archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 20
Jaargang 7
30 september 2010
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden delen printen terug
Als je haar maar goed zit Peter Schröder

0720BS 82.1
Buiten en binnen
De filosofen onder ons discussiëren soms over een tegenstelling tussen uiterlijk en innerlijk van mensen (en dieren?). U kent het wel: weerspiegelt ons uiterlijk ons innerlijk? Of gaat er achter ons prachtige/monstrueuze uiterlijk een heel ander, beestachtig/schitterend innerlijk schuil? Leidt aandacht voor het uiterlijk tot ijdelheid en aandacht voor het innerlijk tot Hogere Gevoelens? Zullen we het ooit weten? Kunnen we het ooit weten? Willen we het ooit weten? Moeten we het willen, willen we het moeten? We weten wel dat mensen zichzelf sinds mensenheugenis spiegels hebben voorgehouden: heel vroeger in spiegelend water, daarna in glanzend gepoetst metaal, vervolgens in verzilverd glas, later op foto’s en uiteindelijk op al die beeldschermen. Eerst alleen de buitenkant, later ook (Röntgen, MRI) ook de fysieke binnenkant. Wat zien we er leuk uit! Wat zien we er niet uit!

Wie is de mooiste?
Al die zelfreflectie kan worden gezien als onmisbaar onderdeel van onze sociale strijd om een betere en gezondere plaats onder de maatschappelijke zon. Het geldt vrouwen nog sterker dan mannen, de laatsten willen het eigenlijk niet eens echt weten, terwijl vrouwen zich er zelden voor generen. Vrouwen beginnen er jong mee. Kijk maar eens naar kaart 1. Daar staat een wel heel jonge dame in een bevallige pose zichzelf te bekijken. Zo op het oog lijkt ze enigszins schuchter tevreden. Ze verkeert duidelijk in een eerdere groeifase dan de dame op kaart 2, die naast haar spiegelbeeld met stomheid geslagen lijkt. De kaart was bedoeld voor het versturen van de beste wensen ter gelegenheid van de naamdag (25 november) van de Heilige Catherina van Alexandrië. Zij was de beschermheilige van een heterogene verzameling beroepsbeoefenaars waaronder: touwslagers, molenaars, notarissen, loodgieters, pottenbakkers, filosofen, theologen en in de eerste plaats de kappers.

Correct haar
De jongere dame op de eerste kaart laat zien dat haar coiffure, bekroond door een strik, er mag wezen. De dromerige vrouw op de tweede kaart houdt haar kapsel goeddeels verborgen onder een lampekapachtige muts, maar wat er te zien is ziet er verzorgd uit. Op de coiffures van de twee dames valt weinig aan te merken. U weet dat een correcte haardracht door professionele en amateur-acteurs wordt gezien als een eerste levensbehoefte. Legio zijn de gevallen waarin een acteur vernietiging eist van film/tv-scènes waarin de staat van hun kapsel0720BS 82.2 niet voldoet aan door de vakbond gestelde eisen! Of waarin hun toupet scheef is gaan staan/zitten!

Oosterse barbiers
Als ons kapsel niet langer eigenhandig te fatsoeneren (!) valt is het tijd voor professionele hulp van een kapper. Op kaart 3 zien we de kapper in de buitenlucht bezig met de haardos van een mannelijke klant. De kapper ziet er grimmig uit, de klant zit er gelaten bij (niet bewegen zolang je geschoren wordt). Het tafereel speelt zich af in Algerije, de begeleidende tekst rept van Scènes et types d’Afrique du Nord, Les Souks: Le Coiffeur. De volgende kapper, op kaart 4 is wederom werkzaam in een Arabische atmosfeer; het is een ambulante kapper uit Aleppo. Deze barbier staat naast de kapperstoel klaar met een fles (essences?) en een schaal bedoeld voor scheerwerk. Heeft hij er zin in, knipperdeknip knippen en scheren met zijn vlijmscherpe mes? Hij kijkt enigszins mistroostig, heeft al te veel meegemaakt om nog in wonderen te geloven.

**********
Beter Beeld
Goed nieuws: de plaatjes uit deze rubriek zijn voortaan veel gedetailleerder te bekijken!
Tot nu toe konden de prentbriefkaarten in De Leunstoel niet goed worden bekeken. Vanaf nu kunt u doorklikken naar mijn eigen website in opbouw, (http://www.peterschroderatb.nl/) daar wordt langzaam maar zeker een beeldbank opgebouwd waarin de beelden uit deze rubriek veel beter te zien zijn.
Voor de kaarten bij deze aflevering kunt u doorklikken naar:
Kaart 1:
Kaart 2:
Kaart 3:
Kaart 4.


© 2010 Peter Schröder meer Peter Schröder - meer "Beelden uit soberder tijden" -
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden
Als je haar maar goed zit Peter Schröder
0720BS 82.1
Buiten en binnen
De filosofen onder ons discussiëren soms over een tegenstelling tussen uiterlijk en innerlijk van mensen (en dieren?). U kent het wel: weerspiegelt ons uiterlijk ons innerlijk? Of gaat er achter ons prachtige/monstrueuze uiterlijk een heel ander, beestachtig/schitterend innerlijk schuil? Leidt aandacht voor het uiterlijk tot ijdelheid en aandacht voor het innerlijk tot Hogere Gevoelens? Zullen we het ooit weten? Kunnen we het ooit weten? Willen we het ooit weten? Moeten we het willen, willen we het moeten? We weten wel dat mensen zichzelf sinds mensenheugenis spiegels hebben voorgehouden: heel vroeger in spiegelend water, daarna in glanzend gepoetst metaal, vervolgens in verzilverd glas, later op foto’s en uiteindelijk op al die beeldschermen. Eerst alleen de buitenkant, later ook (Röntgen, MRI) ook de fysieke binnenkant. Wat zien we er leuk uit! Wat zien we er niet uit!

Wie is de mooiste?
Al die zelfreflectie kan worden gezien als onmisbaar onderdeel van onze sociale strijd om een betere en gezondere plaats onder de maatschappelijke zon. Het geldt vrouwen nog sterker dan mannen, de laatsten willen het eigenlijk niet eens echt weten, terwijl vrouwen zich er zelden voor generen. Vrouwen beginnen er jong mee. Kijk maar eens naar kaart 1. Daar staat een wel heel jonge dame in een bevallige pose zichzelf te bekijken. Zo op het oog lijkt ze enigszins schuchter tevreden. Ze verkeert duidelijk in een eerdere groeifase dan de dame op kaart 2, die naast haar spiegelbeeld met stomheid geslagen lijkt. De kaart was bedoeld voor het versturen van de beste wensen ter gelegenheid van de naamdag (25 november) van de Heilige Catherina van Alexandrië. Zij was de beschermheilige van een heterogene verzameling beroepsbeoefenaars waaronder: touwslagers, molenaars, notarissen, loodgieters, pottenbakkers, filosofen, theologen en in de eerste plaats de kappers.

Correct haar
De jongere dame op de eerste kaart laat zien dat haar coiffure, bekroond door een strik, er mag wezen. De dromerige vrouw op de tweede kaart houdt haar kapsel goeddeels verborgen onder een lampekapachtige muts, maar wat er te zien is ziet er verzorgd uit. Op de coiffures van de twee dames valt weinig aan te merken. U weet dat een correcte haardracht door professionele en amateur-acteurs wordt gezien als een eerste levensbehoefte. Legio zijn de gevallen waarin een acteur vernietiging eist van film/tv-scènes waarin de staat van hun kapsel0720BS 82.2 niet voldoet aan door de vakbond gestelde eisen! Of waarin hun toupet scheef is gaan staan/zitten!

Oosterse barbiers
Als ons kapsel niet langer eigenhandig te fatsoeneren (!) valt is het tijd voor professionele hulp van een kapper. Op kaart 3 zien we de kapper in de buitenlucht bezig met de haardos van een mannelijke klant. De kapper ziet er grimmig uit, de klant zit er gelaten bij (niet bewegen zolang je geschoren wordt). Het tafereel speelt zich af in Algerije, de begeleidende tekst rept van Scènes et types d’Afrique du Nord, Les Souks: Le Coiffeur. De volgende kapper, op kaart 4 is wederom werkzaam in een Arabische atmosfeer; het is een ambulante kapper uit Aleppo. Deze barbier staat naast de kapperstoel klaar met een fles (essences?) en een schaal bedoeld voor scheerwerk. Heeft hij er zin in, knipperdeknip knippen en scheren met zijn vlijmscherpe mes? Hij kijkt enigszins mistroostig, heeft al te veel meegemaakt om nog in wonderen te geloven.

**********
Beter Beeld
Goed nieuws: de plaatjes uit deze rubriek zijn voortaan veel gedetailleerder te bekijken!
Tot nu toe konden de prentbriefkaarten in De Leunstoel niet goed worden bekeken. Vanaf nu kunt u doorklikken naar mijn eigen website in opbouw, (http://www.peterschroderatb.nl/) daar wordt langzaam maar zeker een beeldbank opgebouwd waarin de beelden uit deze rubriek veel beter te zien zijn.
Voor de kaarten bij deze aflevering kunt u doorklikken naar:
Kaart 1:
Kaart 2:
Kaart 3:
Kaart 4.
© 2010 Peter Schröder
powered by CJ2