archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 9
Jaargang 8
24 februari 2011
Beschouwingen > Een rustig mens delen printen terug
Cito-plan geeft niet op! Frits Hoorweg

0809BS CITO-plan1
Zit er eigenlijk nog wel brood in het maken van plattegronden?
'Nou, het is natuurlijk wel minder geworden sinds de introductie van de TomTom, maar we zijn er nog. We hebben een solide bedrijfje, zonder geleend geld, dus ook geen zenuwachtige financiers die ons opjagen. En kaarten blijven toch nodig, al is het maar voor educatieve doeleinden.'

Aan het woord is C. Biever, directeur en eigenaar van CITO-plan. Hij heeft een kamer op de bovenste verdieping van een solide Haags herenhuis aan de Groot-Hertoginnelaan. Op de eerste verdieping zitten vier ontwerpers en op de begane grond is plaats voor twee parttimers die voor de distributie zorgen.
'Eigenlijk zijn die van Distriplan, een apart bedrijf waar ik de distributie op een gegeven moment aan had uitbesteed, maar dat raakte in de problemen en toen heb ik het maar weer overgenomen.’

'Ja, in dit gebouw zit het hele bedrijf. Het drukken gebeurt buiten de deur, dat laat ik in België doen, dat is voordeliger dan hier. Op enig moment hadden we zo'n 15 mensen in dienst, maar daar was op den duur geen emplooi meer voor. Omdat we minder kaarten verkopen, maar ook wel doordat het maken en bijhouden van de kaarten door de komst van de computer efficiënter gaat dan voorheen. Beneden staat nog een zetmachine, waarmee de straatnamen moesten worden gemaakt en vervolgens in de kaarten geplakt. Daarna moest het geheel gefotografeerd worden. Moet je nagaan, wat dat scheelt. Maar ook zoiets als Google Maps gebruiken wij. Om snel nog eens even na te kijken hoe het ook alweer zat. Je hoeft veel minder vaak de deur uit. We hebben niet alleen maar nadeel van al die nieuwigheden.'

'Nee, ik heb nooit overwogen om te proberen een plekje te veroveren in die markt van routeplanners en zo. Misschien als ik jonger was geweest dat ik dat wel had willen proberen. Zoals het nu is hebben we heus nog wel een interessante markt. We verkopen niet alleen de kaarten als zodanig, maar verwerken die ook in gemeentegidsen en de huis aan huis plattegronden die sommige gemeenten uitgeven. Hetzelfde kaartmateriaal gebruiken we ook voor de informatieborden die je aan de rand van steden en dorpen wel aantreft. Op het ogenblik0809BS CITOPlan2 maken we ook fietskaarten, daar zitten nog wel mogelijkheden in.'

Volgens de website van CITO-plan worden de plattegronden al sinds 1912 uitgegeven, maar het huidige bedrijf is eigenlijk het resultaat van een herstart 40 jaar geleden. Dat Biever daarin betrokken werd kan, gezien zijn achtergrond, opmerkelijk worden genoemd.

'Ik had een grondboorbedrijf in het Midden Oosten. Op een gegeven ogenblik werd ik benaderd door een cartograaf van een bedrijf dat ging stoppen. Hij wilde voor zichzelf beginnen en zocht een partner voor financiële steun. Nou, het leek mij wel het proberen waard en toen zijn wij voor 2500 gulden eigenaar geworden van de naam CITO-plan en hebben we het bedrijf weer opgebouwd. We zijn begonnen met de kaart van Den Haag en de andere grote steden en het bedrijf zo, stukje bij beetje, uitgebouwd. Ik was zelf de verkoper. Had ik ook nog nooit gedaan. Ging ik hier bij de boekwinkels langs en dan zeiden ze: oh, CITO-plan, dat kennen we nog wel, en dan had je toch een begin. Eerst gaf ik één exemplaar van de kaart weg en dan ging ik na een week of twee weer langs voor de bestelling. Er was er zelfs een (hij moet er nog om lachen) die vroeg: hoeveel zitten er in zo'n pak? 60? Ok, geef er dan maar 60. En daarna kocht hij er telkens 60 als ik langs kwam!'

'In het grondboorbedrijf was ik ook al op een bijzondere manier verzeild geraakt. Ik was in die sector werkzaam, mijn werkgever wilde gaan stoppen, terwijl er juist een nieuwe opdracht binnen kwam. Met zijn hulp en financiële medewerking heb ik zelf die opdracht aangenomen. Ik ben er niet slechter van geworden, maar toch liep je af en toe wel langs de afgrond, tenminste dat gevoel had ik. Daarom kwam CITO-plan me wel goed uit!'

'Zo langzamerhand ben ik aan mijn pensioen toe, maar ik vind het nog wel leuk. Ik doe de financiën en het beheer en verder ben ik ook een soort eindcorrector, die nagaat of de straatnamen niet verhaspeld zijn gedurende het ontwerp. Je kunt je misschien wel voorstellen dat dat gebeurt bij het inplotten van die namen in de straten.'

Meer info op: http://www.citoplan.nl


© 2011 Frits Hoorweg meer Frits Hoorweg - meer "Een rustig mens" -
Beschouwingen > Een rustig mens
Cito-plan geeft niet op! Frits Hoorweg
0809BS CITO-plan1
Zit er eigenlijk nog wel brood in het maken van plattegronden?
'Nou, het is natuurlijk wel minder geworden sinds de introductie van de TomTom, maar we zijn er nog. We hebben een solide bedrijfje, zonder geleend geld, dus ook geen zenuwachtige financiers die ons opjagen. En kaarten blijven toch nodig, al is het maar voor educatieve doeleinden.'

Aan het woord is C. Biever, directeur en eigenaar van CITO-plan. Hij heeft een kamer op de bovenste verdieping van een solide Haags herenhuis aan de Groot-Hertoginnelaan. Op de eerste verdieping zitten vier ontwerpers en op de begane grond is plaats voor twee parttimers die voor de distributie zorgen.
'Eigenlijk zijn die van Distriplan, een apart bedrijf waar ik de distributie op een gegeven moment aan had uitbesteed, maar dat raakte in de problemen en toen heb ik het maar weer overgenomen.’

'Ja, in dit gebouw zit het hele bedrijf. Het drukken gebeurt buiten de deur, dat laat ik in België doen, dat is voordeliger dan hier. Op enig moment hadden we zo'n 15 mensen in dienst, maar daar was op den duur geen emplooi meer voor. Omdat we minder kaarten verkopen, maar ook wel doordat het maken en bijhouden van de kaarten door de komst van de computer efficiënter gaat dan voorheen. Beneden staat nog een zetmachine, waarmee de straatnamen moesten worden gemaakt en vervolgens in de kaarten geplakt. Daarna moest het geheel gefotografeerd worden. Moet je nagaan, wat dat scheelt. Maar ook zoiets als Google Maps gebruiken wij. Om snel nog eens even na te kijken hoe het ook alweer zat. Je hoeft veel minder vaak de deur uit. We hebben niet alleen maar nadeel van al die nieuwigheden.'

'Nee, ik heb nooit overwogen om te proberen een plekje te veroveren in die markt van routeplanners en zo. Misschien als ik jonger was geweest dat ik dat wel had willen proberen. Zoals het nu is hebben we heus nog wel een interessante markt. We verkopen niet alleen de kaarten als zodanig, maar verwerken die ook in gemeentegidsen en de huis aan huis plattegronden die sommige gemeenten uitgeven. Hetzelfde kaartmateriaal gebruiken we ook voor de informatieborden die je aan de rand van steden en dorpen wel aantreft. Op het ogenblik0809BS CITOPlan2 maken we ook fietskaarten, daar zitten nog wel mogelijkheden in.'

Volgens de website van CITO-plan worden de plattegronden al sinds 1912 uitgegeven, maar het huidige bedrijf is eigenlijk het resultaat van een herstart 40 jaar geleden. Dat Biever daarin betrokken werd kan, gezien zijn achtergrond, opmerkelijk worden genoemd.

'Ik had een grondboorbedrijf in het Midden Oosten. Op een gegeven ogenblik werd ik benaderd door een cartograaf van een bedrijf dat ging stoppen. Hij wilde voor zichzelf beginnen en zocht een partner voor financiële steun. Nou, het leek mij wel het proberen waard en toen zijn wij voor 2500 gulden eigenaar geworden van de naam CITO-plan en hebben we het bedrijf weer opgebouwd. We zijn begonnen met de kaart van Den Haag en de andere grote steden en het bedrijf zo, stukje bij beetje, uitgebouwd. Ik was zelf de verkoper. Had ik ook nog nooit gedaan. Ging ik hier bij de boekwinkels langs en dan zeiden ze: oh, CITO-plan, dat kennen we nog wel, en dan had je toch een begin. Eerst gaf ik één exemplaar van de kaart weg en dan ging ik na een week of twee weer langs voor de bestelling. Er was er zelfs een (hij moet er nog om lachen) die vroeg: hoeveel zitten er in zo'n pak? 60? Ok, geef er dan maar 60. En daarna kocht hij er telkens 60 als ik langs kwam!'

'In het grondboorbedrijf was ik ook al op een bijzondere manier verzeild geraakt. Ik was in die sector werkzaam, mijn werkgever wilde gaan stoppen, terwijl er juist een nieuwe opdracht binnen kwam. Met zijn hulp en financiële medewerking heb ik zelf die opdracht aangenomen. Ik ben er niet slechter van geworden, maar toch liep je af en toe wel langs de afgrond, tenminste dat gevoel had ik. Daarom kwam CITO-plan me wel goed uit!'

'Zo langzamerhand ben ik aan mijn pensioen toe, maar ik vind het nog wel leuk. Ik doe de financiën en het beheer en verder ben ik ook een soort eindcorrector, die nagaat of de straatnamen niet verhaspeld zijn gedurende het ontwerp. Je kunt je misschien wel voorstellen dat dat gebeurt bij het inplotten van die namen in de straten.'

Meer info op: http://www.citoplan.nl
© 2011 Frits Hoorweg
powered by CJ2