale vervoerscapaciteit: met niet minder dan 26 internationale vakantiegangers (vakmensen!) en, op het dak, hun omvangrijke, gestroomlijnd vormgegeven bagage, kon deze bus zonder problemen hoge bergpassen nemen. Een afgewogen superoordeel van de jury was hier op zijn plaats. Geen wonder dat deze deskundige bus de bergetappes in de internationale wegwedstrijd met verve en glans doorstond!

2e prijs: perfect streekvervoer
De 2e prijs ging uiteindelijk naar ………… de meergezinsbus (2a) van de Compagnie des Trains Renard du Cher. Hier was de internationaal verantwoordelijke vormgeving elegant gecombineerd met technische vondsten als de vele deskundige deuren in de zijwand, het getraliede compartiment voor vakmatig internationaal waardetransport en de mogelijkheid de bus simultaan te laten besturen door 2 chauffeurs. Hooglijk geprezen door de deskundige membres de l'Autriche en le Royaume Uni (40 resp. 50 points) werd ook de ruimte in deze bus om familiegewijs te kunnen reizen. In0812BS 89.2 de internationale wegwedstrijd haalde de volbeladen (super)bus snelheden van meer dan 80 km/u.!

1e prijs: menselijke maat
Tja, en toen het ging om het uitdelen van de hoofdprijs steeg de spanning tot ondraaglijke hoogte. Vooral binnen de internationale mega-jury was de deskundige spanning te snijden! Lang leek het er op dat deze peta-jury niet tot een afgewogen eensgezind oordeel kon komen. Gelukkig heeft het niet zover kunnen komen dankzij vakmatige arbitrage van niemand minder dan de Heilige Stoel. Gekozen werd uiteindelijk voor de milieuvriendelijke bus van Garage Moderne Pierroutou uit Lourdes (plaatje 2b). De membres de jury de la Belgique en de la Suède  (13000 points) hadden veel waardering voor het vakmatig open karakter van de bus (milieuvriendelijk!). De internationale reden dat Garage Moderne Pierroutou uiteindelijk met de eer ging strijken was echter niet zozeer de technische competentie, maar veeleer het sociaal deskundige karakter van deze autobus. Het ontwerp was namelijk primair ontworpen op het vervoer van bedevaartgangers die zoals internationaal bekend slecht ter been in Lourdes aan komen, maar weer geheel valide vertrekken. Hier gold eens te meer: De Mens centraal! Om aan deze twee tegenstrijdige vakmatige vereisten te kunnen voldoen is de garage met een internationale oplossing gekomen die met recht deskundig genoemd kan worden.

U zult begrijpen dat de duizenden enthousiaste internationale deelnemers en juryleden zich nu al verheugen op een even deskundige als vakmatige competitie in 2012!
 
Beter Beeld
De plaatjes uit deze rubriek zijn veel gedetailleerder te bekijken!
U kunt doorklikken naar mijn eigen website in opbouw, (http://www.peterschroderatb.nl/), daar wordt langzaam maar zeker een beeldbank opgebouwd waarin de plaatjes uit deze rubriek veel beter te zien zijn. Voor de kaarten bij deze aflevering kunt u doorklikken (en nog een paar keer doorklikken) naar:
1.a. Superbus?
1.b. Bergbus.
2.a. Streekbus Cher
2.b. Bus Lourdes


© 2011 Peter Schröder meer Peter Schröder - meer "Beelden uit soberder tijden" -
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden
Busbeoordeling Peter Schröder
0812BS 89.1
Deskundigen en specialisten
De internationale Autobussupercompetitie 2011 is al weer ten einde. Jammer! Vele duizenden deelnemers hebben zich de afgelopen weken met hart en ziel beziggehouden met het ontwerpen, bouwen en testen van innovatieve autobussen. Dezelfde internationale deskundigen, specialisten, managers, teamleiders en vakmatige solisten hebben deze competitie daarna weten te bekronen met een internationale wegwedstrijd …. per innovatieve autobus. Het was een enerverende tijd voor de deelnemers en niet minder voor de internationale supervakjury van wie steeds een perfecte deskundige beoordeling van de geleverde prestaties en het internationale falen werd geëist.

Troostprijs: Superbus
We beginnen met de laatste prijs, de internationale troostprijs voor de enthousiaste ex-ruimtevaarder Wubbo Ockels en zijn team van internationale vakstudenten van de TU Delft. Applaus voor dit schitterende ontwerp van de superbus (kaart 1a), dat in niets doet denken aan de autobus, maar eerder aan een uitgerekte versie van de legendarische Chevrolet Corvette. Hoewel de superjuryleden uit Les Pays Bas 1000 points toekende aan deze deskundige inzending werd hij gediskwalificeerd na heftige discussie binnen de internationale superjury en arbitrage vanuit de Union Soviètique , omdat dit vervoermiddel dat gewend is 250 km/u te rijden wegens het ontbreken van deskundige infrastructuur niet kon deelnemen aan de internationale wegwedstrijd.

3e prijs: bergbus
De 3e prijs werd vooral door de waardering van de membres de jury de la Suisse  (700 points! ) toegekend aan de bergbus (kaart 1b) die vooral opviel door zijn deskundige en elegante stroomlijn en zijn enorme internationale vervoerscapaciteit: met niet minder dan 26 internationale vakantiegangers (vakmensen!) en, op het dak, hun omvangrijke, gestroomlijnd vormgegeven bagage, kon deze bus zonder problemen hoge bergpassen nemen. Een afgewogen superoordeel van de jury was hier op zijn plaats. Geen wonder dat deze deskundige bus de bergetappes in de internationale wegwedstrijd met verve en glans doorstond!

2e prijs: perfect streekvervoer
De 2e prijs ging uiteindelijk naar ………… de meergezinsbus (2a) van de Compagnie des Trains Renard du Cher. Hier was de internationaal verantwoordelijke vormgeving elegant gecombineerd met technische vondsten als de vele deskundige deuren in de zijwand, het getraliede compartiment voor vakmatig internationaal waardetransport en de mogelijkheid de bus simultaan te laten besturen door 2 chauffeurs. Hooglijk geprezen door de deskundige membres de l'Autriche en le Royaume Uni (40 resp. 50 points) werd ook de ruimte in deze bus om familiegewijs te kunnen reizen. In0812BS 89.2 de internationale wegwedstrijd haalde de volbeladen (super)bus snelheden van meer dan 80 km/u.!

1e prijs: menselijke maat
Tja, en toen het ging om het uitdelen van de hoofdprijs steeg de spanning tot ondraaglijke hoogte. Vooral binnen de internationale mega-jury was de deskundige spanning te snijden! Lang leek het er op dat deze peta-jury niet tot een afgewogen eensgezind oordeel kon komen. Gelukkig heeft het niet zover kunnen komen dankzij vakmatige arbitrage van niemand minder dan de Heilige Stoel. Gekozen werd uiteindelijk voor de milieuvriendelijke bus van Garage Moderne Pierroutou uit Lourdes (plaatje 2b). De membres de jury de la Belgique en de la Suède  (13000 points) hadden veel waardering voor het vakmatig open karakter van de bus (milieuvriendelijk!). De internationale reden dat Garage Moderne Pierroutou uiteindelijk met de eer ging strijken was echter niet zozeer de technische competentie, maar veeleer het sociaal deskundige karakter van deze autobus. Het ontwerp was namelijk primair ontworpen op het vervoer van bedevaartgangers die zoals internationaal bekend slecht ter been in Lourdes aan komen, maar weer geheel valide vertrekken. Hier gold eens te meer: De Mens centraal! Om aan deze twee tegenstrijdige vakmatige vereisten te kunnen voldoen is de garage met een internationale oplossing gekomen die met recht deskundig genoemd kan worden.

U zult begrijpen dat de duizenden enthousiaste internationale deelnemers en juryleden zich nu al verheugen op een even deskundige als vakmatige competitie in 2012!
 
Beter Beeld
De plaatjes uit deze rubriek zijn veel gedetailleerder te bekijken!
U kunt doorklikken naar mijn eigen website in opbouw, (http://www.peterschroderatb.nl/), daar wordt langzaam maar zeker een beeldbank opgebouwd waarin de plaatjes uit deze rubriek veel beter te zien zijn. Voor de kaarten bij deze aflevering kunt u doorklikken (en nog een paar keer doorklikken) naar:
1.a. Superbus?
1.b. Bergbus.
2.a. Streekbus Cher
2.b. Bus Lourdes
© 2011 Peter Schröder
powered by CJ2