archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 7
Jaargang 8
27 januari 2011
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Kiefer nu ook in Groningen Dik Kruithof

0807VG Sarian
‘Na een periode van acht maanden revitalisatie is het Groninger museum weer geopend.’ Zo begint de nieuwe beleefgids van het Museum. Een opknapbeurt was nodig omdat het museum bijzonder succesvol was geweest met grote tentoonstellingen van Russische schilders: Het geheim van Rusland: Repin in 2002, Het Russische landschap in 2004, Diaghilev in 2005 en Russische sprookjes in 2008. Die traditie, mogelijk gemaakt door de Gasunie-Gazprom connectie, wordt nu voortgezet met Het onbekende Rusland, oriëntalistische schilderkunst 1850-1920. Het is een mooie tentoonstelling van traditionele schilderkunst met twee schilders die mij bijzonder aanspraken: Vereshchagin die Turkestan en de verschrikkingen van de oorlog laat zien in aangrijpende schilderijen en de Vincent van Gogh van Armenië: Martiros Sarian, die een eigen manier heeft ontwikkeld om zijn land te tonen.

Een opmerkelijke vernieuwing die het Museum biedt is de GM-collector die de mogelijkheid geeft om van een aantal (niet alle) schilderijen een foto thuisgestuurd te krijgen: je klikt met de collector op een contactpunt naast een schilderij, brengt daarna bij de balie je emailadres in en als je thuis komt heb je een mailtje met je eigen selectie in je postvak. Een mooie uitvinding om het vaak moeizame fotograferen in een drukke zaal overbodig te maken. En het was er op die zaterdagmiddag behoorlijk druk!

Er waren nog twee andere tentoonstellingen. In de toren was een mooie keuze van topstukken uit de eigen collectie met veel hedendaagse kunst, mode en design. Een groot interieur in piepschuim, een zaal met grote witte vormen – cactussen, zwijnen, vogels van Jaime Hayon omringd door de kleurige zeefdrukkenserie Flowers van Warhol. Veel uitersten op een knappe manier bij elkaar gebracht.

Voor mij was het hoogtepunt de tentoonstelling in het Ploeg-paviljoen. Daar wordt het werk van de schilders van de Ploeg naast dat van tijdgenoten gezet, waarbij de hoge kwaliteit van het werk van de noordelijke kunstenaars duidelijk naar voren komt. In de tentoonstelling veel0807VG Werkman werk van Hendrik Werkman. Prachtige afdrukken uit de verbeelding die hij maakte van de chassidische legenden. Aangrijpende kunst, zeker als je bedenkt dat het in de oorlog gemaakt werd en hij op een van de laatste dagen van de oorlog zelf door de Duitsers werd doodgeschoten. Maar ook een prachtig schilderij van een vrolijk springend paardje. Werkman is niet zo vaak te zien in Groningen. Deze tentoonstelling heeft een ruime keuze van zijn werk en is alleen al daarom zeer de moeite waard.

Een tweede verrassing was Kiefer in Groningen. Zijn ‘Wege der weltweisheit : die Hermanns-Schlacht’ vulde een volledige eindwand van een zaal waar verder veel grafisch werk te zien was, vooral portretten die zo van Kiefers doek gestapt leken te zijn. Voor de Wege der weltweisheit schilderde hij zwart-wit portretten van historische figuren uit de Duitse geschiedenis en de Hermanns-Schlacht in de titel is een verwijzing naar de legendarische overwinning van de Germanen op de Romeinen in het Teutoburgerwoud onder leiding van Arminius, wat later verbasterd is tot Hermann. Er zijn verschillende versies van dit werk in musea, boeken en op het internet te vinden, maar dit is een mooie waarin het woud ook duidelijk zichtbaar is.

Het Groninger Museum biedt met deze tentoonstellingen een zeer gevarieerd beeld van de kunst uit de periode 1850-2010 en is zeker een bezoek waard.
 
De tentoonstelling Het onbekende Rusland loopt tot 8 mei 2011.
Meer over de Chassidische legenden op de site van de Koninklijke Bibliotheek: http://www.kb.nl/uitgelicht/aanwinsten/2002/chassidisch/legenden.html
En over Kiefer in Groningen op: http://www.groningermuseum.nl  
 
*************************
Abonneert u op de Nieuwsbrief.


© 2011 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Kiefer nu ook in Groningen Dik Kruithof
0807VG Sarian
‘Na een periode van acht maanden revitalisatie is het Groninger museum weer geopend.’ Zo begint de nieuwe beleefgids van het Museum. Een opknapbeurt was nodig omdat het museum bijzonder succesvol was geweest met grote tentoonstellingen van Russische schilders: Het geheim van Rusland: Repin in 2002, Het Russische landschap in 2004, Diaghilev in 2005 en Russische sprookjes in 2008. Die traditie, mogelijk gemaakt door de Gasunie-Gazprom connectie, wordt nu voortgezet met Het onbekende Rusland, oriëntalistische schilderkunst 1850-1920. Het is een mooie tentoonstelling van traditionele schilderkunst met twee schilders die mij bijzonder aanspraken: Vereshchagin die Turkestan en de verschrikkingen van de oorlog laat zien in aangrijpende schilderijen en de Vincent van Gogh van Armenië: Martiros Sarian, die een eigen manier heeft ontwikkeld om zijn land te tonen.

Een opmerkelijke vernieuwing die het Museum biedt is de GM-collector die de mogelijkheid geeft om van een aantal (niet alle) schilderijen een foto thuisgestuurd te krijgen: je klikt met de collector op een contactpunt naast een schilderij, brengt daarna bij de balie je emailadres in en als je thuis komt heb je een mailtje met je eigen selectie in je postvak. Een mooie uitvinding om het vaak moeizame fotograferen in een drukke zaal overbodig te maken. En het was er op die zaterdagmiddag behoorlijk druk!

Er waren nog twee andere tentoonstellingen. In de toren was een mooie keuze van topstukken uit de eigen collectie met veel hedendaagse kunst, mode en design. Een groot interieur in piepschuim, een zaal met grote witte vormen – cactussen, zwijnen, vogels van Jaime Hayon omringd door de kleurige zeefdrukkenserie Flowers van Warhol. Veel uitersten op een knappe manier bij elkaar gebracht.

Voor mij was het hoogtepunt de tentoonstelling in het Ploeg-paviljoen. Daar wordt het werk van de schilders van de Ploeg naast dat van tijdgenoten gezet, waarbij de hoge kwaliteit van het werk van de noordelijke kunstenaars duidelijk naar voren komt. In de tentoonstelling veel0807VG Werkman werk van Hendrik Werkman. Prachtige afdrukken uit de verbeelding die hij maakte van de chassidische legenden. Aangrijpende kunst, zeker als je bedenkt dat het in de oorlog gemaakt werd en hij op een van de laatste dagen van de oorlog zelf door de Duitsers werd doodgeschoten. Maar ook een prachtig schilderij van een vrolijk springend paardje. Werkman is niet zo vaak te zien in Groningen. Deze tentoonstelling heeft een ruime keuze van zijn werk en is alleen al daarom zeer de moeite waard.

Een tweede verrassing was Kiefer in Groningen. Zijn ‘Wege der weltweisheit : die Hermanns-Schlacht’ vulde een volledige eindwand van een zaal waar verder veel grafisch werk te zien was, vooral portretten die zo van Kiefers doek gestapt leken te zijn. Voor de Wege der weltweisheit schilderde hij zwart-wit portretten van historische figuren uit de Duitse geschiedenis en de Hermanns-Schlacht in de titel is een verwijzing naar de legendarische overwinning van de Germanen op de Romeinen in het Teutoburgerwoud onder leiding van Arminius, wat later verbasterd is tot Hermann. Er zijn verschillende versies van dit werk in musea, boeken en op het internet te vinden, maar dit is een mooie waarin het woud ook duidelijk zichtbaar is.

Het Groninger Museum biedt met deze tentoonstellingen een zeer gevarieerd beeld van de kunst uit de periode 1850-2010 en is zeker een bezoek waard.
 
De tentoonstelling Het onbekende Rusland loopt tot 8 mei 2011.
Meer over de Chassidische legenden op de site van de Koninklijke Bibliotheek: http://www.kb.nl/uitgelicht/aanwinsten/2002/chassidisch/legenden.html
En over Kiefer in Groningen op: http://www.groningermuseum.nl  
 
*************************
Abonneert u op de Nieuwsbrief.
© 2011 Dik Kruithof
powered by CJ2