archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 9
Jaargang 8
24 februari 2011
Bezigheden > Lopen delen printen terug
Entrepotdok Katharina Kouwenhoven

0809BZ Entrepotdok
Een vreemde naam voor een straat, Entrepotdok, want een entrepotdok is een 'ding'. Straten heten wel Havenstraat of Strandboulevard of Heggenlaan of Rue de Seine, maar niet Haven of Strand of Heg of Seine. Het entrepotdok is ook heel lang een 'ding' geweest met een functie, namelijk een rij pakhuizen voor de transitohandel, waarin goederen tijdelijk en onder toezicht konden worden opgeslagen, zonder dat daarover invoerrechten hoefden te worden betaald. Voordat deze mogelijkheid bestond werd er namelijk tweemaal belasting geheven op transitogoederen.

Deze pakhuizen staan aan een gracht tussen het Kadijksplein en de Sarphatistraat, evenwijdig aan de Kadijken aan de noordkant en de Plantagekade, waar Artis aan ligt, aan de zuidkant. Halverwege wordt het Entrepotdok doorsneden door de Entrepotdoksluis, nu niet meer dan een brug en aan het Kadijksplein wordt hij afgesloten met een prachtig poortgebouw. Daar kun je het Kadijkseiland verlaten via de Scharrebier-sluis en dat zegt genoeg. De oudste pakhuizen die er staan dateren van 1708 en er staan 84 pakhuizen met namen van Nederlandse en Belgische steden (Warmenhuizen!).

Naast het Entrepotdok en de Entrepotdoksluis heb je in Amsterdam ook nog de Entrepotkade, de Entrepothaven, de Entrepotbrug en de Entrepothof. Maar die bevinden zich op een behoorlijke afstand van het Entrepotdok en de -sluis. Dit is het gevolg van het feit dat er in 1890 een nieuw entrepotdok gebouwd werd aan de Cruquiusweg.
De pakhuizen aan het Entrepotdok stonden daardoor te verrotten tot ze in de jaren tachtig (van de vorige eeuw) op initiatief van de stadshersteller-wethouder Shaeffer, de onvolprezene, gerenoveerd werden tot appartementengebouwen. In die diepe pakhuizen werden vóór en achter appartementen geconstrueerd rondom een gemeenschappelijke binnenplaats. Van de rij pakhuizen tussen Kadijksplein en Entrepotdoksluis werden de appartementen voor een redelijke prijs verhuurd (sociale woningbouw). Socialistische wethouders vonden toen nog dat ook 'gewone' mensen moesten kunnen wonen in comfortabele huizen op een aantrekkelijke locatie en voor een voor hen betaalbare huur. Nu wordt dit ongetwijfeld gerekend tot de 'linkse hobbies'. De pakhuizen tussen de Entrepotdoksluis en de verderop gelegen Geschutswerf, de kalenderpanden, zijn later verbouwd tot koopappartementen. Voorbij de Geschutswerf, op het voormalige GEB-terrein staat het nieuwe en helemaal niet lelijke appartementengebouw Aquartis.

Het nieuwe entrepotdok van 1890 bestaat uit pakhuizen aan de Cruquiusweg, die aan de achterkant,de Entrepotkade, uitkijken op de Entrepothaven, een zijkanaal van, ik denk, de IJhaven. Ook deze pakhuizen zijn inmiddels tot woninggelegenheden voor de vrije sector verbouwd en ernaast bevinden zich inmiddels het Instituut voor Sociale Geschiedenis en het Persmuseum.
De Entrepotbrug en Entrepothof hebben met het oorspronkelijke entrepot niet veel te maken. Zij zijn veel later gebouwd, toen het plan was ontstaan de Oostelijke Eilanden te ontwikkelen.
De Entrepotbrug loopt over de Entrepothaven; het is feitelijk een prachtig en golvend appartementencomplex dat dit water overspant. Daarachter bevindt zich de Entrepothof met blokflats en veel groen. Ik vind dit een van de best geslaagde ontwikkelingsgebieden van Amsterdam.

Eenmaal in de buurt van de Entrepothaven kun je over de Van Eesterenlaan
doorlopen naar de Verbindingsdam over de Ertshaven en gaan kijken op het KNSM- en Java-eiland. Ik doe dit vaak. Op de punt van het KNSM-eiland heb je namelijk uitzicht op de Oranjesluis, als je weet waar hij ligt. Er moeten echter, zowel in Oost als in Noord, nog veel oeververbindingen tot stand gebracht worden. Over al die zijkanalen, bijvoorbeeld, maar ook tussen deze eilanden en Noord. Loop- en fietsbruggetjes en veel pontjes; iedereen houdt van varen.
 
****************************
De Leunstoel wordt uitgegeven door:
Het Genootschap De Leunstoel.
Word lid! Ga naar: www.deleunstoel.nl/colofon.php


© 2011 Katharina Kouwenhoven meer Katharina Kouwenhoven - meer "Lopen" -
Bezigheden > Lopen
Entrepotdok Katharina Kouwenhoven
0809BZ Entrepotdok
Een vreemde naam voor een straat, Entrepotdok, want een entrepotdok is een 'ding'. Straten heten wel Havenstraat of Strandboulevard of Heggenlaan of Rue de Seine, maar niet Haven of Strand of Heg of Seine. Het entrepotdok is ook heel lang een 'ding' geweest met een functie, namelijk een rij pakhuizen voor de transitohandel, waarin goederen tijdelijk en onder toezicht konden worden opgeslagen, zonder dat daarover invoerrechten hoefden te worden betaald. Voordat deze mogelijkheid bestond werd er namelijk tweemaal belasting geheven op transitogoederen.

Deze pakhuizen staan aan een gracht tussen het Kadijksplein en de Sarphatistraat, evenwijdig aan de Kadijken aan de noordkant en de Plantagekade, waar Artis aan ligt, aan de zuidkant. Halverwege wordt het Entrepotdok doorsneden door de Entrepotdoksluis, nu niet meer dan een brug en aan het Kadijksplein wordt hij afgesloten met een prachtig poortgebouw. Daar kun je het Kadijkseiland verlaten via de Scharrebier-sluis en dat zegt genoeg. De oudste pakhuizen die er staan dateren van 1708 en er staan 84 pakhuizen met namen van Nederlandse en Belgische steden (Warmenhuizen!).

Naast het Entrepotdok en de Entrepotdoksluis heb je in Amsterdam ook nog de Entrepotkade, de Entrepothaven, de Entrepotbrug en de Entrepothof. Maar die bevinden zich op een behoorlijke afstand van het Entrepotdok en de -sluis. Dit is het gevolg van het feit dat er in 1890 een nieuw entrepotdok gebouwd werd aan de Cruquiusweg.
De pakhuizen aan het Entrepotdok stonden daardoor te verrotten tot ze in de jaren tachtig (van de vorige eeuw) op initiatief van de stadshersteller-wethouder Shaeffer, de onvolprezene, gerenoveerd werden tot appartementengebouwen. In die diepe pakhuizen werden vóór en achter appartementen geconstrueerd rondom een gemeenschappelijke binnenplaats. Van de rij pakhuizen tussen Kadijksplein en Entrepotdoksluis werden de appartementen voor een redelijke prijs verhuurd (sociale woningbouw). Socialistische wethouders vonden toen nog dat ook 'gewone' mensen moesten kunnen wonen in comfortabele huizen op een aantrekkelijke locatie en voor een voor hen betaalbare huur. Nu wordt dit ongetwijfeld gerekend tot de 'linkse hobbies'. De pakhuizen tussen de Entrepotdoksluis en de verderop gelegen Geschutswerf, de kalenderpanden, zijn later verbouwd tot koopappartementen. Voorbij de Geschutswerf, op het voormalige GEB-terrein staat het nieuwe en helemaal niet lelijke appartementengebouw Aquartis.

Het nieuwe entrepotdok van 1890 bestaat uit pakhuizen aan de Cruquiusweg, die aan de achterkant,de Entrepotkade, uitkijken op de Entrepothaven, een zijkanaal van, ik denk, de IJhaven. Ook deze pakhuizen zijn inmiddels tot woninggelegenheden voor de vrije sector verbouwd en ernaast bevinden zich inmiddels het Instituut voor Sociale Geschiedenis en het Persmuseum.
De Entrepotbrug en Entrepothof hebben met het oorspronkelijke entrepot niet veel te maken. Zij zijn veel later gebouwd, toen het plan was ontstaan de Oostelijke Eilanden te ontwikkelen.
De Entrepotbrug loopt over de Entrepothaven; het is feitelijk een prachtig en golvend appartementencomplex dat dit water overspant. Daarachter bevindt zich de Entrepothof met blokflats en veel groen. Ik vind dit een van de best geslaagde ontwikkelingsgebieden van Amsterdam.

Eenmaal in de buurt van de Entrepothaven kun je over de Van Eesterenlaan
doorlopen naar de Verbindingsdam over de Ertshaven en gaan kijken op het KNSM- en Java-eiland. Ik doe dit vaak. Op de punt van het KNSM-eiland heb je namelijk uitzicht op de Oranjesluis, als je weet waar hij ligt. Er moeten echter, zowel in Oost als in Noord, nog veel oeververbindingen tot stand gebracht worden. Over al die zijkanalen, bijvoorbeeld, maar ook tussen deze eilanden en Noord. Loop- en fietsbruggetjes en veel pontjes; iedereen houdt van varen.
 
****************************
De Leunstoel wordt uitgegeven door:
Het Genootschap De Leunstoel.
Word lid! Ga naar: www.deleunstoel.nl/colofon.php
© 2011 Katharina Kouwenhoven
powered by CJ2