archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 15
Jaargang 7
10 juni 2010
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp delen printen terug
Love Boat replica's Sebastiaan Capel

Een haven vormt voor veel steden een belangrijke inkomstenbron. Sterker, steden hebben regelmatig hun oorsprong in de aanwezigheid van een haven gevonden. Ook in Amsterdam heeft de haven een belangrijke rol gespeeld en bieden havengerelateerde werkzaamheden nog steeds veel mensen een arbeidsplaats. Alleen is die haven steeds minder zichtbaar doordat de activiteiten meer naar het westen zijn verschoven. We zien nu vooral de overblijfselen ervan in het straatbeeld. Bijvoorbeeld de prachtige huizen in de grachtengordel, neergezet met onder meer in de zeehandel verdiend geld. Of de oude pakhuizen in het Oostelijk Havengebied waar de koffie en cacao zijn vervangen door bewoners, bedrijven of functies als een fitnesscentrum. Gelukkig zijn in de stad rookpluimen van de afvalverwerking in de verte te zien, als tekenen van leven van de haven. Net als de gigantische rode kranen van de Ceres-terminal. Lang stonden ze stil, maar het wachten werd uiteindelijk beloond. Helaas bewegen ze de laatste tijd een stuk minder.

Én er is een nieuwe havenindustrie die wél zichtbaar is in de stad, tenminste in de zomer: de cruiseschepen. En dan zijn vooral de grote Love Boat-replica’s natuurlijk in het oog springend, maar er zijn ook talrijke kleinere riviercruiseboten die Amsterdam aandoen. De megaschepen trekken de aandacht als ze door het smalle IJ varen en uiteindelijk aanleggen bij de moderne Passengers Terminal Amsterdam (PTA). Nog mooier om te zien is het 'inparkeren' dat de schepen soms moeten doen midden op het IJ. Daar wil je in je badkuip-met-buitenboordmotor niet bij in de buurt komen…. Hoe imposant de cruiseschepen zijn, merk je vooral als je erg dichtbij bent. Ik was een jaar lang 'bewoner' van het Havengebouw aan de De Ruyterkade en werkte daar op de 11e verdieping. Pas op die hoogte ben je min of meer gelijk met het bovenste dek en merk je dat het echt 'varende flatgebouwen' zijn.

Door de groei van het aantal cruises dat Amsterdam wil aandoen is er inmiddels ruimtegebrek aan de kade in het Oostelijk Havengebied. Meerdere schepen hebben al nul op het rekest gekregen en zijn uitgeweken. Om dat in de toekomst te voorkomen zijn er nu plannen voor een tweede terminal. Deze zou dan in het Westelijk Havengebied moeten komen, vanwaar de bezoekers per bus naar Amsterdam kunnen komen. Als deze tweede cruiseterminal er inderdaad komt, zullen oude en nieuwe havenactiviteiten gebroederlijk naast elkaar bestaan en hun bijdrage leveren aan Amsterdam. Want al die cruisende passagiers leveren de stad miljoenen op aan omzet in horeca, winkels en musea. Daarom moet de stad zorgen dat de bezoekers hier kunnen blijven komen. Maar ook hier liggen de klagende werelddorpbewoners dwars. Er zijn namelijk klachten gekomen van de bewoners van het Java- en KNSM-eiland rondom de terminal. Die vinden het maar niks dat de cruiseschepen met een duidelijke claxon laten weten dat ze gaan vertrekken.
Waar een groot dorp klein in kan zijn….
 
****************************************************
De Leunstoel wordt uitgegeven door Het Genootschap De Leunstoel.
Leden van her Genootschap zijn: Jaap van Lakerveld, Katharina Kouwenhoven, Henk Klaren, Dik Kruithof, Gábor Budavári, Michiel van der Mast, Maeve van der Steen, Willem Minderhout, Joop Quint, Hans Meijer, Gerbrand Muller, Peter Schröder, Carlo van Praag, Rob Kieft, Ruud van Ruijven, Frits Hoorweg.
 


© 2010 Sebastiaan Capel meer Sebastiaan Capel - meer "Amsterdam werelddorp" -
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp
Love Boat replica's Sebastiaan Capel
Een haven vormt voor veel steden een belangrijke inkomstenbron. Sterker, steden hebben regelmatig hun oorsprong in de aanwezigheid van een haven gevonden. Ook in Amsterdam heeft de haven een belangrijke rol gespeeld en bieden havengerelateerde werkzaamheden nog steeds veel mensen een arbeidsplaats. Alleen is die haven steeds minder zichtbaar doordat de activiteiten meer naar het westen zijn verschoven. We zien nu vooral de overblijfselen ervan in het straatbeeld. Bijvoorbeeld de prachtige huizen in de grachtengordel, neergezet met onder meer in de zeehandel verdiend geld. Of de oude pakhuizen in het Oostelijk Havengebied waar de koffie en cacao zijn vervangen door bewoners, bedrijven of functies als een fitnesscentrum. Gelukkig zijn in de stad rookpluimen van de afvalverwerking in de verte te zien, als tekenen van leven van de haven. Net als de gigantische rode kranen van de Ceres-terminal. Lang stonden ze stil, maar het wachten werd uiteindelijk beloond. Helaas bewegen ze de laatste tijd een stuk minder.

Én er is een nieuwe havenindustrie die wél zichtbaar is in de stad, tenminste in de zomer: de cruiseschepen. En dan zijn vooral de grote Love Boat-replica’s natuurlijk in het oog springend, maar er zijn ook talrijke kleinere riviercruiseboten die Amsterdam aandoen. De megaschepen trekken de aandacht als ze door het smalle IJ varen en uiteindelijk aanleggen bij de moderne Passengers Terminal Amsterdam (PTA). Nog mooier om te zien is het 'inparkeren' dat de schepen soms moeten doen midden op het IJ. Daar wil je in je badkuip-met-buitenboordmotor niet bij in de buurt komen…. Hoe imposant de cruiseschepen zijn, merk je vooral als je erg dichtbij bent. Ik was een jaar lang 'bewoner' van het Havengebouw aan de De Ruyterkade en werkte daar op de 11e verdieping. Pas op die hoogte ben je min of meer gelijk met het bovenste dek en merk je dat het echt 'varende flatgebouwen' zijn.

Door de groei van het aantal cruises dat Amsterdam wil aandoen is er inmiddels ruimtegebrek aan de kade in het Oostelijk Havengebied. Meerdere schepen hebben al nul op het rekest gekregen en zijn uitgeweken. Om dat in de toekomst te voorkomen zijn er nu plannen voor een tweede terminal. Deze zou dan in het Westelijk Havengebied moeten komen, vanwaar de bezoekers per bus naar Amsterdam kunnen komen. Als deze tweede cruiseterminal er inderdaad komt, zullen oude en nieuwe havenactiviteiten gebroederlijk naast elkaar bestaan en hun bijdrage leveren aan Amsterdam. Want al die cruisende passagiers leveren de stad miljoenen op aan omzet in horeca, winkels en musea. Daarom moet de stad zorgen dat de bezoekers hier kunnen blijven komen. Maar ook hier liggen de klagende werelddorpbewoners dwars. Er zijn namelijk klachten gekomen van de bewoners van het Java- en KNSM-eiland rondom de terminal. Die vinden het maar niks dat de cruiseschepen met een duidelijke claxon laten weten dat ze gaan vertrekken.
Waar een groot dorp klein in kan zijn….
 
****************************************************
De Leunstoel wordt uitgegeven door Het Genootschap De Leunstoel.
Leden van her Genootschap zijn: Jaap van Lakerveld, Katharina Kouwenhoven, Henk Klaren, Dik Kruithof, Gábor Budavári, Michiel van der Mast, Maeve van der Steen, Willem Minderhout, Joop Quint, Hans Meijer, Gerbrand Muller, Peter Schröder, Carlo van Praag, Rob Kieft, Ruud van Ruijven, Frits Hoorweg.
 
© 2010 Sebastiaan Capel
powered by CJ2