archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 8
Jaargang 8
10 februari 2011
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp delen printen terug
Markt! Sebastiaan Capel

0808BS Markt
Het gaat niet goed met de Amsterdamse markten; er worden minder euro’s uitgegeven en het afgelopen jaar kwamen er meerdere berichten naar buiten over corruptie en onvrede. Zelf ben ik geen marktmens, ik heb me ook nooit aangesproken gevoeld door het 'je gulden is een daalder waard' gevoel. Maar de markten vormen wel een traditioneel onderdeel van de stad, niet alleen als alternatief voor de winkels, maar ook als plek voor ontmoeting. Niet voor niets heeft vrijwel iedere stad of dorp een Grote Markt, waar naast de markt ook allerlei evenementen worden gehouden en mensen elkaar kunnen ontmoeten.
 
Het werelddorp Amsterdam heeft zelfs meerdere markten, in iedere windrichting wel een, maar de meeste lijken toch veel op elkaar. Hoewel natuurlijk de markt van Zuidoost wat exotischer is dan de Albert Cuyp. Maar die laatste is toch de top van de markten. De 'Cuyp' heeft het zelfs geschopt tot het omroepen ervan in het Engels in de tram. De lijnen 16 en 24 vertellen iedereen dat de volgende halte 'Amsterdam’s famous streetmarket is' (een quizvraag tussendoor: welke halte wordt bedoeld met 'the courtyard with the Chapel'?). Kennelijk is de markt een toeristische trekker; maar wat krijgen die toeristen als ze zich laten verleiden tot uitstappen? Dat is toch veel van hetzelfde: textiel, kleding en groente met ertussendoor een specialistische kraam met bijvoorbeeld kaas, vis of zuurwaren. Terwijl de markt juist iets meer en anders zou kunnen bieden dan een batterij kledingwinkels.
 
Misschien dat de toekomst meer ligt in specialistische markten, zoals de Boerenmarkt op de Noordermarkt, waar het nog steeds storm loopt met bezoekers uit heel Amsterdam. Kraamhouders vochten dan ook voor hun plekje toen er sprake van was dat zij hun plek kwijt zouden raken aan marktlui van andere markten. Een experiment met een vergelijkbare markt in het Oostelijk Havengebied sloeg ook aan bij de bewoners van deze buurt. En in de lente en zomer is er iedere maand een 'Pure markt' met biologische producten in Park Frankendael in Oost. Op een mooie lentedag werd dat meer een dorpse braderie met een grasveld vol smikkelende bezoekers op picknickkleden, spelende kinderen en vanaf 5 uur de mogelijkheid om te barbecuen. Ik genoot er in ieder geval vorig jaar met volle teugen van onder meer biologische chocolade en Hongaarse rose-bubbels in de zon.
 
Misschien is het bewijs dat een dergelijke markt aantrekkingskracht heeft het succes van de Marqt-winkels. Hier worden pure, biologische producten verkocht in een omgeving die wel iets van een markt heeft, met kratten uitgestald alsof je buiten bent. En dat is precies wat een markt was: het buiten de winkels verkopen van dagverse producten. Door dat juist als winkelconcept te lanceren heeft Marqt een waanzinnig succes.
Er is werk aan de winkel voor de markten en hun kooplui, anders worden ze misschien wel overgenomen door de winkels. Voorlopig trekken ze nog genoeg mensen, maar het mag van mij wel wat bruisender, innovatiever en swingender op de Amsterdamse markten. En dan ga ik er misschien ook wat vaker heen.
 
****************************
Meer tekeningen van Eefje Ernst op:


© 2011 Sebastiaan Capel meer Sebastiaan Capel - meer "Amsterdam werelddorp" -
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp
Markt! Sebastiaan Capel
0808BS Markt
Het gaat niet goed met de Amsterdamse markten; er worden minder euro’s uitgegeven en het afgelopen jaar kwamen er meerdere berichten naar buiten over corruptie en onvrede. Zelf ben ik geen marktmens, ik heb me ook nooit aangesproken gevoeld door het 'je gulden is een daalder waard' gevoel. Maar de markten vormen wel een traditioneel onderdeel van de stad, niet alleen als alternatief voor de winkels, maar ook als plek voor ontmoeting. Niet voor niets heeft vrijwel iedere stad of dorp een Grote Markt, waar naast de markt ook allerlei evenementen worden gehouden en mensen elkaar kunnen ontmoeten.
 
Het werelddorp Amsterdam heeft zelfs meerdere markten, in iedere windrichting wel een, maar de meeste lijken toch veel op elkaar. Hoewel natuurlijk de markt van Zuidoost wat exotischer is dan de Albert Cuyp. Maar die laatste is toch de top van de markten. De 'Cuyp' heeft het zelfs geschopt tot het omroepen ervan in het Engels in de tram. De lijnen 16 en 24 vertellen iedereen dat de volgende halte 'Amsterdam’s famous streetmarket is' (een quizvraag tussendoor: welke halte wordt bedoeld met 'the courtyard with the Chapel'?). Kennelijk is de markt een toeristische trekker; maar wat krijgen die toeristen als ze zich laten verleiden tot uitstappen? Dat is toch veel van hetzelfde: textiel, kleding en groente met ertussendoor een specialistische kraam met bijvoorbeeld kaas, vis of zuurwaren. Terwijl de markt juist iets meer en anders zou kunnen bieden dan een batterij kledingwinkels.
 
Misschien dat de toekomst meer ligt in specialistische markten, zoals de Boerenmarkt op de Noordermarkt, waar het nog steeds storm loopt met bezoekers uit heel Amsterdam. Kraamhouders vochten dan ook voor hun plekje toen er sprake van was dat zij hun plek kwijt zouden raken aan marktlui van andere markten. Een experiment met een vergelijkbare markt in het Oostelijk Havengebied sloeg ook aan bij de bewoners van deze buurt. En in de lente en zomer is er iedere maand een 'Pure markt' met biologische producten in Park Frankendael in Oost. Op een mooie lentedag werd dat meer een dorpse braderie met een grasveld vol smikkelende bezoekers op picknickkleden, spelende kinderen en vanaf 5 uur de mogelijkheid om te barbecuen. Ik genoot er in ieder geval vorig jaar met volle teugen van onder meer biologische chocolade en Hongaarse rose-bubbels in de zon.
 
Misschien is het bewijs dat een dergelijke markt aantrekkingskracht heeft het succes van de Marqt-winkels. Hier worden pure, biologische producten verkocht in een omgeving die wel iets van een markt heeft, met kratten uitgestald alsof je buiten bent. En dat is precies wat een markt was: het buiten de winkels verkopen van dagverse producten. Door dat juist als winkelconcept te lanceren heeft Marqt een waanzinnig succes.
Er is werk aan de winkel voor de markten en hun kooplui, anders worden ze misschien wel overgenomen door de winkels. Voorlopig trekken ze nog genoeg mensen, maar het mag van mij wel wat bruisender, innovatiever en swingender op de Amsterdamse markten. En dan ga ik er misschien ook wat vaker heen.
 
****************************
Meer tekeningen van Eefje Ernst op:
© 2011 Sebastiaan Capel
powered by CJ2